Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har varit i en del studios där de använder först en diditalomvandlare, sen in i ljudkortet!

Då blir min fråga:

Räcker det inte med digitalomvandlaren som sitter i ett hyfsat ljudkort, eller det blir mycket bättre att använda en extern digitalomvandlare innan ljudkortet?

Jag tänker främst på inspelningar där det används en mick...

Jag förstår att prisklasserna av produkterna spelar in, men frågan är om det räcker att lägga mer pengar på bara ett ljudkort med en bra digitalomvandlare, istället för både och?

Jag har jobbat med Mytek Digital Stereo96 ADC, och det blir otroligt varma inspelningar...

Men frågan är om jag tex. använder enbart Digidesign Mbox Pro utan extra omvandlare, kan det tänkas bli lika bra?

Jag är musikant, inte producent, hehe...

Annons
Postat

Se ett ”ljudkort” som en stereoanläggning; vissa köper en komplett, andra vill välja ut varje del separat. Ett ljudkort kan vara allt från ett ”interface” (enbart en koppling till dator), utan AD/DA, mickförstärkare och annat, till ett en komplett ”studio” med mikrofonförstärkare och annat tjo. Om man känner behovet av att exakt välja funktion och/eller kvalité så kan man få fler valmöjligheter om man delar upp komponenterna.

Postat

Jag har jobbat med Mytek Digital Stereo96 ADC, och det blir otroligt varma inspelningar...

Men frågan är om jag tex. använder enbart Digidesign Mbox Pro utan extra omvandlare, kan det tänkas bli lika bra?

Om inte väldigt bra rum och mickar så kommer inte kringutrustningen att vara flaskhalsen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.