Jump to content
Annons

107,1 kvadrat - En dröm ska bli verklighet....!


Recommended Posts

KĂ€ra forumiter....

...aldrig kunde jag tro nÀr jag började bygga mitt gamla krypin, att sÄ mÄnga skulle involveras, glÀdjas, slita sitt hÄr för, banka sina skallar i borden och dricka sÄ mÄnga öl för att lindra sina plÄgor mellan matteformler och byggdamm!!!

Jag lÀser idag att 105815 besök har gjorts i min gamla trÄd.....!!!

....det Àr fasen helt galet!

Rubriken till denna trÄd förtÀljer en del av min avsikt men att kunna uppnÄ den kÀnsla som vi lyckades skapa dÄ det begav sig, tror jag Àr en omöjlighet!?

107,1 kvadrat - En dröm ska bli verklighet....!!!

En ny resa, ett annat liv, berikat pÄ sÄ mycket mer och om möjligt, Àn mer glÀdje att sprida till folk.

Tillbaka pÄ forumet i allra högsta grad.

Denna gÄng med ett lite lugnare tempo initiativt men vem ska jag lura? Jag vet att det lÀr barka ivÀg med hÀstlÀngder innan jag vet ordet av det...!

En ny skepnad....

Orsaken till min frÄnvaro Àr mÄnga och för att grunda denna trÄd lite grand och med det inte bygga allt för stora förvÀntningar nu i början, sÄ förtÀljer historien...

Jag har blivit pappa!

Min fantastiske son Casper Elvis Anders Isaksson/Andersson föddes den förste augusti 2010!

Det Àr fasen Harry Potter pÄ riktigt! Ingen leksaksmagi hÀr inte!!!!

Total lycka!

Nummer tvÄ till orsakerna som oxÄ hÀnvisar till rubriken..

107,1 kvadrat...

Jag har köpt ett hus!

Ett redigt stort hus dessutom!

En hÀrlig trÀkÄk frÄn 30-talet.

...med den följde...., ett garage...! PÄ 107,1 kvadratmeter!

Gissa vad som ska byggas i det garaget!?!?!?! Ha ha ha ha!

NÄgonstans, lÄngt dÀr borta vid horisonten, hÀgrar min dröm om att Àntligen kunna bygga en riktig studio!

Inget happ som happ den hÀr gÄngen. Inga kompromisser.

Den hÀr gÄngen blir det komplett!

Jag börjar med lite bilder:

dt_studio_vers1_perspektiv.jpg

dt_studio_vers1_top.jpg

FortsÀtter med en helt ogenomtÀnkt projektbeskrivning:

DemontimE Studios:

Yta: 107,1 m2

Grund: OjÀmn betong.

VÀggar: Vinterisolerad plÄtfasad med gipsade innervÀggar.

UppvÀrmning: LuftvÀrme alt. bergvÀrme

Budget: 0 Kr + massor av jÀvlar anamma.

Vad ska göras?

Ett korrekt kontrollrum.

Ett korrekt liverum.

En isobox.

En greenscreenbox.

Status: Planering och kalkyl samt problemanalys.

FÀrdigstÀllande: Inom tvÄ Är.

Vad Àr det jag vill dÄ?

Jag vill bygga ett "golden room". BÄde för kontrollrummet samt liverummet.

Jag vill Ätersamla alla kunnanden hÀr pÄ forumet för att gemensamt ta fram "hur bra det faktiskt gÄr att bygga" en hemstudio.

Jag vill Änyo upprÀtta en byggtrÄd som inspirerar, aktiverar och certifierar allt det som forumets deltagare kan sÄ mycket om.

Jag tror vi kan det!

Min förra trÄd var otroligt givande dÄ den faktiskt behandlade ett Àmne och mÄl som för de flesta var helt uppnÄeligt.

Den hÀr trÄden kommer inte handla om att bygga en stor jÀvla studio som ska drivas komerciellt.

DĂ„ hade jag anlitat akustiker och sett det som en ren buisness.

IntÀkter vs. utgifter.

Den sidan av musik föraktar jag!

Det handlar bara om pengar.

Pengar och hyror som mÄste betalas varenda mÄnad.

Det tar död pÄ skapandet!

Borta Àr den tiden dÄ stora studios var ett verktyg för obekymrad kreativitet...

Om ett rockband lyckas fÄ femtio tusen till en platta idag sÄ anses det vara en storsÀljare!

Va fasen Àr det för BS!!!

Om det Àr sÄ bolagen tÀnker sÄ mÄste vi ta bort faktorerna som styr detta.

Pengar!

Jag vill skapa en kreativ yta dÀr artisterna inte ska behöva bekymra sig om kostnader.

