Jump to content
Annons

Ljudkort med BARA många in/ut


mimla

Recommended Posts

Hej Allihopa!

Vi vill köpa ny dator. Problemet är att vi som det är nu har 3 PCI-ljudkort, vilket det inte finns plats på på några nya moderkort.

Vi kör med mixerbord, och allt vi behöver är så många ingångar som möjligt och så många utgångar som möjligt. Så bra AD/DA-omvandlare som möjligt är såklart också ett önskemål. Vi behöver alltså inga preamps, inga digitala jävla ut/in eller nånting. Vi har kört på 2 st delta1010LT och ett Delta66 nu, men de låter ju för det första inte fantastiskt, och har dessutom lite digitalt tjafs vi inte behöver. Framförallt är de PCI. Jag undrar om det finns något sånthär på marknaden? Vilken anslutning det är spelar inte så stor roll, så länge det är gött liksom.

Ultimat vore 24 in/ut eller så.

Vore extremt tacksam om någon skillad själ kunde hjälpa oss med detta!

Puss & Kram

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vi vill köpa ny dator. Problemet är att vi som det är nu har 3 PCI-ljudkort, vilket det inte finns plats på på några nya moderkort.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=487821#extra

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=576878#extra

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=584487

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=508058

osv.. osv... osv...

http://audiodelight.se/index.php?main_page=product_info&products_id=354

Ja, nä nu orkar jag inte googla mer åt dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah shit, var ska jag börja?

Problemet med alla moderkort du nämnde, henk2055, är att det är ATX. den maskin vi tänkt köpa är mATX.. Glömde nämna det. Vi tänker köpa frost, och de har även en variant med ATX. Problemet är att den kostar 7000 spänn mer än den vi tänkt köpa.

Angående RME-kortet: Jag fattar inte. Finns det någon breakoutbox av något slag, eller är det tänkt att vi skulle köra med en digital mixer? Det gör vi alltså inte. Vill ha analoga in/ut.

Problemet är att allt verkar så jävla dyrt. Fan. Skulle liksom bara vilja ha nåt enkelt och billigt. Kvantitet går ju som bekant för kvalitet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående RME-kortet: Jag fattar inte. Finns det någon breakoutbox av något slag, eller är det tänkt att vi skulle köra med en digital mixer? Det gör vi alltså inte. Vill ha analoga in/ut.

Om du vill ha många I/O till ett PCI(e)-kort så brukar man dela upp "ljudkortet" i interface och AD/DA-omvandlare för större valfrihet, t ex: HDSPe RayDAT + SSL Alpha-Link AX.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att allt verkar så jävla dyrt.

Ja ! tyvärr !

Det kostar att ligga på topp .

Men å andra sidan så blir du säkert nöjd med det du får.

Lynx,RME mm är bra saker framförallt stabilt .Men det är klart som fan man undrar vad det är som kostar egentligen ,då man skulle kunna få en bättre bil för samma pengar.

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, när vi känner att vi ÄNTLIGEN kanske har råd att skaffa en ny dator så känns det långt borta att lägaa ännu mer pengar på ljudkort till den.. :/

Vad skulle man isf ha för interface till RME-kortet då? Det såg ju ut att vara så himla mycket underliga kontakter på kortet.

Känns iofs som om den lösningen också skulle bli lite för dyr med tanke på att bara kortet ligger på 5-6 papp..

Kanske blir till att köpa den dyrare AMX-varianten istället.. Då får vi ju dock inget bättre ljudkort. Jävla skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju aes och madi man kan köra på. Vet inte vad du tycker är konstigt men för i/o in och ut så är det såna kablar som jag bifogade ovan.

Jag har lynx 8, fast idag när pt funkar på alla interface så ångrar jag att jag inte köpte lynx 16 och antingen rme aes eller lynx eller ssl.

Det blir en del pengar... dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lynx 8, fast idag när pt funkar på alla interface så ångrar jag att jag inte köpte lynx 16 och antingen rme aes eller lynx eller ssl.

