Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

jag är i tagen att uppgradera min "studio". Studion består idag av en MacBook Pro och ett Motu Ultra Light ljudkort, en 2000-kronors mick, japp det var nog det. Vi använder sedan Logic Studio som program. Vi har kommit hyfsat långt med den här minimala utrustningen, släppt ett album och en singel. Dock inför nästa album börjar man dels lära sig prylarna och dels bli mer krävande avseende kvalitet. I och med att jag inte är något teknikfreak så ställer jag mig frågan hur jag skall prioritera mina uppgraderingar. Det jag framförallt är ute efter är bättre ljudkvalitet, känner inte att jag når dit jag vill idag...

Hur skall jag prioritera och vad skall jag köpa och vad skall jag investera i, har inte råd med allt en gång!?:

En ny mac med starkare processor

Nytt ljudkort

Nya Logic

Ny mick

Något annat

Skulle vara grymt tacksam för vägledning!

Marc

se mer om vårt band Optic om ni skulle vara intresserade på

www.myspace.com/opticalism

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Bra lyssning om ni inte har det idag.

Det gör det lättare att mixa och ännu roligare att göra låtar.

Postat

Tack, det är sant, glömde påpeka att jag har ett par rätt ok monitorer oxå... Dock så är jag ute efter att få bra ljudkvalitet i slutresultatet, dvs vid när jag "bouncar" ner låten... det är där jag tycker det svajar just nu och funderar på om det kan bero på att datorn är för klen, ljudkortet är för dåligt etc..

Postat

Huh?

Bouncar? Menar du när du sparar ut låten som en stereofil? Det har ju bara med ljudet att göra. Jag menar, hur det låter när du spelar in. Det enda som påverkas av datorn i det läget är ju hur lång tid det tar. Det påverkar ju inte kvaliteten.

Annars, lyssna på föregående talare. Visst, man kan alltid skaffa bättre hårdvara men vill du verkligen ta det till nästa nivå så handlar det bara om akustik, både i inspelningsrum och kontrollrum.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.