wellness music Postat 20 juli 2011 Postat 20 juli 2011 (redigerat) Klart att du kan bygga din drömstudio i garaget du har! Gör du bara rätt från början så ska det nog inte vara några problem alls. Plattan står på en bädd av singel. Vid hög grundvattennivån eller vid kraftig nederbörd hinner inte vattnet rinna undan och kommer då i kontakt med betongplattan. Innan du kollar på lämplig konstruktion där fukten ventileras bort bör du gå till botten med grundorsaken och se till att du har en fungerande dränering (kostar inte speciellt mycket om du gör det själv - jag hjälper dig gärna och talar om hur du gör om du känner dig osäker). Det räcker med att du lägger dräneringsslangen i underkant av plattan som oftast är ca 20 cm tjock. Toppen om du kan lägga upp en bild på hur det ser ut runt garaget så är det mycket lättare att ge rätt råd. Vet du vad det är för jordmån, står det bitvis på bergsklackar? Hälsningar / Björn Redigerat 20 juli 2011 av wellness music 1
Mojje Cruncher Andersson Postat 20 juli 2011 Trådstartare Postat 20 juli 2011 Klart att du kan bygga din drömstudio i garaget du har! Gör du bara rätt från början så ska det nog inte vara några problem alls. Plattan står på en bädd av singel. Vid hög grundvattennivån eller vid kraftig nederbörd hinner inte vattnet rinna undan och kommer då i kontakt med betongplattan. Innan du kollar på lämplig konstruktion där fukten ventileras bort bör du gå till botten med grundorsaken och se till att du har en fungerande dränering (kostar inte speciellt mycket om du gör det själv - jag hjälper dig gärna och talar om hur du gör om du känner dig osäker). Det räcker med att du lägger dräneringsslangen i underkant av plattan som oftast är ca 20 cm tjock. Toppen om du kan lägga upp en bild på hur det ser ut runt garaget så är det mycket lättare att ge rätt råd. Vet du vad det är för jordmån, står det bitvis på bergsklackar? Hälsningar / Björn Tjenna Björn! Jag ska ta ett sök med detta! Helt ärligt så har jag svårt att tro att jag kommer kunna dränera bort vattnet från grunden. Ska ta lite foton i helgen och visa hur det ser ut. Det är ett fantastiskt ställe att utgå ifrån helt klart och byggnaden är min!!!!! Min allena! Mohahahah! Visst fan borde det gå att bygga åvanpå en fuktig grund? Det går ju bygga hus åvanpå fuktig jord!! Allt handlar väl bara om ventilation right? Har ju ändå tänkt att bygga rum i rummet så det blir ju luft under golvet i alla fall. Stort tack att du tar dig tid med detta Björn. Vet att du har hela ärslet fullt med ditt egna bygge ju! Tack på förhand! /Mojje 1
wellness music Postat 20 juli 2011 Postat 20 juli 2011 (redigerat) Hallå igen! Det brukar inte vara några problem att ordna med dräneringen bara man har ett fall att jobba med och att att det inte finns något berg i vägen som måste sprängas förstås. Även om marken är fuktig så ska man eftersträva att hålla grunden torr. Jag tycker att du i alla fall ska kolla detta och åtgärda om det behövs. Så länge plattan kan andas och det sker att kontinuerligt luftbyte i konstruktionen är det egentligen inga problem även om plattan är något fuktig. Det låter dock som att du skulle behöva lösa det med en mekanisk ventilation - behöver inte bli speciellt dyrt om du gör det själv (två kanalfläktar och lite spirorör och hemgjorda ljudfällor). Viktigt är att inget organiskt material ligger an mot plattan (ordentlig syllisolering osv.) men det har ju redan tagits upp här i tråden. Likaså tryckinpregnerat ska du aldrig använda här. / Björn Redigerat 20 juli 2011 av wellness music
Mojje Cruncher Andersson Postat 20 juli 2011 Trådstartare Postat 20 juli 2011 Jepp! Är fullt införstådd med att man får skapa någon typ av fläktsystem som forcerar in luft utmed plattan. Oxå på det klara med att impregnerat virke är skit! Ha ha ha! Ställa det nya golvet på sockel då? Som en torpargrund!? Jag har ordentligt med takhöjd och kan hämta mer då innertaket inte är i nock. Sluttande plåttak på bygget så jag når nog fasen 4,5 meter till nock vid högsta punkt. Ska ta lite bilder så det blir lättare att greppa. /Mojje
