Guitar Nilsson Postat 8 januari 2011 Dela Postat 8 januari 2011 (redigerat) Asså jag är nu inget proffs när det gäller gitarrer men om du först lyssnar på funk låter det bättre, man hör vad som spelas. Däremot om du lyssnar på rock (vilket jag kommer att spela) låter det mycket grovt och man hör inte vad som spelas om ni förstår vad jag menar. Ska det låta så eller låter det så bara för att gitarren är "billig"? Nä, många spelar med ännu värre "grovt" ljud även på dyra gitarrer, det är ju tycke och smak på ljudet.. På gamla Ramonesskivor är det ju nåt liknande distat (grovt) ljud. När det tillkommer bas och trummor i ljudbilden så passar det in med det "grova" ljudet. Tugg, tugg, tugg! Man kan ratta in ljud som är lite mitt emellan det tydliga funkljudet och de skitigare rockljuden också. Haha, vad jag tyckte det var bra att du gillade mina förslag bäst! Hehe! Edit: PS En stämdosa är väldigt bra att ha, med ostämd gitarr är det helt hopplösta, särskilt när man är nybörjare. Det finns små billiga som man bara klämmer fast på gitarrhuvudet så känner de av vibrationerna och visar om strängen är för lågt stämd, för hög eller rätt stämd. Hemma kör jag alltid med en sån, kostade drygt en hundring på Musikbörsen. Man behöver alltså inte koppla in en sån med gitarrsladd, det funkar ändå. Redigerat 8 januari 2011 av Guitar Nilsson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AnthonyS Postat 8 januari 2011 Dela Postat 8 januari 2011 Min första elgitarr var en Gibson Les Paul Studio. En vinröd, sliten jäkel 🙂 Jag köpte en sådan för jag pallade helt enkelt inte med de risiga, krokiga historierna i musikaffärernas budgetsortiment, trots att jag bara kunde spela Smoke On The Water och Paranoid. De lät inte bra helt enkelt. Men när jag köpte min första elgitarr var jag inte ny vad gällde att spela musik (är cellist i grunden), så jag antar att jag hade ett annorlunda musiköra jämfört med om jag kastat mig rakt på elgitarren från början. Men inget är rätt och inget är fel, och har man en bestämd budget så har man. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sakenjag Postat 13 januari 2011 Dela Postat 13 januari 2011 Om du vill lira rock så rekommenderar jag en gura med humbuckers. Typ en Les Paul modell. Kolla in J&D Les paul gitarrerna. Riktigt prisvära, kostar ca 3000 nya, håller på och säljer min nu, men den är nog borta ikväll.... Då får du ett "fetare" ljud, jag upplever det som enklare att ratta in ett okej ljud som nybörjare med en sådan. Dessutom brummar de inte som singelcoils och passar generellt sätt bättre till rock/punk. Vox Pathfinder förstärkarna låter fantastiskt bra för sin ringa prisklass. Ett klassiskt rocksound. Med tiden så upptäcker man olika grejer man tycker låter bra. Jag är 17 men har spelat ett tag och nördar in mig i gamla rörförstärkare och gitarrer. Det blir tyvärr bara dyrare och dyrare ju längre man håller på😠. Har gått igenom ett antal olika pedaler, strängfabrikat, testat oändligt många förstärkare har har nu en rätt så bra koll på vad jag gillar. För att få det grötigare rockigare ljudet så använder man dist. Det finns på alla förstärkare i olika tappningar och är egentligen att man överstyr signalen massor. I funk så använder man ofta helt rent ljud, och det är det som gör att det låter klarare. Ingen dist effekt alltså. Men kolla upp dessa http://www.musikbörsen.se/itempg.aspx?id=15225&artno=113722 http://www.musikbörsen.se/itempg.aspx?id=958750&artno=105007 tjöta lite med de så kanske de gör ett schysst paket med sladd och gigbag osv. Glöm inte plektrum med 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pxm Postat 13 januari 2011 Dela Postat 13 januari 2011 (redigerat) Testade litet guror på musikbörsen igår....Squire har redan föreslagits och jagtror att den en sådan kan vara en bra första gitarr också.Men prova dig fram litet i en musikaffär och välj en som du tycker verkar skön. Fråga om den är intonerad och klar.....KÖP!!!!! Redigerat 13 januari 2011 av pxm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 13 januari 2011 Dela Postat 13 januari 2011 Efter att jag hade vaknat hade jag bokat tid hos frisören. 😆 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.