Jump to content
Annons

Gibson Les Paul Std eller Supreme?

debatt

Recommended Posts

Hade tänkt att nån gång i livet investera i en ny Gibson Les Paul Standard. Märker att man i Sverige kan komma över en för 20000 kr. Ser sedan att den mer utsmyckade modellen med mer lull-lull som kallas Supreme inte går att fås i Sverige längre tydligen (den finns ju inte ens i Luthmans sortiment numera), men från utlandet för 21500 kr på beställning plus frakt.

Det jag nu undrar är, vilken är bäst ljudmässigt, för det är ju såklart det primära även om Supremen är ruggigt läcker.

Finns ingen ljudfil att höra på hos Thomann heller. You Tube-videona har ingen vidare kvalitet i detta fallet heller.

🙂

banan//:debatt

Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle säga att det är lite mer klös i Supremen tack vare hetare mickar, 490r och 498t jämfört med burstbucker pro hos standard. Greppbrädan i ebony ger måhända lite mer snap och klocka åt ljudet än vad standardens rosewood gör. Jag hade nog föredragit standarden med sin assymetriska hals framför supremens tjocka.

EDIT: Jag kan däremot inte svara på vilken som är bäst 🙂

Redigerat av AnthonyS
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)

traditional är sjukt snygga också.. lite billigare dessutom och en jävla massa kräm i 🙂

Dela på andra sajter

Jag köpte min Music Man JP6 extra allt från England. Fungerade hur bra som helst, fick den hemburen till dörren i lysande skick. Jag var dock också lite skeptisk innan, men det gick som sagt utmärkt.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Lurigt när det är ådring man vill ska vara rätt. Annat är det med heltäckande färg.

Såg att Traditional till skillnad från Standard kör med brunfärg baktill och på sargen till Desert Burst som sig bör. Plus för den på det! För några år sedan kom Standarden med brunfärg, nu är den svart baktill och på sargen. Ett nedköp tyckte personalen på Gitarren Gbg. Jag håller med. Dessutom, jag har märkt att Desert Burst-nyansen generellt är något snyggare och djupare på 2010-modellerna jämfört med de som kom 08. Antagligen för att de inte stått i solen och bleknat?

Redigerat av debatt
Dela på andra sajter

Dessutom, jag har märkt att Desert Burst-nyansen generellt är något snyggare och djupare på 2010-modellerna jämfört med de som kom 08. Antagligen för att de inte stått i solen och bleknat?

Det borde väl vara så. Det ska väl vara exakt samma gitarr. Den heter till och med Standard 2008. Precis som den före hette Standard 2002.

Dela på andra sajter

Det finns nog bättre investeringsobjekt än en gitarr. Jag tror inte heller att en Gibson från nutid kommer att bli värd en halv mille som 50-tals gitarrerna.

Jag köpte en Gibson Les Paul för några år sedan. Jag gillar ebenholtz och det hittar man i den vita av Studio-modellerna. Känns bättre och ljudet lär bli lite "piggare". Man får t o m mer ebenholtz på Studio då inga plastlister är ditsatta. Min är från 92 och enligt förstå-sig-påare så är detta samma gitarr som Standard till skillnad från nutida Studio som byggs på egen lina. Det som skiljer verkar, tja, vara att det är mer plast i de dyrare modellerna, och den vita är ju inte helt olik sin dyrare Custom variant (förutom när man betalar för den).

Det jag gillar med Les Paul är att den känns mer som en akustisk gitarr än en elgitarr att spela på då halsen är bredare. I alla fall om man går från en PRS. Jag är ju inte så träffsäker ibland så ackord klingar bättre när man inte kommer åt grannsträngarna. Dock så är det svårt att ta ackord närmare kroppen då det är tätare mellan bandstavarna än andra gitarrer.

(Jag spelar nästan uteslutande på min Variax 500 idag.)

Redigerat av Erik dP
Dela på andra sajter

Dock så är det svårt att ta ackord närmare kroppen då det är tätare mellan bandstavarna än andra gitarrer.

Andra gitarrer med längre skala..?

Dela på andra sajter

Mensur har jag för mig det heter. Fender har länge, och därmed inte lika tätt mellan banden.

Ja absolut. Flera gitarrtillverkare saluför gitarrer med olika mensur modellerna emellan.

Dela på andra sajter

Är det inte dom som kallas Traditional numera?

16300 kr kostar den.

Nej det är det inte. Classic hade gulaktiga halsinlägg, 60s-hals och hetare mickar. Tror det satt 500t och 496n på classic, och att det sitter 57' på traditional.

Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)

Är det inte dom som kallas Traditional numera?

16300 kr kostar den.

stämmer bra. traditional är den "nya" classic.

EDIT: förutom gula bandinlägg och mickar men jag tror dom "pr'a" den som den "nya classicen"

Redigerat av babylondays
Dela på andra sajter

stämmer bra. traditional är den "nya" classic.

EDIT: förutom gula bandinlägg och mickar men jag tror dom "pr'a" den som den "nya classicen"

Ja, jag lär ha läst det i en Gibsonbulletin, nyhetsbrev eller liknande.