adrumdrum Postat 20 juli 2011 Postat 20 juli 2011 bästa alternativet till golv(oavsätt vägg/tak konstruktion) är flytande betonglpatta på elastomer pads eller springs. man ska undvika att använda träreglar i golvet p.g.a träets höga resonans. ett bra golv ska ha en resonansfrekvens ner mot 10hz och uppnår man inte med trä i golvet. i det här fallt bör man fytspackla golvet, men det är ganska lätt fixat. http://www.vibratec.se/English/Datablad/ISO-FLOAT-E.pdf ett alternativ är att flyta golvet på komprimerad stenull, se här: http://johnlsayers.com/Recmanual/Titles/Acoustics3.htm (Floating Concrete Floor) väggar och tak först bör den befinteliga lokalen fixas "ljudisoleringsbar". sedan ljudiso-väggar/tak på fytande golvet. det bästa vore: betong vägg(eller var det tegelvägg?)- isolering - luft - isolering/stålregl(på nya golvet) och innerst 2-3 lager demplimmad gips. man bör ha fuktsärr i väggen/taket men inget som är tätare än att det håller bort fukt(altså vanlig plast). överallt där jag läst om ljudisolering har dessa konstruktioner högst värden och det är det mäst vanlig sättet att bygga prostudios.
wellness music Postat 20 juli 2011 Postat 20 juli 2011 Jag håller med addrumdrum vad det gäller optimal konstruktion för bästa möjliga prestanda. Dock så tycker jag inte att någon av förslagen riktigt matchar kriterierna för detta bygge (som jag har uppfattat det). Både vad det gäller ekonomi och det faktum att vi har en byggnad med förmodad fuktproblematik att ta hänsyn till. Förslaget med att bygga en "torpargrund" inne i garaget är helt rätt tänkt och det är ju så det kommer att bli om man bygger ett golvbjälklag på gummiklotsar / fjädrar. Viktigt att tänka på är att en torpargrund (oavsett bostadshus eller såsom i detta fall) alltid är en risk / problemkonstruktion med dagens täta byggmetoder. Det är därför man helst installerar sorbtionsavfuktare i dessa utrymmen pga daggpunkt / kondens (temp. skillnad mellan ute / torpargrund en varm sommardag kan uppgå till 25 grader). I detta projekt tror jag på att bygga ett golvbjälklag på klossar och det behövs ingen speciellt hög bygghöjd för att åstadkomma en fulllgod ventilation av plattan. Det som är bra är att du inte behöver ta hänsyn till väggarna vilket du hade behövt göra om det ar källare eller sutteräng garage. Ladda upp lite bilder så vi kan kolla vidare. Hejja! / Björn 🙂
Mojje Cruncher Andersson Postat 21 juli 2011 Trådstartare Postat 21 juli 2011 Stort tack till både adrumdrum och Wellness. Detta första rummet är ju tänkt att vara min huvudsakliga arbetsplats de närmaste två hundra åren så jag är väl medveten om att det ska, -och kommer kosta ordentligt. Mycket därför jag vill bena ut konstruktionen. Jag måste kunna fastställa en budget! Inte enbart för min egna skull men så väl oxå för den nyfikne som ska till att börja bygga själva. Jag är noga med sånt. Det ska vara pedagogiskt! Liverummet är inte ens i närheten av att vara prio förtio ens en gång. Samt att detta avses akustikbehandlas i befintligt format. Jag vill ha en karaktär på rummet som ingen annan har så hela det arbetet är en senare fråga. Jag avslutar för natten och har lite ljudande att göra fram till helgen. Återkommer med bilder så snart jag hunnit! Måste ju få in lite kulor så man kan börja nån gång!! Torpargrundslösningen är det alternativ jag kommer köra på. Gällande träbjälklag och egenresonans... Fler reglar bör ju bli stummare right!? Piiiz! /Mojje
