Criss David Postat 26 juli 2011 Trådstartare Postat 26 juli 2011 Hej, Debatt Som vi tidigare har informerat om så har vi ett incitamentsprogram för upphovsmän som består av ett antal olika komponenter. Hur dessa är utformade är information som vi endast delar med oss av till de upphovsmän som väljer att jobba med oss. Mvh Criss David
debatt Postat 26 juli 2011 Postat 26 juli 2011 Hej, Debatt Som vi tidigare har informerat om så har vi ett incitamentsprogram för upphovsmän som består av ett antal olika komponenter. Hur dessa är utformade är information som vi endast delar med oss av till de upphovsmän som väljer att jobba med oss. Mvh Criss David jaha
Jerry P Postat 26 juli 2011 Postat 26 juli 2011 Det här har varit en både underhållande och lärorik tråd, så far. 😉. + till Valle för undersökande grävning! Förklaringen om STIM-reglerna var väldigt releverande. Tack
Criss David Postat 8 augusti 2011 Trådstartare Postat 8 augusti 2011 Epidemic Sound har fortsatt att växa under sommaren och flera låtskrivare och producenter har börjat skriva för oss. Men eftersom vi växer fort behöver vi ännu flera duktiga låtskrivare. Känner du att du är intresserad och tror att du har den förmågan som krävs, tveka inte att kontakta mig. criss@epidemicsound.com
Stundvis Postat 16 augusti 2011 Postat 16 augusti 2011 Jag riskerar säkert att låta dum nu och har inte läst hela tråden, men jag har ett par frågor. Har jag förstått det rätt om man bör betrakta det så som att man ANTINGEN väljer att registrera sina verk hos STIM eller att sälja dem till ES? och isådanafall: kan man under en period sälja verk till ES och sedan (vid ett tillfälle då man känner att man börjar bli mer seriös med sin musik) avbryta samarbetet med ES och börja registrera sina verk hos STIM, utan knepigheter? Förlåt än en gång om jag ställer dumma frågor!
Mellony Postat 17 augusti 2011 Postat 17 augusti 2011 Jag riskerar säkert att låta dum nu och har inte läst hela tråden, men jag har ett par frågor. Har jag förstått det rätt om man bör betrakta det så som att man ANTINGEN väljer att registrera sina verk hos STIM eller att sälja dem till ES? och isådanafall: kan man under en period sälja verk till ES och sedan (vid ett tillfälle då man känner att man börjar bli mer seriös med sin musik) avbryta samarbetet med ES och börja registrera sina verk hos STIM, utan knepigheter? Förlåt än en gång om jag ställer dumma frågor! Som jag tolkar det kan du absolut göra det. Dock så har du inga ekonomiska rättigheter till verken du sålt till ES kvar. Så att STIM-regga dessa skulle bryta mot ditt avtal med ES.
Valle Postat 17 augusti 2011 Postat 17 augusti 2011 Har jag förstått det rätt om man bör betrakta det så som att man ANTINGEN väljer att registrera sina verk hos STIM eller att sälja dem till ES? Korrekt! Du kan inte göra både och. kan man under en period sälja verk till ES och sedan (vid ett tillfälle då man känner att man börjar bli mer seriös med sin musik) avbryta samarbetet med ES och börja registrera sina verk hos STIM, utan knepigheter? Javisst! Det går bra att, som du säger, avbryta samarbetet med ES när du känner att du börjar bli mer seriös med din musik. (Tänk på att du, som princip, aldrig kan återfå rättigheterna till verken du eventuellt har sålt till ES. Verkrättigheterna du överlåter på ES är oåterkalleliga för all framtid.)
Stundvis Postat 17 augusti 2011 Postat 17 augusti 2011 Som jag tolkar det kan du absolut göra det. Dock så har du inga ekonomiska rättigheter till verken du sålt till ES kvar. Så att STIM-regga dessa skulle bryta mot ditt avtal med ES. Tack för svar! Då var det som jag tänkte.
