Fismumriken Postat 11 januari 2011 Postat 11 januari 2011 (redigerat) Idag när jag startade cubase 5 så gick det spela upp projektet jag höll på med osv, men inte höra instrumentet jag valt att höra Fattar inte vad som hänt. Den reagerar alls, och går jag in i t.ex Pod Farm eller Guitar Rig som är kopplad till just den kanalen, så reagerar inte ljudet där heller... Vad har jag gjort? Kollat vst pluggarna och de ligger rätt. Weird... Har testat installera om utan resultat. Edit: Varför måste jag starta om cubase flera gånger innan gitarren ger utslag? Den ger varken utslag i cubase default plug eller pod farm 2 som plug. Vad fan händer?😮 måste starta om datorn flera gånger innan det funkar:( Redigerat 14 januari 2011 av Fismumriken
Frozmoh Postat 11 januari 2011 Postat 11 januari 2011 Tror de är podfarm som strulat till det. Dra ut usb till ditt ljudkort stoppa in igen. Starta cubase. Gå in på inställningarna å kolla att du har rätt driver till kortet. //F
Fismumriken Postat 12 januari 2011 Trådstartare Postat 12 januari 2011 De funka efter omstart men nu hör jag både cubase ljudet och pod farm ljudet:O Vad ska jag göra?😮
Frozmoh Postat 12 januari 2011 Postat 12 januari 2011 De funka efter omstart men nu hör jag både cubase ljudet och pod farm ljudet:O Vad ska jag göra?😮 Vad gör cubase för ljud? Ja hajjar inte riktigt den formuleringen. //F
Fismumriken Postat 12 januari 2011 Trådstartare Postat 12 januari 2011 (redigerat) Det löste sig! Tack för all hjälp^^ Edit, tryckte på volymikonen, inspelningsenheter så såg jag att det var aktiverat. Så det hördes även utan cubase igång:P Redigerat 12 januari 2011 av Fismumriken
Fismumriken Postat 14 januari 2011 Trådstartare Postat 14 januari 2011 Edit: Varför måste jag starta om cubase flera gånger innan gitarren ger utslag? Den ger varken utslag i cubase default plug eller pod farm 2 som plug. Vad fan händer? måste starta om datorn flera gånger innan det funkar:(
pxm Postat 14 januari 2011 Postat 14 januari 2011 hittar cubase ditt ljudkortet varje gång och hur har du kollat igen ASIO inställningarna???
Fismumriken Postat 14 januari 2011 Trådstartare Postat 14 januari 2011 hittar cubase ditt ljudkortet varje gång och hur har du kollat igen ASIO inställningarna??? Yes det är inget fel egentligen:O väldigt skumt... Nu har jag avinstallerat allt denna gången. Pod farm, guitar rig, cubase, fl studio, adictive drums och ez drums. Så får se om det hjälper när det är installerat igen. Allting står ju rätt i inställningarna så:/
MartinÖjes Postat 15 januari 2011 Postat 15 januari 2011 Jag känner igen detta problem, mycket irriterande. Jag har inte hittat den slutgiltiga lösningen heller. Som jag uppfattar det så är det så att Cubase ibland inte kan spela upp ljud. Vare sig signal på någon ingång eller ett ljudspår som spelas upp genererar något ljud över huvud taget. Mätarna i mixern visar ingen signal. Jag har sett samma problem på flera installationer av Cubase 5 (LE resp Studio). En sak som skulle kunna bidra till problemet är att Windows som default är inställt på att ha tillåtelse att stänga av USB-portarna för att spara ström. För att åtgärda detta går man till Kontrollpanelen(eller tryck Windows+PauseBreak för att gå till System)->Enhetshanteraren->USB-styrenheter i listan->Högerklicka på USB-rotnav (om du har flera gör du följande för varje)->Fliken Energisparfunktioner->Se till att rutan "Tillåt att den här datorn stänger av enheten för att spara ström" INTE är ikryssad och tryck OK (upprepa för alla USB-rotnav). OBS att det här troligen är kopplat till aktuellt energischema och jag har sett att rutorna ibland blir ikryssade igen. När det gäller uppspelning av redan inspelat material har jag någon gång gjort misstaget att jag har råkat aktivera Preroll med för stort intervall och senare slitit mitt hår för att ingenting händer när man trycker play. Men det är ju mest SBS (skit bakom spakarna). 😉 Lycka till, hoppas du hittar nån lösning på problemet. / Martin
Fismumriken Postat 15 januari 2011 Trådstartare Postat 15 januari 2011 Glömde kanske skriva, men uppspelning av redan inspelat material går att spela upp... Men som sagt jag har ominstallerat allting som har med inspelning att göra så får se hur det funkar senare ikväll:P Ska göra det som du skrev också🙂
Fismumriken Postat 15 januari 2011 Trådstartare Postat 15 januari 2011 Okej detta funkade lika dåligt fortfarande:/ Vad fasen ska man göra? Det funkade ju kanon för en vecka sedan...
pxm Postat 15 januari 2011 Postat 15 januari 2011 vad står det i din ASIO Direct x Full Duplex Driver ruta ??? (under fliken devices >device setup>ASIO Direct X Full Duplex Driver) står alla in och ut kanaler på active ????
Fismumriken Postat 15 januari 2011 Trådstartare Postat 15 januari 2011 vad står det i din ASIO Direct x Full Duplex Driver ruta ??? (under fliken devices >device setup>ASIO Direct X Full Duplex Driver) står alla in och ut kanaler på active ???? Använder Ux1:a så det står det^^ Eftersom det är mitt ljudkort. Och ja det står Att input är aktiverade (send 1 och 2) och output är aktiverade. Precis, PRECIS som det stod när det funkade...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.