adrumdrum Postat 21 juli 2011 Postat 21 juli 2011 har du något bättre förslag än vanliga "dubbelväggar"(double leaf)? (den ena väggen bir ju den befinteliga väggen) http://www.greengluecompany.com/understandingTripleLeaf.php det har ju högst ljudisoleringsvärde. vad menar du med torpargrund? även om man bygger med träreglar(med en massa skivmaterial och betongplattor åvanpå) så står det ju på något avisolringsmaterial.(och det blir luft under)
Mojje Cruncher Andersson Postat 21 juli 2011 Trådstartare Postat 21 juli 2011 har du något bättre förslag än vanliga "dubbelväggar"(double leaf)? (den ena väggen bir ju den befinteliga väggen) http://www.greengluecompany.com/understandingTripleLeaf.php det har ju högst ljudisoleringsvärde. vad menar du med torpargrund? även om man bygger med träreglar(med en massa skivmaterial och betongplattor åvanpå) så står det ju på något avisolringsmaterial.(och det blir luft under) Tjenna adrumdrum! Tackar för länken. Både yttre och inre väggar är idag murade, putsade och sedan gips dikt an. Vad ska jag räkna denna vägg som? Ett av lagren? Blir lättare att förstå med bilderna sen. Tanken med torpargrund är ju för att lyfta det nya golvet från den våta betongen. Sedan måste ju ett riktigt bjälklag läggas i nivå. Konstruktionen av denna bör ju helst bli så tung den kan för att dämpa egenresonanser men det tror jag att vi klarar utan speciellt mycket mer än golvreglar. Räcker 120 x 45 regalar eller ska det upp högre!? Piiiz! /Mojje
Mojje Cruncher Andersson Postat 21 juli 2011 Trådstartare Postat 21 juli 2011 Tycker ändå det känns knasigt det här... Kan man inte försegla betongen!? Det finns ju för fasen epoxyliknande plaster som härdar under vatten!?!?! Jag menar... Om det inte släpper upp någon fukt genom plattan för att toppsidan är tät..., då måste ju vattnet fortsätta under betongen!? Hmmmm....!!?!?!?!? /Mojje
wellness music Postat 21 juli 2011 Postat 21 juli 2011 Aha, jag fick för mig att budgeten för bygget var tight - då har jag missförstått eller blandat ihop med något annat projekt🙂. Plattan ska du inte försegla av flera orsaker. Försöker du försegla plattan kommer du ju få en ständigt genomblöt platta och det är inte bra (risk för frostssprängningar bl.a). Jag har sett byggen där man lagt ut diffusionsspärr dikt an mot plattan och förr eller senare uppstår en illaluktande luft. Det kommer vare sig du eller Elvis gilla när ni sedan sitter där och ska dubba gitarrer. Du behöver inte göra en speciell "torpargrund" för att lufta golvet. Det räcker med ett 145 x 45 mm golvbjälklag som du fyller med isolering. Distansen som gummiklossarna höjd bygger kommer räcka som luftkanal mellan platta / golvbjälklag. Det du sedan gör är att du justerar med klossarna c/c avstånd för att uppnå önskad svikt och bärighet i giolvbjälklaget. Leverantören kan hjälpa dig att räkna ut detta för just deras produkt. Egenresonansen i ett sådant golvbjälklag som jag föreslog kommer nog att ligga på en fullt acceptabel nivå. Det som många glömmer bort är att skruvlimma golvspånet mot reglarna så att det blir en homogen kaka. På mitt senaste hemstudiobygge limmade jag även på golvgips med Ardex bjälklagsförstyvning men det är enligt min mening lite overkill. Vilken konstruktion du än väljer så är det viktigt att du är noga med att lösa fuktproblemet. Fanken vad kul att du är igång igen Chruncher! Häftigt med ditt pedagogiska upplägg och ditt levande och underhållande sätt att skriva!🙂 Blir hur kul och spännande som helst att få följa med på din resa! Hejja! / Björn
