Jump to content
Annons

Trubadurdebut


Shadows

Recommended Posts

Det här är ingen större grej. Kände för att spela in en riktigt bögig tjejlåt igår så jag skrev ihop den här balladen och gjorde en fulinspelning. Det enda jag är lite orolig över är refrängen. Jag tycker verkligen att jag känner igen den men jag kan inte placera den. Skulle va bra ifall ni kunde kolla in den och säga ifall ni känner igen den. Orka spela in en stulen refräng seriöst liksom. Det som jag tycker jag känner igen är det som börjar med "You're the weaver of my dreams...".

Förutom det så vore det kul att få lite kommentarer på sången, texten och låten som helhet.

Låten heter You och finns för nerladdning på http://www.angelfire.com/folk/shadows2/

Text:

You've heard it before, there is someone just for you

A perfect match who loves everything you do

I'd heard it to but did I believe it? No

That was a long time ago, a long time before I met you

Refräng

You're the weaver of my dreams

You're the one I can't forget

You're the wind that fillls my sails

That guides me on my way

You're the last thing that I see

When I close my eyes at night

And the memory of you

Is why I open them again

I grew up thinking that true love was just a fairy tale

Oh so beautiful but still - just a fantasy.

And then one day you came and knocked upon my door

A twist of fate that turned my life around

Refräng

Ångestvrål 😄

Refräng

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm... jag tycker oxå att jag känner igen refrängen, men mest första raden som du själv skriver.. när du går över till "You're the one I can't forget" låter det inte lika bekant. Fan vet, hade du inte sagt något hade man kanske inte alls tyckt att det lät bekant.. 😄

Alltså, jag tycker texten är BRA. Jag skäms nästan för att erkänna det, för den är sliskigt smörig... men som sådan är den BRA. Däremot "You're the wind that fillls my sails" låter som en svengelskt fras... dessutom ska det bara vara "sail", tror jag.

Gitarrerna ger en skön ljudbild. Sången förmodar jag du inte är färdig med? Tycker den borde ligga lite närmare jmft med gitarrerna, sen hade det suttit som en fläskläpp på Kiviks marknad med körer i refrängen. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla med pojkarna i den HÄR tråden.

Dom har stenkoll på låtstölder.

Orkar inte.

Var det något viktig i den tråden så får du gärna sammanfatta.

Eller var det något som var kul ifall man läst den?

Du kände inte igen det iaf?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... jag tycker oxå att jag känner igen refrängen, men mest första raden som du själv skriver.. när du går över till "You're the one I can't forget" låter det inte lika bekant. Fan vet, hade du inte sagt något hade man kanske inte alls tyckt att det lät bekant..  😄

Alltså, jag tycker texten är BRA. Jag skäms nästan för att erkänna det, för den är sliskigt smörig... men som sådan är den BRA. Däremot "You're the wind that fillls my sails" låter som en svengelskt fras... dessutom ska det bara vara "sail", tror jag.

Gitarrerna ger en skön ljudbild. Sången förmodar jag du inte är färdig med? Tycker den borde ligga lite närmare jmft med gitarrerna, sen hade det suttit som en fläskläpp på Kiviks marknad med körer i refrängen.  🙂

Tack då är det inte bara jag som är efterbliven då iaf. 😉 Tack förresten kul att du tyckte texten va "bra" (notera: inte gillade 😄 hehe). Du har helt rätt att sången inte är färdig. Tog en tagning på hela skiten och sjöng bara om de ställen som blev helt värdelösa typ där jag hosta eller nåt 😄 Anledningen till att jag inte lägger körer är den att jag tänkte låten som en "trubadurlåt" och jag kan dessvärre inte sjunga två saker samtidigt.

Redigerat av Shadows
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Kolla med pojkarna i den HÄR tråden.

Dom har stenkoll på låtstölder.

Orkar inte.

Var det något viktig i den tråden så får du gärna sammanfatta.

Eller var det något som var kul ifall man läst den?

Du kände inte igen det iaf?

Nej jag känner inte igen det.

Låter som klassiska powerballadharmer som förmodligen kan jämföras med 1000-tals andra låtar.

Det betyder förstås att jag tycker det är bra!

Ja, tråden är rätt kul om man läser igenom den, ett par snorungar som tror att Håkan Hellström är först i världen med att skriva låtar med direkta textreferenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag känner inte igen det.

Låter som klassiska powerballadharmer som förmodligen kan jämföras med 1000-tals andra låtar.

