Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena.

Jag sitter med en Midi-fil som jag kör genom SD2. Problemet är att alla baskaggeslag är ganska svaga, velocityn på de starkaste slagen ligger på runt 60-70.

Jag vill behålla dynamiken i spelet men höja så topparna slår i ungefär 120 i velocity.

Hur gör jag enklast det i cubase 5?

Annons
Postat

Tjena.

Jag sitter med en Midi-fil som jag kör genom SD2. Problemet är att alla baskaggeslag är ganska svaga, velocityn på de starkaste slagen ligger på runt 60-70.

Jag vill behålla dynamiken i spelet men höja så topparna slår i ungefär 120 i velocity.

Hur gör jag enklast det i cubase 5?

Jag har ingen koll på SD2, men kan du inte höja baskaggen i pluggen?

Postat

Markera de slagen du vill höja, nu sa du att det var alla spår, så markera allt. Tryck ner ctrl och shift, gå med musen över en ton, tryck ner vänster knapp, skrolla. Hade jag inte lärt mig detta så hade cubase användningen blivit mycket tråkigare, använder det hela tiden när jag håller på med midi.

Postat (redigerat)

Markera de slagen du vill höja, nu sa du att det var alla spår, så markera allt. Tryck ner ctrl och shift, gå med musen över en ton, tryck ner vänster knapp, skrolla. Hade jag inte lärt mig detta så hade cubase användningen blivit mycket tråkigare, använder det hela tiden när jag håller på med midi.

Tack. Ett nyttigt tips för mig också.

Det finns ett annat sätt som jag kört på hittills;

Markera noterna, högerklicka på en av dom, functions > velocity, addera/subtrahera önskat antal steg.

Skapade sedemera ett kortkommando, så att jag får fram velocity-dialogen genom att trycka på V.

Men ctrl + shift är ju ännu smidigare!

Redigerat av desvaenger

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.