Mojje Cruncher Andersson Postat 22 juli 2011 Trådstartare Postat 22 juli 2011 Aha, jag fick för mig att budgeten för bygget var tight - då har jag missförstått eller blandat ihop med något annat projekt🙂. Plattan ska du inte försegla av flera orsaker. Försöker du försegla plattan kommer du ju få en ständigt genomblöt platta och det är inte bra (risk för frostssprängningar bl.a). Jag har sett byggen där man lagt ut diffusionsspärr dikt an mot plattan och förr eller senare uppstår en illaluktande luft. Det kommer vare sig du eller Elvis gilla när ni sedan sitter där och ska dubba gitarrer. Du behöver inte göra en speciell "torpargrund" för att lufta golvet. Det räcker med ett 145 x 45 mm golvbjälklag som du fyller med isolering. Distansen som gummiklossarna höjd bygger kommer räcka som luftkanal mellan platta / golvbjälklag. Det du sedan gör är att du justerar med klossarna c/c avstånd för att uppnå önskad svikt och bärighet i giolvbjälklaget. Leverantören kan hjälpa dig att räkna ut detta för just deras produkt. Egenresonansen i ett sådant golvbjälklag som jag föreslog kommer nog att ligga på en fullt acceptabel nivå. Det som många glömmer bort är att skruvlimma golvspånet mot reglarna så att det blir en homogen kaka. På mitt senaste hemstudiobygge limmade jag även på golvgips med Ardex bjälklagsförstyvning men det är enligt min mening lite overkill. Vilken konstruktion du än väljer så är det viktigt att du är noga med att lösa fuktproblemet. Fanken vad kul att du är igång igen Chruncher! Häftigt med ditt pedagogiska upplägg och ditt levande och underhållande sätt att skriva!🙂 Blir hur kul och spännande som helst att få följa med på din resa! Hejja! / Björn Japp läste vidare lite grand om det där med att försegla betongen! Har ju sett det en massa gånger i industrigolv. Därför jag frågade. Var nog inte heller inne på att bygga regelrätt torpargrund för golvet utan snarare att byggnadssättet blir ungefär det samma. Med trä, vilandes på gummiklossar, motsvarande vilandes på sten i en torpargrund då. Jag har dessutom kraftiga nivåskillnader som måste lösas så jag lär få schimsa upp golvet lik förbenat. Lägger till ett par stödnoter då. Elvis, är min sons andranamn. Bygget kommer att kosta! Klart jag vill hålla nere dessa kostnader. Det vill ju alla men det finns ju en lägstanivå och den ligger högt. Jag hoppas klara bygget under två hundra tusen inkl. Lindell Reference Main Speakers. Bara lyssning lossnar på 60 lakan och jag måste lik förbenat få in ett par närfältare! Jag ska bara få fram rumsstorlekens innermått så ska akustikerna som figurerar här få sätta tänderna i designen av kontrollrummet. Kommer bli fasa kul när det blir klart.... om ett par år! Mohahahha! Piiiz! Vidare till nästa jobb men först lite sömn! /Mojje 1
wellness music Postat 22 juli 2011 Postat 22 juli 2011 Ok, jag är med. Jag tycker du gör helt rätt i att själv gå till botten med allt så att du verkligen känner att du fattar rätt beslut. Så gör jag även själv. Vill bara dela med mig av många års praktisk och teoretisk erfarenhet vad det gäller byggeri och just detta med en väl genomtänkt grund tycker jag är viktigt - tråkigt att behöva göra om senare. Epoxi är bra om underlaget är torrt när det stryks på men även torrt för övrigt. Du har säkert sett garagegolv där färgen släppt efter ett tag och det uppstår delaminering. Fuktig betong bör kunna andas för att man inte ska få problem. Därför målar man tex. väggar med silikatfärg. Som en fingervisning kan du räkna med ca 1000 kr / m2 i materialkostnad för väggar/tak/träbjälklag) för att bygga dessa rum om skalet är 100 m2. Alltså ca 100 kkr. Då är inte dörrar, ev fönster, innergolv, ventilation, el, akustikbehandling samt material till flytande golv medräknat. Ska du bygga i STC 60 så bör ju dörrar etc hänga med i ljudklassning. Ring och prata med Stepisols akustiker. En påläst man som är van vid studiobyggen. Gör likadant med Vibratec som även dom är fenor på detta med frikoppling av byggelement. / Björn 1
Mojje Cruncher Andersson Postat 25 juli 2011 Trådstartare Postat 25 juli 2011 Då ska vi se go vänner i stugan! Här kommer lite bilder på utsida och insida. ...och här kommer insidan: Tog framför allt bilder så man ser golvyta samt fasaden för att skapa en förståelse över varför jag inte tänker dränera grunden! Hi hi hi! Hoppas det ger nåt att går på. Önskas andra vinklar så öäser jag detta snarast. Piiiz bangeeerz! /Mojje