Använder du Aurora och ett firewire kort ?

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, när vi känner att vi ÄNTLIGEN kanske har råd att skaffa en ny dator så känns det långt borta att lägaa ännu mer pengar på ljudkort till den.. :/

Vad skulle man isf ha för interface till RME-kortet då? Det såg ju ut att vara så himla mycket underliga kontakter på kortet.

Känns iofs som om den lösningen också skulle bli lite för dyr med tanke på att bara kortet ligger på 5-6 papp..

Kanske blir till att köpa den dyrare AMX-varianten istället.. Då får vi ju dock inget bättre ljudkort. Jävla skit.

RME RayDAT, som har nämnts, är ju klockrent om man vill ha många I/O och ett stabilt och säkert ljudkort till en ny, stationär maskin. I början kan man i så fall välja billigare AD/DA om man behöver hålla ner kostnaderna, som exempelvis Behringer ADA8000 (som är billiga nya) eller begagnade Alesis AI3, RME ADI8 eller liknande, som man bör kunna komma över ganska billigt. Om man känner att man vill byta ut omvandlarna senare, så är det bara att byta ut dem efter hand som plånboken tillåter - men ljudkortet behöver inte bytas ut på måååånga år. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså fan vad vi har dålig koll på detta. Om det är som du säger, Claes, vad är det som gör ljudkortet bra om man lika gärna kan ha AD/DA-omvandlare som är skit?

Vi står egentligen och väger mellan tre alternativ:

Alternativ 1:

Köpa Frost Audioframe (13995:-) och köpa ett nytt ljudkort. Vi kan ta som exempel MOTU 24 I/O eftersom vi gillar Elof så mycket.

På Thomann kostar interface+PCIe-kort 12161:-.

Summa, alternativ 1: 26156:-

Några lappar tillkommer förmodligen för nya kablar mellan mixer och ljudkort, då vårt Delta 1010LT har RCA in.

Alternativ 2:

Köpa Frost Snömachine som har ATX-format, och därför kan kirras med 3 PCI-platser, vilket innebär att vi kan ha våra nuvarande ljudkort.

Datorn kostar 20995:- och blir då vår ända utgift.

Då får vi alltså en ännu bättre dator, men samma kassa ljudkort som tidigare.

Alternativ 3:

Lägga pengarna på ett fint gevär och göra slut på eländet.

Eftersom vi är så sjuuukt dåligt bevandrade inom ljudkortsvärlden, då vi kört på samma ljudkort sen vi startade studion, har vi verkligen ingen aning om hur mycket det skulle lyfta att köra på alternativ 1.

Alltså: Hur mycket bättre skulle det LÅTA om vi körde på alternativ 1? Är det värt en sämre dator och ca 6-8000 spänn mer?

Mycket tacksamma för fortsatta svar, då vi är helt förståndshandikappade!

Puss!

(för att se hur mycket specarna på datorerna skiljer, se LÄNK)

Link to comment
Dela på andra sajter

En variant är ju att bygga en egen dator så du kan välja vilket moderkort du vill och på så sätt ha kvar dina nuvarande ljudkort. Det är borde garanterat bli den absolut billigaste lösningen.

Om du inte vill/kan/orkar bygga en egen dator så kanske du kan be någon hjälpa dig med den biten?

Link to comment
Dela på andra sajter

En variant är ju att bygga en egen dator så du kan välja vilket moderkort du vill och på så sätt ha kvar dina nuvarande ljudkort. Det är borde garanterat bli den absolut billigaste lösningen.

Om du inte vill/kan/orkar bygga en egen dator så kanske du kan be någon hjälpa dig med den biten?

Det skulle jag allt klara av utan större problem, men det skulle kännas så gött att få den helt färdig, färdiginstallerad, färdigoptimerad och ha tillgång till Frosts support som ju enligt ryktena är fantastiskt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle hellre köra på motun pga att det är ett stabilt kort me låg latency och låter helt ok!

Menar du att Lynx Aurora eller RME låter illa och är inte stabilt eller har låg latency???

eller så kanske du menar att Motu är billigare.

