Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Heeej!

nu är det så att jag är nybörjare när det gäller inspelning.

Jag har köpt en jjlabs bmc-usb mic och har en lightsnake för att spela in gitarr.

Jag får hyffsat bra ljudkvalité men skulle önska bättre.

Har tänkt skaffa mig ett ljudkort för att höja kvalitén på ljudet om det funkar så?

och vill även ha en mixer.

Kan som sagt väldigt lite om sådant, så behöver verkligen hjälp.

Förslag på bra ljudkort och mixers?

inom lagom prisklass.

Har läst lite om Lexicon Alpha ljudkort.

Inte för avancerade grejer helst heller.

Blir väldigt tacksam för svar. ☺️

Redigerat av mikelaaa
Annons
Postat

Strunta i mixern och satsa bara på ett ljudkort, för att få bättre kvalité och lättanvänt, man gör det mesta i datonr!

m-audio fast track pro är ett lätt anävnt ljudkort, det finns ju en hel uppsjö med ljudkort, så mitt förslag är att gå till närmaste musikaffär och fråga vad dom tycker!

men när du har ett ljudkort så behöver du inte lightsnake'n eftersom du pluggar i gitarren i ljudkortet, sen om du hade tänkt byta mick kanske? usb mickar jag för mig är lite jobbiga med latency (delay typ..)

så att rekomender är M-audio fast track pro och en SE electronics x1 mick! tror dom uppfyller dina krav på inspelning, det går ju alltid att byta upp sig!🙂

men sen är det ju musikprogram, men man kan köpa en billigare variant av Cubase tror jag, inte så hajj på det, men du kanske har mac och har garageband?

Postat

Hej!

Vad ska du med en mixer till?

Om du köper ett nytt ljudkort så måste du ha en annan mic en din USB-mic eftersom den förmodligen inte har normal mikrofon utgång (XLR).

Om du vill hålla dig runt tusenlappen för ljudkortet så är det rätt lika i ljudkvalitet. Hitta istället ett kort som har funktioner du gillar och kanske lite mjukvara i paketet.

Postat

Tack så mycket ! ☺️

men jag har alltså inte så mycket att välja på utan även måste köpa en annan mikrofon?

just nu använder jag Samplitude 11 test versionen, och det förstår jag mig på rätt bra.

Ska jag skaffa ett externt ljudkort eller byta ut det som sitter i datan?

Postat
  On 2011-01-12 at 00:15 sa engineer:
Om du köper ett nytt ljudkort så måste du ha en annan mic en din USB-mic eftersom den förmodligen inte har normal mikrofon utgång (XLR).

så om han köper ett ljudkort slutar hans usb-portar fungera?

• Gilla 1
Postat

ahokej 🙂

alltså det handlar inte om pengar så känns bara sorgligt att när jag redan köpt en mikrofon behöva köpa en annan.

men det får jag väl göra då.

ursäkta jag ställer mycket frågor, men är det stor skillnad att köpa ett ljudkort för runt 1000 eller från 2000?

för jag köper hellre ett dyrare och får bättre från början än att behöva köpa en annan senare.

detta är troligen något jag kommer hålla på med långt framöver. 🙂

Postat
  On 2011-01-12 at 16:02 sa mikelaaa:
alltså det handlar inte om pengar så känns bara sorgligt att när jag redan köpt en mikrofon behöva köpa en annan.

du måste som sagt inte

men du kan inte använda usb-micken i ljudkortet utan måste fortsätta köra via usb

Postat

För att nå ett bra ljud så är de en kombination av mic, preamp och digitalomvandlare, kortfattat.

Om man bortser från själva ljudkällan förstås 🙂

Pre-amp och digitalomvandlare sitter i ett vanligt externt ljudkort med xlr-ingång.

Pre-ampen förstärker signalen så den blir starkare och kan också färga ljudet en aning.

Digitalomvandlaren gör om den analoga ljudsignalen från micken till en digital. Olika prisklasser gör det olika snyggt.

Men för att använda ett externt ljudkort (du behöver inte skrota det gamla, bara ställa in det externa när du spelar in och mixar) så får du nog köpa en ny mick som har xlr utgång, då kan du utnyttja ljudförbättringen i att ha ett externt ljudkort med en okej preamp och digitalomvandlare.