Guitar_star_89 (oregistrerad) Postat 25 juli 2011 Postat 25 juli 2011 Ojj ojj ojj vad detta ska bli kul att följa 😄 :D 😄
Mojje Cruncher Andersson Postat 25 juli 2011 Trådstartare Postat 25 juli 2011 Ojj ojj ojj vad detta ska bli kul att följa 😄 :D 😄 Hi hi! Det kommer dessvärre bli ett ganska långdraget projekt. Av flera anledningar. Det finns ju ett boningshus som dessutom ska bytas kök och badrum i... ...samt den rent ekonomiska delen. Jag kommer bli tvungen att bygga studion i etapper. Vill inte låna en krona, då slipper jag prostituera mig och kan välja mitt klientel i stället. Men visst fasen lär det bli kul! ...och jobbigt! Ha ha ha!! Piiiz! /Mojje
Mojje Cruncher Andersson Postat 25 juli 2011 Trådstartare Postat 25 juli 2011 Glömde en bild!! Från det andra skeppet! Detta ska alltså bli liverummet om några år. Piiiz! /Mojje
Mojje Cruncher Andersson Postat 25 juli 2011 Trådstartare Postat 25 juli 2011 Åsså planlösningen efter det att skiten är rensad. Här ses oxå mått. Takhöjd idag är 3,2 meter men går att nå minst en meter till upp till nock. Vet inte om jag ska öppna dit upp eller inte! Det får de akustikkunniga avgöra! Piiiz! /Mojje
Guitar_star_89 (oregistrerad) Postat 25 juli 2011 Postat 25 juli 2011 Om man river innertaket så får du väll ett sluttande tak (att döma av bilderna), borde inte vara gynnsamt att ta till vara i "live-rummet"? Bara en tanke jag hade, kanske är helt ute och cyklar? ^^
Mojje Cruncher Andersson Postat 25 juli 2011 Trådstartare Postat 25 juli 2011 Om man river innertaket så får du väll ett sluttande tak (att döma av bilderna), borde inte vara gynnsamt att ta till vara i "live-rummet"? Bara en tanke jag hade, kanske är helt ute och cyklar? ^^ Stämmer bra! Det blir sluttande tak. Just i liverummet så tror jag det kan bli bra som attans ja. Vill ha karaktär där. Akustikbehandling så att det går hantera inspelningar där är ju tanken. Liverummet ska även bli grönt invändigt... Resten går ju att lista ut! Liverummet får även behålla sina stora port medans kontrollrumsskeppet muras igen. Tanken om ett pentry utanför kontrollrummet är lockande. Kanske till och med en isobox där...hmmm!? Piiiz! /Mojje
Mojje Cruncher Andersson Postat 25 juli 2011 Trådstartare Postat 25 juli 2011 Kanske.... inom en framtid, lätt beskådad! Hi hi hi!! Mörkt å jävligt! Ha ha ha! Piiiz bangeeerz! /Cruncharn'
adrumdrum Postat 26 juli 2011 Postat 26 juli 2011 (redigerat) efter som jag har gjort mallar i Sktchup för att räkna sorlek på rum så räknade jag lite nu... ut gick ifrån bredden på rummet: befintelig vägg, 50mm luft, 95regel/iso, dubbel gps(2 x 12mm). samma på alla 3 rum. rum 3 är nog bästa efter som det är störst golvyta. 3120mm takhöjd går väll in? om inte takhjden funkar så på 3m höjd: B:4800mm L:6990mm för "rum3" och då blir det naturligtvis större luftspalt runt rummets sidoväggar. Redigerat 26 juli 2011 av adrumdrum
Mojje Cruncher Andersson Postat 26 juli 2011 Trådstartare Postat 26 juli 2011 efter som jag har gjort mallar i Sktchup för att räkna sorlek på rum så räknade jag lite nu... ut gick ifrån bredden på rummet: befintelig vägg, 50mm luft, 95regel/iso, dubbel gps(2 x 12mm). samma på alla 3 rum. rum 3 är nog bästa efter som det är störst golvyta. 3120mm takhöjd går väll in? om inte takhjden funkar så på 3m höjd: B:4800mm L:6990mm för "rum3" och då blir det naturligtvis större luftspalt runt rummets sidoväggar. Tjenna Adrumdrum! Stort tack för att du börjat. Satt och funderade lite på just storleken på rummet i rummet. Har du kört en kalkyl mot gyllene ration eller vad har du gått efter!? En kamrat håller på att rita högtalarsystemet som ska flushas. Dom lådorna är på över 300 liter och det sitter stora element i dom. Är rädd att dom kommer flytta lite partiklar. Så pass att jag är lite inne på att köra 30 CC i stommen och faktiskt kliva upp ett lager till med "fiberboard" mellan gipslagren!? Vad tros om det? Piiz! /Mojje
