Jump to content
Annons

Är ljudkortet bra nog M-Audio Fast Track Ultra 8R (USB2)

Recommended Posts

Adagio (oregistrerad)
Postat

Hej

Har länge gått och funderat på att köpa ett externt ljudkort men blir inte klok på vad som är ett bra val

Jag har läst en mängd trådar här på forumet ---- och blir allt mer förvirrad USB2 eller Fire wire

Jag är:

1)PC användare

2)Har en ny stationär dator med rätt mycket krut i så den bör inte vålla några bekymmer. 32-bitar

3)Använder på "fältet" en ordinär bärbar Intel Core 2 CPU T7200@ 2 GHz 2 Gb Ram

Jag spelar mest in själv genom pålägg från Yamaha Piano CP300 och en äldre Roland modul JV 2080 samt en Motif synt

MEN

Jag behöver kunna spela in el-piano--flöjt/violin --- 4 sångare + bas samtidigt ibland och har därför letat efter ett kort

med 8 ingångar.

Har då hittat ett M-Audiokort Fast Track Ultra 8R (USB2)

Min länk här kan du läsa mer om ljudkortet jag tittat på (samma kort finns även i firewire)

På M-Audios hemsida kan man läsa att Appels senaste bärbara SAKNAR Fire wire och därför är detta kort en utmärkt lösning.

The Perfect Combination

Apple's latest MacBook and MacBook Air laptops don't include FireWire connectivity—the latest models are all about USB 2.0. If you want to make music with a MacBook, the Fast Track Ultra 8R high-speed USB 2.0 interface delivers the perfect solution. Whether you’re a musician, producer or DJ, the powerful combination of Apple and M-Audio gives you everything you need to put together a high-powered personal studio.

Mina huvudfrågor:

1) Pallar min bärbara att ta emot 8 kanaler från detta kort?

2) Är USB2 en bra satsning ? --- vissa anser att endast Fire Wire är acceptabelt ----Hur är det egentligen?????

På M-Audios sida finns också en jämförelse mellan Firewire och USB2

High-speed USB 2.0 Technology The next generation of recording interfaces has arrived.

Fast Track® Ultra 8R utilizes high-speed USB 2.0 technology

to deliver the bandwidth for 24-bit/96kHz audio resolution throughout the recording and monitoring process.

With a maximum data transfer speed of 480Mbps, this jump in performance allows you to enjoy

outstanding sound quality on all inputs and outputs simultaneously.Speed Comparisons in Mbps

Connection Maximum Speed

USB 1.1 12 Mbps

USB 2.0 480 Mbps

FireWire 400 400 Mbps

VAD SKALL MAN VÄLJA I DENNA DJUNGEL AV LJUDKORT OCH UPPFATTNINGAR?

Är detta kort bra nog eller blir man besviken efter köp ????

Nybörjare som är tacksam för alla goda råd

Hälsningar

Adagio

Annons
Postat

Om du söker lite mer i forumet så finner du svar på alla dina frågor. Om du fortfarande har frågor så finns det garanterat en passande tråd att fortsätta i.

Adagio (oregistrerad)
Postat

Hej

Jag vet inte om jag uttryckte mig otydligt

Jag HAR läst en massa trådar på forumet med dessa ger en väldigt spretig bild av vad som verkligen är riktigt och bra.

Hoppades att det fanns någon som hade en faktisk kunskap och som inte bara tyckte en massa saker.

Om jag inte kan öppna en ny tråd utan att veteranen Gilbert har synpunkter då vet jag inte vad forumet skall vara bra för.

Om en som är nybörjare (även på forumet och då inte direkt kan alla regler, så kanske man kan stå ut med detta)skriver

en fråga igen DÅ beror det på att den inte har varit förklarad så att en nybörjare förstod den. DÅ är det helt naturligt att den kommer igen!

SÅ HAR VI DET på det FOTO-forum jag deltar i, där är en helt annan stämning. Där vi som är "gamla" erfarna fotografer

svarar om och om igen på samma frågor!! MEN vi gör det gärna för att hjälpa igång så många nya som möjligt. Kommer en fråga igen DÅ måste det vara så att den som ställer frågan fortfarande inte förstår eller så är frågan dåligt besvarad eller har den nye missat hur forumet är organiserat.Då hjälper vi gamlingar gärna till!

OM man skall söka upp en lämplig tråd under ljudkort för att lägga in sin fråga DÅ skulle detta innebära att man egentligen inte behöver mer än EN tråd

för alla handlar ju om ljudkort.

HOPPAS att någon som är villig att hjälpa en nykomling, och som KAN och vill reda ut dessa frågor som jag ställde i första inlägget(och inte hittade svar på)

Det vore roligare,trevligar och mera inspirerande med ett positivt svar --- än leta själv --- det har jag redan gjort!

Mvh

Adagio

Postat

Ingen Firewire! Vad är det för skitsnack!?

Köp en MacBook Pro. Dom har alla Firewire.

Apple följer ju trenden i övrigt och Firewire blir mer ett proffs-gränssnitt (om man nu får kalla något för det), då normalanvändare sällan nyttjar Firewireporten.

Sen undrar jag varför du dillar om Apples maskiner när du skriver att du kör PC. Visserligen Är Macen också en PC, men jag tror du syftar PC till Windows.

Ska du spela in fler än 4 kanaler samtidigt så måste du köra PCI-kort, Firewire eller USB2. USB1 håller inte.

Eftersom du kör Windows så handlar mycket om hur stabil din dator är samt hur bra drivrutiner kortet och övrig hårdvara har. Så hitta några kort som har de funktioner du vill och kör USB2 och googla sen skiten ur dom.

Då kommer få känsla av vad folk har för problem med dom. Ibland kan det ju vara ett moderkorts chipset som inte är kompatibelt med vissa ljudkort. (<-- Varför jag kör Mac.)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.