Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har precis börjat använda Logic som ersättare efter många år med FL Studio, så jag dyker så klart på en del problem (och lär väl återkomma hit ofta 😛).

Jag har ett antal samplingar från olika bibliotek, som jag drar ut till audio tracks. Oavsett om jag väljer att anpassa tempot efter ljudklippet eller om jag ställer in det själv (det står i samplingen att tempot är 126 bpm), så pitchas det upp eller ned en aning. Det hörs tydligt mot hur det låter i browsern.

Vad beror det här på? Finns det någon inställning där jag låter ljudklippen vara utan pitch?

Annons
Postat (redigerat)

grundinställningen i Logic är väl 4/4, C-dur, 120 bpm, så då blir samplingarna synkade med det...

Redigerat av Umemagnus
  • Gilla 1
Postat

Samplingen är 4/4, F och 126 bpm, ställer in projektet till 126 bpm också. Synkar den till C-dur då menar du? Det måste väl gå att komma runt? Jag vill ju bara spela upp ljudklippet precis som det är 🙂

Om det till exempel är en one shot, hur blir det då? Det kan ju vara vilket tempo som helst på en sån.

Postat

Samplingen är 24 bit och är det enda jag har i projektet. Det är väl bara inspelningen jag kan ändra upplösning för i Logic?

Postat

Nu är jag inte hemma i Logic, men det borde funka likadant överallt (utom i Samplitude och Sequoia, som jag tror är ensamma om att kunna köra med olika samplingsfrekvenser i samma projekt)...

Har du rätt samplingsfrekvens inställd? Om samplingarna är exempelvis i 44.1kHz och du har 48kHz inställt som samplingsfrekvens (eller tvärtom), så blir det alltid fel.

Bitdjupet kan däremot blandas i alla DAW, så det behöver du inte fundera över. 🙂

Postat

Ah, det förstås. Det är ju ganska logiskt att bitdjupet inte spelar någon roll i sammanhanget.

Jag ska kika var jag ställer in samplingsfrekvensen. Tackar.

Postat

Nu har jag tittat lite mer på det, och det beror inte på samplingsfrekvensen utan på ljudklippets ton.

Ett klipp i C justeras inte, men ett i F gör det. Det har jag inte varit med om i någon annan DAW.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.