Redigerat av kardo
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså fan vad vi har dålig koll på detta. Om det är som du säger, Claes, vad är det som gör ljudkortet bra om man lika gärna kan ha AD/DA-omvandlare som är skit?

Det jag menade, är att om budgeten inte räcker till riktigt, så kan man skaffa billigare omvandlare till att börja med - och byta ut dem om man känner att det behövs senare. Beroende på vad man spelar in, så kan det vara idé att skaffa en omvandlare som är bättre, att använda till det som är känsligast och därför behöver bästa möjliga ljud, som t ex sången - medan exempelvis trummorna är mindre känsligt och man kan mycket väl klara sig med billigare prylar där. Är man riktigt kinkig och vägrar lämna något åt slumpen, så skaffar man kanske så småningom Lynx, Benchmark och Lavry-omvandlare - men pris/prestanda-kurvan är väldigt exponentiell, så man får betala en rejäl summa extra för en väldigt liten förbättring... Det har faktiskt också förekommit jämförelser där folk har lagt upp inspelningar med Behringer och någon betydligt dyrare omvandlare - och många föredrog den billigare, så det kan vara en smaksak också...

Det som gör exempelvis RME så bra, är att de är mycket stabila och RME är dessutom väldigt snabba med att släppa drivrutiner när det behövs. Mitt första seriösa ljudkort var ett RME Hammerfall9652. Det kortet hade jag i 7-8 år - och det funkar fortfarande i en god väns maskin, sedan ca 4-5 år tillbaks. Anledningen till att jag bytte till mitt nuvarande RME HDSP9652, var att jag ville få möjlighet att göra mig av med mixern tack vare TotalMix, som de nyare korten har. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har kört på 2 st delta1010LT och ett Delta66 nu, men de låter ju för det första inte fantastiskt,

ärligt tror jag inte ni kommer höra någon skillnad om du byter upp er till betydligt bättre omvandlare

frågan är varför det inte låter fantastiskt idag

är det mixern som är dålig eller akustik och mickar och isåfall blir det ju samma problem om ni byter till nytt ljudkort

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör flera MOTU 24 I/O och 2408 MK3 in/ut från det analoga mixerbordet. Totalt 64 I/O

Fördel med MOTU PCI = ingen latency.

Låter bra och är ett system som man kan växa med, framtidssäkert då det går att komplettera med olika kort om man tex vill utöka eller byta mixerbord/system/dator. (Olika enheter kan hittas begagnad).

Har kört MOTU inteface i över 10 år nu och har aldrig haft några problem.

Man köper det och sen sitter det där och bara funkar. Se det som en engångskostnad.

It´s up to you.

Redigerat av Radiobrutta
Link to comment
Dela på andra sajter

Har bara läst några få inlägg, men min rekommendation skulle vara SSL AlphaLink. http://www.thomann.de/se/ssl_x_logic_alpha_link_madi_ax.htm

24 analoga in/ut och samt 24 digitala in/ut via ADAT (eller AES/EBU beroende på modell) Helt enkelt 48 kanaler in/ut kombinerat till MADI gränssnitt.

Detta ihop med ett MADI PCI-interface. Kanske SSL's egna: http://www.thomann.de/se/ssl_madixtreme_64.htm eller RME's motsvarighet: http://www.thomann.de/se/rme_hdspe_madi.htm

Självklart kan man väl komma billigare undan, men där har du en enkel lösning i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördel med MOTU PCI = ingen latency.

Alla system har latency men PCI(e) ger givetvis väldigt låg latency (jämfört USB/FW-ljudkort p g a avsaknaden av extra buffrar) men det gäller i princip alla PCI(e)-baserade system med rätt drivrutiner.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak jag alltid finner intressant är att många länkar till produkter i web-shoppar istället för tillverkarens sida, varför? Tillverkarens sida är oftast mer informativ och oftast fri från felaktigheter.

Kan vara bra att kolla upp priset först INNAN man kollar in produkten. Men annars mycket riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.