Mojje Cruncher Andersson Postat 26 juli 2011 Trådstartare Postat 26 juli 2011 Kollade snabbt måtten Adrumdrum! Jag har som längsta yta 6890 millimeter i yttre mått! Måste ta hänsyn till dörren som går in till skepp två! Ber om ursäkt då detta var en miss av mig att inte sätta upp måtten i planskissen. Kommer med en direkt! Piiiz! /Mojje
Mojje Cruncher Andersson Postat 26 juli 2011 Trådstartare Postat 26 juli 2011 Här kommer måtten!!! Som synes så existerar en dörr som jag inte vill flytta annat än i största nödfall. Möjligtvis om det blir mer heavy metal ljud i kontrollrummet!!! Ha ha ha! Sorry åter för den dåliga infon från mig. Betänk även att där den röda ytan slutar, mot den stora portöppningen så krävs en double leaf vägg vad jag har förstått. Den kortsidan är väl den som blir den mest kritiska i hela komplexet vad jag hajjar. Utanför avses att skapa ett pentry eller ett iso-bås. Porten kommer att muras igen och huvudentrén kommer gå rakt in i det vänstra skeppet i stället. Piiz! /Mojje
Guitar_star_89 (oregistrerad) Postat 26 juli 2011 Postat 26 juli 2011 Om man tittar lite noga på bilderna så finns där två garage till i den gula byggnaden 😉
wellness music Postat 26 juli 2011 Postat 26 juli 2011 @ adrumdrum: + 1 @ Mojje: Vilken utomordentligt bra byggnad du har att utgå ifrån! Innan du börjar med room-ratios tänk igenom konstruktionen i helhet så du vet vilka bruttomått du har att jobba med.. Kolla hur vinden är gjord. För värmeisolering bör du helst få in minst 300 mm isolering i tak och ovanför det luftspalt på minst 50 mm + takfotsventilation (ser ut som det inte finns någon nu). Tänk igenom ventilationsdragning så att du slipper ha denna i rummen. Bygg ett litet maskinrum för ventilationen. Jag skulle ha gjort en större och mer välkomnande enré / kapprum där man kan hänga av sig ytterkläder. Ett förvaringsrum för case etc. är också bra. Kolla hur vindsutrummet är byggt / isolerat. Även väggarna. Det känns som att den vettigaste konstruktionen är att sätta diffspärr på rummens insida. Det verkar som att du redan har en dränering. dagvattnet ser ut att vara kopplat till denna. Leta reda på rensbrunnen och spola igenom den. / Björn
Mojje Cruncher Andersson Postat 26 juli 2011 Trådstartare Postat 26 juli 2011 Tjenna Björn! Jag tror att Adrumdrum liksom jag och du själv, tänker i helhetsbanor. Vi måste ha mycket initierande information med en jäkla massa parametrar för att kunna skapa oss en överblick på ett framtida resultat. Då är det bra att tänka room ratios redan från början. Tricket ligger ju i prioriteringarna vilket är syftet med planering. Jag ser inte produktionsstart förrns om ett år tidigast. Därför jag börjar nu så att allt benas ut. Jag gillar dina inlägg Björn. Dom ger mycket viktiga tankar som ska med i beräkningarna. Därför kröp jag upp i inspektionsluckan idag och tog lite bilder. Jag tror att du kommer bli glad över dessa för gott om plats, det är det jag har mest av! Hi hi hi!! Här kommer bilder i alla fall! Takkonstruktionen då. Bärande traversbalk i stål tvärs över mittersta väggen. Fäst i ytterväggar samt inmurad i mittväggen. Stabilt! På denna lyftande takstolar upp till plåttaket. Murade stenväggar i alla bärande. Ganska grov sten! Bjälklag (heter det så för takreglar?) inmurade i väggarna. Bakre väggen vid nock är murad med mindre sten den översta metern. Som synes en ganska robust konstruktion över lag. Gott om plats för ventilation. Den ventilation som finns i dag är av sugande modell då utrymmet fungerat som lackbox för billackering på 80-talet. Kanske går att återanvända denna på något sätt!? Hoppas detta ger dig lite info Björn och Adrumdrum! Piiiiz bangeeerz! Vänligen. /Mojje
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.