Claes Holmerup Postat 17 augusti 2011 Postat 17 augusti 2011 (redigerat) Jag riskerar säkert att låta dum nu och har inte läst hela tråden, men jag har ett par frågor. Har jag förstått det rätt om man bör betrakta det så som att man ANTINGEN väljer att registrera sina verk hos STIM eller att sälja dem till ES? Ja - men tänk på att du inte ens kan vara medlem i STIM under den tid som du vill kunna sälja verk till ES, enligt avtalet med ES. Det hjälper alltså inte om du struntar i att registrera dem hos STIM, utan du måste gå ur STIM om du redan är medlem där... Redigerat 17 augusti 2011 av Claes
Criss David Postat 24 augusti 2011 Trådstartare Postat 24 augusti 2011 Som jag har skrivit innan. Vi hoppas kunna vara ett alternativ för de upphovsmän som, trots att de är produktiva, inte har möjligheten att tjäna pengar på sina verk. Kanske skriver de många låtar som aldrig plockas upp i etern och därmed aldrig generar en krona. Vägen till att bli en duktig och etablerad låtskrivare/producent som kan leva och försörja sig på sin talang är ofta både lång och svår. Men om man däremot redan tjänar på sina avräkningar så är det kanske bättre att vara kvar hos Stim. Vi säger inte att vi passar för alla. Men vi tror att vi kan vara ett bra alternativ för många. Mvh Criss David
kuronekoyamato Postat 26 augusti 2011 Postat 26 augusti 2011 (redigerat) ... Redigerat 2 december 2011 av kuronekoyamato
rankey (oregistrerad) Postat 26 augusti 2011 Postat 26 augusti 2011 Epidemic Sound utnyttjar kompositörer för en billig peng, där du som upphovsman blir utnyttjad utan att veta om det. Jag rekommenderar ingen att gå med i detta pyramidspel. Here we go again... Hur menar du att "du som upphovsman blir utnyttjad utan att veta om det"? Vi har ju redan kommit fram till det i tråden, att man ska läsa igenom kontrakt innan man skriver under. 😉 Pyramidspel? Konstig syn du har på hur musikkataloger fungerar isåfall... Pågår även en massor fuffens Vad för fuffens?
Demonproducenten Postat 29 augusti 2011 Postat 29 augusti 2011 Epidemic Sound utnyttjar kompositörer för en billig peng, där du som upphovsman blir utnyttjad utan att veta om det. Jag rekommenderar ingen att gå med i detta pyramidspel. Pågår även en massor fuffens och eftersom detta är en business skulle jag inte tro att ES bryr sig särskilt mycket om sina "medarbetare" som man försöker få det att framstå. Det handlar endast om pengar och girighet, inget annat. Jag rekommenderar INGEN att gå med i ES. talar du av egen eller nära erfarenhet så berätta gärna mer i detalj vad du menar annars kan du trycka igen dyngspridaren underligt att herr übermoderatorn hoppar in å pekar på vissa av forumets regler gång på gång medan andra öht inte efterlevs - tex regel 1: "Vid uttalanden om teknik, produkter, tjänster eller företag förväntas författaren helt och fullt stå för detta och även kunna ge belägg för sina uttalanden." 1
Lindeberg Postat 29 augusti 2011 Postat 29 augusti 2011 underligt att herr übermoderatorn hoppar in å pekar på vissa av forumets regler gång på gång medan andra öht inte efterlevs - tex regel 1: "Vid uttalanden om teknik, produkter, tjänster eller företag förväntas författaren helt och fullt stå för detta och även kunna ge belägg för sina uttalanden." Å andra sidan bryter väl hela den här tolv sidor långa tråden mot principen om att man bör betala för reklam? 😉 ES ligger plus på det kontot, s a s.
Demonproducenten Postat 29 augusti 2011 Postat 29 augusti 2011 Å andra sidan bryter väl hela den här tolv sidor långa tråden mot principen om att man bör betala för reklam? 😉 ES ligger plus på det kontot, s a s. hehe det är ju inget som säljs det är ju "samarbete" 😉 platsannons kanske?
