Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Hur får man till ett midispår med trummor i cubase?

På de övriga spåren så knappar jag in i fälten bankselect/patchselect in för tex e-piano in 118/5.

Men för trumkit:en så blir det allt annat än trummor. Det som skiljer åt är att de andra ljuden har 0 på MSB (vad det nu är)

medans trummorna har 127?? Hur knappar jag in det?

utr:

Cubase LE4

Yamaha PSR-S550b

///Niklas

Annons
Postat

Hur får man till ett midispår med trummor i cubase?

Man högerklickar i projektfönstret och väljer att skapa ett midispår.

Sen väljer man pennverktyget och ritar ett midi-event i midispåret över de takter där du vill ha midi-datat. Du kan lätt ändra midi-eventets storlek.

Sen väljer du pekverktyget och dubbelklickar på midi-eventet så öppnas en editor där du kan skapa ditt midi-data.

Sen finns det alternativa redigeringssätt och visningssätt.

Du kan välja att visa/redigera via en drum map eller i den-där-andra-midi-event-editorn-som-jag-inte-kommer-ihåg-vad-den-heter, men det står mer om i manualen.

MSB använder du väl till att ange programbank för externa syntar. Om det är det du gör så får du ange värdet för den programbank som du vill använda.

Jag är på jobbet nu så jag kan inte kolla i Cubase ...

• Gilla 1
Postat

Det är min keyboards externa trummor jag vill åt i midispåret.

En kort förklaring av vad jag har gjort...

Jag skulle för första gången med hjälp av min keyboard spela in 7st midispår.

Jag valde alla ljud i keyboarden och spelade in. Det fungerade utmärkt ända tills jag dagen efter öppnade mitt projekt

och då naturligtvis hade GrandPiano (Voice 001) ljud på alla mina spår.

Efter att på nätet läst lite mer om midi så förstod jag att jag behövde knappa in ett midi(värde) för varje instrument och spår.

Det fungerade bra på alla utom på det spåret jag hade trummor.

När jag läser lista över midi-koderna så skiljer sig just trummor (+ någon till kategori)från de övriga med just MSB-värdet som är 127 istället för 0.

Postat

Jag använder ch10 till trumspåret, utan framgång (hade dock inte den kanalen när jag spelade in spåret)

Men även om det nu skulle ha "blivit" trummor på spåret, så vill jag ju kunna styra vilket drumkit som jag ska ha där, på samma vis som övriga

instr/spår.

Fortfarande så kan jag ju få vilket "drumkit" jag vill genom att markera spåret och sedan manuellt knappa in önskat ljud på keyboarden.

Vilket inte är önskvärt då jag måste göra om denna procedur varje gång jag startar projektet.

Så själva midikopplingen mellan pc-keyboard fungerar, men inte sättet att ge drumkittets id.nr i Cubase.

..hoppas att det går att förstå vad jag menar =S

Postat

Jag använder ch10 till trumspåret, utan framgång (hade dock inte den kanalen när jag spelade in spåret)

Men även om det nu skulle ha "blivit" trummor på spåret, så vill jag ju kunna styra vilket drumkit som jag ska ha där, på samma vis som övriga

instr/spår.

Fortfarande så kan jag ju få vilket "drumkit" jag vill genom att markera spåret och sedan manuellt knappa in önskat ljud på keyboarden.

Vilket inte är önskvärt då jag måste göra om denna procedur varje gång jag startar projektet.

Så själva midikopplingen mellan pc-keyboard fungerar, men inte sättet att ge drumkittets id.nr i Cubase.

..hoppas att det går att förstå vad jag menar =S

Man ska skicka

bank select msb

bank select lsb

program change

i den ordningen.

Postat (redigerat)

Hittade det här i ett annat forum, det gäller för Motif men problemet var detsamma som för mig.

If you are using the BANK function in Cubase, you will note that it only allows for a single number... while the Motif uses both MSB and LSB numbers to select the bank.

Here is the formula you must use to figure out what bank number to use:

(MSB x 128) + LSB = Cubase Bank

For example, the PRESET 1 bank of your Motif is MSB = 63 and LSB = 00.

Therefore:

Preset 1 = (MSB x 128) + LSB = Bank number

Preset 1 = (63 x 128) + 0 = Bank number

Preset 1 = (8064) + 0 = Bank Number

Preset 1 = 8064

Your other banks are as follows:

Preset 2 (MSB = 63, LSB = 1) = Bank Number = 8065

Preset 3 (MSB = 63, LSB = 2) = Bank Number = 8066

User 1 (MSB = 63, LSB = 8) = Bank Number = 8072

Preset Drums (MSB = 63, LSB = 32) = Bank Number = 8096

User Drums (MSB = 63, LSB = 40) = Bank Number = 8104

GM (normal) (MSB = 0, LSB = 0) = Bank Number = 0

GM (drums) (MSB =127, LSB = 0) = Bank Number = 16256

Så för mig blev det 128x127(MSBx127)+0(LSB)= 16256 Bank Number

1 Midi Program change

....nu funkar det äntligen =)

Redigerat av niwa
  • Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.