Det betyder förstås att jag tycker det är bra!

Gör det verkligen det? Ibland är du så ironisk att det är svårt att veta vad verkligen tycker.

Men det är lugnt - jag tycker om dig ändå!

Ja, tråden är rätt kul om man läser igenom den, ett par snorungar som tror att Håkan Hellström är först i världen med att skriva låtar med direkta textreferenser.

Tack för tipset. Ska kolla in den när jag får tid.

Redigerat av Shadows
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Gör det verkligen det? Ibland är du så ironisk att det är svårt att veta vad verkligen tycker.

Ja.

I like.

Jag är svag för den här typen av musik.

Skulle låta riktigt hitigt med ett Green Day-arr.

Riktigt bra låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, tråden är rätt kul om man läser igenom den, ett par snorungar som tror att Håkan Hellström är först i världen med att skriva låtar med direkta textreferenser.

Tackar för din benämning. Låter som klassisk argumentationsbrist när man ger sig in i en diskussion med en överlägsen attityd och slår under bältet med kränkningar och dräpande ord. Dock känner jag mig varken snorig eller speciellt ung.

Min åsikt faststår, jag tycker det är lamt att sno andras texter och melodier utan att ge credit för det. Jag ger ingen respekt till sådana musiker, och jag fattar inte hur man överhuvudtaget kan göra en sån sak. Men du är naturligtvis väldigt personligt involverad i det hela, eftersom Håkan Hellström är din bästa kompis.

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, tråden är rätt kul om man läser igenom den, ett par snorungar som tror att Håkan Hellström är först i världen med att skriva låtar med direkta textreferenser.

Tackar för din benämning. Låter som klassisk argumentsbrist när man går och skaffar sig en överlägsen attityd och slår under bältet. Dock känner jag mig varken snorig eller speciellt ung.

Min åsikt faststår, jag tycker det är lamt att sno andras texter och melodier utan att ge credit för det. Jag ger ingen respekt till sådana musiker, och jag fattar inte hur man överhuvudtaget kan göra en sån sak. Men du är naturligtvis väldigt personligt involverad i det hela, eftersom Håkan Hellström är din bästa kompis.

/Daniel

Jätteintressant att du ville ta upp det här.

Danny svarar säkert på ett PM om du har något annat som bara berör honom och dig!

Redigerat av Shadows
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, tråden är rätt kul om man läser igenom den, ett par snorungar som tror att Håkan Hellström är först i världen med att skriva låtar med direkta textreferenser.

Tackar för din benämning. Låter som klassisk argumentsbrist när man går och skaffar sig en överlägsen attityd och slår under bältet. Dock känner jag mig varken snorig eller speciellt ung.

Min åsikt faststår, jag tycker det är lamt att sno andras texter och melodier utan att ge credit för det. Jag ger ingen respekt till sådana musiker, och jag fattar inte hur man överhuvudtaget kan göra en sån sak. Men du är naturligtvis väldigt personligt involverad i det hela, eftersom Håkan Hellström är din bästa kompis.

/Daniel

Jätteintressant att du ville ta upp det här.

Danny svarar säkert på ett PM om du har något annat som bara berör honom och dig!

Sorry. Var inte mening att gå offtopic i din tråd. Ber hundra gånger om ursäkt för mitt uppförande.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.. skön låt, gillar verkligen gitarr spelet och melodin. Men måste dock nämna ett en sak som inte var bra. Din röst är grym, (antar att du sjunger själv) men engelskan låter inte bra. Du kanske skulle sjunga in på svenska i stället. Tror att det är lite hit varning på låten, men kanske på svenska.

//AEM

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.. skön låt, gillar verkligen gitarr spelet och melodin. Men måste dock nämna ett en sak som inte var bra. Din röst är grym, (antar att du sjunger själv) men engelskan låter inte bra. Du kanske skulle sjunga in på svenska i stället. Tror att det är lite hit varning på låten, men kanske på svenska.

//AEM

Jo det är jag som sjunger och tack förresten. Själv tycker jag inte att varken uttalet eller rösten är speciellt grymt men kul att du gillade det. Uttalet kan man ju iaf arbeta på. Väldigt kul att få höra att det var hitvarning på låten 😳 Det här är ju inte man vanliga stil direkt. Brukar hålla på med den lite mer självförverkligande gitarronanin i vanliga fall haha.