Criss David Postat 29 augusti 2011 Trådstartare Postat 29 augusti 2011 Hej, kuronekoyamato Trist att du känner på det sättet. Jag tror inte att alla de upphovsmän som har valt att samarbeta med oss håller med dig. Till alla som är intresserade av att arbeta tillsammans med oss ger vi en stor mängd information (innehållande bl.a. Information om ersättning och fullständiga avtal). Därefter beslutar de om de är intresserade av att samarbeta med oss eller inte. Vi försöker aldrig dölja att ES är ett vinstdrivande bolag och att det är viktigt för oss att försöka tjäna pengar. Det är en förutsättning för att vi skall kunna betala upphovsmännen. Att detta däremot skulle innebära att vi inte bryr oss om de upphovsmän som vi arbetar med är helt enkelt fel. Vi arbetar mycket hårt för att de skall vara nöjda och vilja fortsätta arbeta med oss genom att ha bra ersättningstrappor, events och en chans att få feedback från några av branschens bästa producenter. Detta passar kanske inte dig men det finns väldigt många duktiga musiker och kompositörer som är väldigt nöjda att de arbetar med oss och vi tänker jobba hårt för att de ska fortsätta vara nöjda. Mvh Criss David
kardo Postat 29 augusti 2011 Postat 29 augusti 2011 få feedback från några av branschens bästa producenter. Och vem är dom bästa då dvs.Har du namn på dom ?
Criss David Postat 29 augusti 2011 Trådstartare Postat 29 augusti 2011 Hej, Kardo Peer Åström och David Stenmarck är två av producenterna som jobbar med Epidemic Sound. Bifogar en länk där du kan läsa om andra producenter som jobbar för oss. http://www.epidemicsound.com/who-we-are/the-es-team Mvh Criss David
Valle Postat 29 augusti 2011 Postat 29 augusti 2011 (redigerat) Peer Åström och David Stenmarck är två av producenterna som jobbar med Epidemic Sound. Hur då "jobbar med Epidemic Sound"...? Är ingen av dessa herrar anslutna till STIM? Edit: stavfel. Redigerat 29 augusti 2011 av Valle
kardo Postat 29 augusti 2011 Postat 29 augusti 2011 Hur då "jobbar med Epidemic SoundEdit: Håvar in pengar !
Criss David Postat 29 augusti 2011 Trådstartare Postat 29 augusti 2011 Hej, Valle Peer och David skriver ingen musik till Epidemic Sound. Peer och David coachar våra producenter och kommer med tips och förslag för att våra producenter skall utvecklas och bli ännu bättre. Mvh Criss David
therocker Postat 29 augusti 2011 Postat 29 augusti 2011 Hur många varv kan man gå i en cirkel egentligen?
Demonproducenten Postat 30 augusti 2011 Postat 30 augusti 2011 Håvar in pengar ! jaa usch så fult man borde förbjuda det ropen skalla - lika lite åt alla!
Criss David Postat 30 augusti 2011 Trådstartare Postat 30 augusti 2011 Vi tror och hoppas också att alla förstår att de olika TV-kanalerna inte på något sätt endast köper musik av Epidemic Sound utan att vi är en av många leverantörer av musik. Vi ser oss främst som en konkurrent till de stora amerikanska musikbiblioteken och inte till de duktiga musiker som t.ex. specialkomponerar musik till SVT och andra kanaler. Vi betalar de upphovsmän som skickar in musik till vårt bibliotek så mycket vi bara kan och ES är inte ännu ett vinstdrivande bolag. Mvh David
Valle Postat 31 augusti 2011 Postat 31 augusti 2011 Vi ser oss främst som en konkurrent till de stora amerikanska musikbiblioteken Som t.ex. vilka då?
Demonproducenten Postat 1 september 2011 Postat 1 september 2011 Som t.ex. vilka då? men valle då... http://www.stockmusicsite.com tex då
Criss David Postat 6 september 2011 Trådstartare Postat 6 september 2011 Hej, Valle De stora produktionsmusikbiblioteken är bl.a. EMI, Universal, Extreme Music m.fl.. Sök gärna på “Production Music” på Wikipedia om du är intresserad av mer information. Mvh Criss David Några mer frågor?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.