Dela på andra sajter

Ja absolut. Flera gitarrtillverkare saluför gitarrer med olika mensur modellerna emellan.

...Om man VILL ha längre mensur OCH Gibson Les Paul så kanske bariton modellen stämd i E (alltså vanlig gitarr stämning) skulle funka, eller? 28" visserligen.

Bariton Les Paul

Redigerat av Erik dP
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Låter inte supreme väldigt annorlunda eftersom de är ihåliga?

Vet inte, det är ju ingen butik här som har inne dem så man kan testa.

Och som sagt, inte ens som beställningsvara hos Luthman längre (till 4Sound o MB).

Minns att de kostade 45000 kr hos nämnda butiker för ett par år sedan om man ville

beställa en sådan. Märkligt med tanke på att Thomann o MusicStore i Tyskland tar

21500 kr idag för en i Heritage Cherry Sunburst och 26000 kr för Desert Burst.

De har tidigare "alltid" funnits att få från US också, inte minst via Ebay,

för runt 25000 kr plus frakt o svensk moms o tullavgift. Från US-butiker dessutom

i en massa andra mindre vanliga nyanser; Amber, Root Beer, Black, Wine Red, White m.fl.

Se dock upp med China-kopiorna. Supreme lär var den mest kopierade Gibson-modellen.

Kopiorna har en del karakteristika man ska se upp med. Bl.a. är truss rod covern

fastsatt med tre skruvar ist för två. Huvudet är i regel också mindre svängt. Men

det finns minst 8 andra karakteristika att beakta ytterligare, har jag läst.

Mer "ihåliga" är väl också Std 08 jfr tidigare Std-modeller. De har tappat vikt som

17.

Redigerat av debatt
Dela på andra sajter

Låter inte supreme väldigt annorlunda eftersom de är ihåliga?

Det är standard 2008 också.

Dela på andra sajter

bra för ryggen

Ja, de solida är lite väl tunga. Jag hade (ett kort tag) en vinröd gammal Les Paul Custom som vägde bly, och hade hals som en telefonstolpe. Men det var ta mig tusan den mest stabila gura jag någonsin hanterat. Man hängde den på plats och där hängde den, oavsett vad man gav sig på för akrobatik med vänsterhanden och hur hårt man attackerade den med högerhanden. Men sen kände man sannerligen att man haft den på sig också...

Dela på andra sajter

Häftigt!

Hur är de "vanliga" LP-erna stämda, menar du, i "ovanlig" gitarrstämning eller?

Bariton brukar vara stämda i B istället för E, och med "vanlig" gitarrstämning menar jag inte öppet E som ett ackord.

Jag antar att du är ironisk då du verkar veta mer om LPs än jag gör, men jag chansar på att du faktiskt vill veta. Och om inte så kanske andra vill det.

Dela på andra sajter

För att på något sätt återigen försöka bidraga till diskussionen ☺️

Jag hade valt en standard. Jag tror att peacock-effekten gör att man initialt fastnar för supremen, med allt glitter och lull-lull. Men den är enligt mig inte ett dugg snyggare än en standard i vettig färg. En standard slits vackert, den är clean och den är klassisk i sin framtoning. Diskret på ett synnerligen smakfullt sätt. Jag tror supremen känns prålig efter ett tag. Dessutom är standardens nya assymteriska hals riktigt bra, den har låsbara stämskruvar och neutrik-jack. Av någon bisarr anledning är pottarna monterade på kretskort ( = dyrt att byta), men det är nog den enda nackdelen jag ser med den. Stort plus till supremen dock för vita bindings. Jag har aldrig varit något stort fan av cremefärgade detaljer.

Dela på andra sajter

2095234_800.jpg

Gibson Dusk Tiger går numera för 25000 kr hos Thomann. Var väl

över 40000 kr när den kom, för inte alltför länge sedan...

Blev den aldrig en succé eller? Bara 1000 ex, limiterad version.

Den stämmer sig själv?

Yes, en dator analyserar ljudet från varje sträng och skickar information till små motorer på stämskruvarna. Du kan stämma om den i öppna stämningar och drop-d och grejer med bara ett vred på en ratt. Cool idé, och det funkar verkligen. Men den dagen det pajjar blir det jättetråkigt. Tror inte de blivit någon succé faktiskt.

Dela på andra sajter

432285.jpg

Sällsynta Gibson Les Paul Class V med quilted maple top, här t.ex. i Sienna Burst

för $4700, är väl vad jag skulle satsa på om jag bara gick efter utseendet på en

Gibson LP. Den har den smalare 60-tals och BurstBucker Pro-pickuper. 44000 kr,

med moms, frakt och tullavgift från US. Som en Standard 2002, fast snyggare topp,

till mer än dubbla priset.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ljudet är det viktigaste såklart och efter att ha testat lite i ett par affärer ( Gibson LP Std 2002, Classic (ett bra tag sedan) och SG), dock ej Supreme, Std 2008 och Traditional, så tycker jag personligen mest om BurstBucker Pros - och de sitter ju på LP Standard 2008 t.ex.

Detta överensstämmer även med vad jag tycker nu om Thomanns små ljudprov, hur mycket man nu kan "lita" på dem...

Redigerat av debatt
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.