Addic59: Snuddat vid en hitmelodi? Man tackar och bockar som du skulle sagt 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

fransgabriel (oregistrerad)

hm... ja tycker låten e skön.Men Jag tycker att det vore kul å höra dig göra en soft, "smörig låt utan smör" . Sjung något annat än om kärlek, jag skulle vilja höra dig sjunga något som fångar din uppmärksamhet, något som du kan sjunga med "hjärtat", kärllek i all ära. men men. det var bara ett filosofiskt uttalde.

ang din sångröst. Jag tycker du sjunger bra, kanske helst på svenska, men engelskan går ju att träna upp. Sen vill ja tycka att du låter lite nasalt, jag antar att du vet vad det betyder, försök göra något åt det, så har du en klockren stämma. vet inte om du var förkyld kanske när du sjung, men som sagt, även det går ju att träna bort.

så var inte rädd för att skriva mer softa låtar, det e sjust!

tummen upp! //F.gabriel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo.. man känner liksom igen den men jag kan inte sätta fingret exakt på vad det är. Det brukar vara ett gott tecken. Att man känner igen det, men att det inte är så självklart var det kommer ifrån.

Annars tycker jag inte du skall dissa dig själv med att kalla det bögig tjejsmörlåtar. din röst har helt klart kvaliteér och jag tycker du är på rätt väg. Det visar att du kan göra annat än att onanera på gitarren. Låten är en bra popdängeballad. 😆

Smaska på lite trummor, lite stråkar och feta elektrifierade gitarrer och ös på.... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

hm... ja tycker låten e skön.Men Jag tycker att det vore kul å höra dig göra en soft, "smörig låt utan smör" . Sjung något annat än om kärlek, jag skulle vilja höra dig sjunga något som fångar din uppmärksamhet, något som du kan sjunga med "hjärtat", kärllek i all ära. men men. det var bara ett filosofiskt uttalde.

ang din sångröst. Jag tycker du sjunger bra, kanske helst på svenska, men engelskan går ju att träna upp. Sen vill ja tycka att du låter lite nasalt, jag antar att du vet vad det betyder, försök göra något åt det, så har du en klockren stämma. vet inte om du var förkyld kanske när du sjung, men som sagt, även det går ju att träna bort.

så var inte rädd för att skriva mer softa låtar, det e sjust!

tummen upp! //F.gabriel

Haha jag skulle kunna säga samma sak om dig och religion men visst. Point taken! Det här är den första låten jag någonsin skriver om kärlek och jag har inga större ambitioner att göra just det temat till mitt livsverk om man uttrycker sig så 😱 Får försöka hitta någonting annat inspirerande att skriva om nästa gång jag hittar en skön ackordgång 😛

Tack förresten. Jättekul att höra att man inte har en obotligt dålig röst haha 😉 Ska verkligen försöka träna upp den lite nu. Det har liksom aldrig varit en prioritet förut. Har alltid spelat gitarr förut. Jag var faktiskt lite förkyld när jag sjöng in den. Hade massa snor i näsa och hals så det kan mycket väl vara därför det låter mer nasalt än vanligt 😄

Tack för kommentarerna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo.. man känner liksom igen den men jag kan inte sätta fingret exakt på vad det är. Det brukar vara ett gott tecken. Att man känner igen det, men att det inte är så självklart var det kommer ifrån.

Annars tycker jag inte du skall dissa dig själv med att kalla det bögig tjejsmörlåtar. din röst har helt klart kvaliteér och jag tycker du är på rätt väg. Det visar att du kan göra annat än att onanera på gitarren. Låten är en bra popdängeballad. 🙂

Smaska på lite trummor, lite stråkar och feta elektrifierade gitarrer och ös på.... 🙂

På ett sätt är det skönt att höra att några också känner igen den så att det inte bara är jag som har blivit paranoid. Misstänkte ett tag att det kunde vara min latenta cp-skada som låg bakom mina misstankar men nu har du nästan röjt mina tvivel 😛

Tack förresten. Ska försöka att inte dissa mig själv nästa gång jag spelar in en låt. Hehe. Nej men jag förstår vad du menar faktiskt. Jag ska försöka att vara mer positiv mot mina egna låtar. Jag tycker ju ändå att den blev helt ok annars hade jag ju aldrig lagt upp den. Antar att du gillade den här bättre än min vanliga gitarronani? Jag får erkänna att det var en välkommen omväxling faktiskt. Man har helt andra möjligheter med rösten. Man behöver inte anstränga sig lika mycket för att göra en melodi intressant. Ordmelodin tar hand om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...