Dessutom så kommer nog micken vara av högre kvalité.

När det gäller skillnad i kvalité mellan prisklasser så tror jag du kommer klara dig bra med inte så jättedyra saker.

Det finns en skillnad såklart mellan ett för 1000kr och ett för 2000kr.

Båda hamnar dock i budgetkategorin, men kan båda ge bra resultat. Om du bara kör med en mick så kanske det är bra att lägga sig i den billigare prisklassen och när du kommer djupare in i ämnet och hållit på lite mera så kommer du själv att upptäcka de brister som finns i det du har och kanske satsa på något dyrare då. Men det kan också vara så att du nöjer dig där. Och då är det dumt att köpa ett mycket dyrare. Har du dock höga ambitioner och bra budget så kan man ju alltid satsa på något dyrare om man känner för det.

Jag hade kollat på något nybörjarerbjudande med en mick och ljudkort hos någon musikaffär om jag varit du.

Postat

jag var och köpte en mic och ljudkort idag i en musikaffär som dom tyckte var bra, och det var även med mixerprogram där i 🙂

har ej testat än för cd-rom grejen krånglar.

tack för all hjälp 🙂

Postat
  On 2011-01-12 at 15:59 sa Demonproducenten:

så om han köper ett ljudkort slutar hans usb-portar fungera?

Självklart! Alla vet ju att när du stoppar in ett ljudkort så slutar övriga USB-portar att funka. Kan du inget om datorer?

😆

Postat
  On 2011-01-13 at 20:12 sa mikelaaa:

jag var och köpte en mic och ljudkort idag i en musikaffär som dom tyckte var bra, och det var även med mixerprogram där i 🙂

har ej testat än för cd-rom grejen krånglar.

tack för all hjälp 🙂

Vad blev det då?

Vi vill ha detaljer!

Postat
  On 2011-01-13 at 21:56 sa engineer:

Självklart! Alla vet ju att när du stoppar in ett ljudkort så slutar övriga USB-portar att funka. Kan du inget om datorer?

😆

nej inget

berätta mer

Postat
  On 2011-01-14 at 09:38 sa Demonproducenten:

nej inget

berätta mer

Ok!

En dator är en maskin som är kapabel till att göra miljontals uträkningar per sekund. Precis som när du kör 543+73 på din miniräknare så gör datorn det snabbare och kan mata in nästa tal aningen snabbare än du. Detta gör den miljontals gånger per sekund för att generera funktionalitet som du vill ha.

Just det, höll på att glömma, man sätter oftast på den med ON-knappen.

Postat
  On 2011-01-15 at 07:59 sa engineer:

Ok!

En dator är en maskin som är kapabel till att göra miljontals uträkningar per sekund. Precis som när du kör 543+73 på din miniräknare så gör datorn det snabbare och kan mata in nästa tal aningen snabbare än du. Detta gör den miljontals gånger per sekund för att generera funktionalitet som du vill ha.

Just det, höll på att glömma, man sätter oftast på den med ON-knappen.

Dagisnivå, och jag är ändå några år yngre än er två skulle jag kunna tänka mig.. Ibland får man helt enkelt låta vissa saker vara.

• Gilla 1
Postat
  On 2011-01-15 at 18:22 sa Sakenjag:

Dagisnivå, och jag är ändå några år yngre än er två skulle jag kunna tänka mig.. Ibland får man helt enkelt låta vissa saker vara.

Välkommen till forumet. 😄

Postat
  On 2011-01-15 at 18:22 sa Sakenjag:

så du tycker påståendet att usb-micken inte går att använda för att man köper ett ljudkort är bra info?

Postat
  On 2011-01-15 at 07:59 sa engineer:

så gör datorn det snabbare och kan mata in nästa tal aningen snabbare än du

Najs... En dator som på förhand vet vilket tal man vill mata in.

En sån vill jag ha!

• 2 veckor senare...
Postat
  On 2011-01-13 at 21:57 sa engineer:

Vad blev det då?

Vi vill ha detaljer!

Det blev ett Cl1 ljudkort från steinberg och sE X1 mikrofon 🙂

fick med Sequel Le 2 och WaveLab Le 2 🙂

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.