Dom ska oroa sig för kÀnslorna som dom lockar fram med sin musik.

Dom ska bita pÄ naglarna över om "farmor" kommer gilla den senaste lÄten de skrev...

Dom ska kÀnna att dom inte tappat kontrollen över det frö dom sÄdde nÀr dom första accorden togs...

Nu har jag möjligheten!

Jag har 107,1 kvadratmeter att bygga pÄ.

NÄn som vill Äka med pÄ resan...?

Piiiz bangeeerz!!

VĂ€nligen.

/Cruncharn'

  • Gilla 1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

HĂ€rligt Crunch!

Stort grattis till utökningen pÄ alla fronter!

Lycka till med nya bygget och jag Àr övertygad om att vi Àr mÄnga som med stor spÀnning kommer följa dig hÀr. Hoppas inte sÄna banala saker som övrig husrenovering, frusna vattenledningar, bortsprungna katter och byte av vÀrmepanna kommer hindra dig frÄn riktigt viktiga saker.. ;-)

Det kommer bli ett gott nytt Ă„r!

Hepp

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SpÀnnande. Bygger sjÀlv för fullt. Ska bli kul att se hur du tÀnker göra.

Jag hade tyvÀrr inte sÄ mkt plats att börja med. Hade bara 60kvm sÄ jag har fÄtt bygga till. Kommer att bli ca 175 nÀr vi Àr fÀrdiga.

Hoppas pÄ att kunna erbjuda ett bra liverum dÀr man kan spela in alla pÄ en gÄng. Gillar nÀr man spelar tillsammans.

Följer med spÀnning din trÄd.

//Fredrik

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag vill skapa en kreativ yta

gillar din ambition

ska inte slÀnga pÄ dig massa Äsikter om akustik Ä dyl - det fixar du Ä andra bra ÀndÄ vet jag

dÀremot nÄt som inte alla tÀnker pÄ eller alltid har möjlighet att Ästadkomma: arbetsmiljön

slÀpp in mycket ljus (gÀrna takfönster om du vill slippa insyn) - och öka takhöjden

ventilationsrör i all Àra - men en stor luftvolym, en rymd, ett hÀrligt ljus ... ger energi, lust och fÀgring

trivsel Àr oerhört underskattat mÄnga ggr - men oerhört viktigt om man ska jobba flera timmar ihop med andra i ett begrÀnsat utrymme

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Stort grattis till huset, de nya planerna och framförallt till tillökningen!

Jag Ă€r riktigt spĂ€nd pĂ„ resan... 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sköj! 😄

LÀst igenom hela din gamla trÄd och varit avundsjuk som sören! Och nu fÄr man möjligheten att följa ett till av dina arbeten, nu i mer realtid!

Grattis till sonen, och huset och lycka till! 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Verkligen skitkul!!!

Med tanke pĂ„ hur mycket du lĂ€rde dig sjĂ€lv (och dĂ€rmed samtidigt förmedlade till alla andra) i den gamla byggtrĂ„den, sĂ„ kommer det sĂ€kert inte att bli nĂ„gra problem med akustiklösningarna dĂ€r. 🙂

SÄdant utrymme att bygga studio i, Àr nÄgot som förblir en vÄt dröm för de flesta av oss, sÄ det ska bli riktigt roligt att följa!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag lÀste att du inte ska anlita en akustiker men jag rekommenderar dig ÀndÄ att göra det starkt!!! Du kan fÄ konsultation för en relativt billig peng och det Àr en bra investering. Kolla eora.se, Clas Olhsson han Àr riktigt bra.

Lycka till!!!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Grattis till Àventyret Cruncher!

Och till utrymmet för studion ocksÄ!

Med det utrymmet lÀr ju akustiken bli super. Och beroende pÄ vilken ljudisolering du tror dig behöva skulle jag annars hÀnga pÄ Demonproducenten hÀr. Designa för kreativitet, glÀdje och enkelhet.

Dagsljus Àr ju toppen om det gÄr att ordna nÀr man sitter lÄnga stunder. DÄ kan man vÀlja nÀr man vill ha det och inte.

Lycka till nu nÀr det beger sig!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej allesammans!

Framför allt ett stort tack för vÀlkomnandet igen av gamla rÀvar hÀr pÄ forumet.

Det vÀrmer!

Antager att min frÄnvaro Àr förlÄten med tanke pÄ ursÀkten! (lÀs barn.) Hi hi hi!

Att anlita en akustiker sÄ som flera föreslÄr Àr nog bra om man inte Àr som jag.

Det gÄr inte fÄ till en fantastisk byggartrÄd om man gör detta enligt konstens regler.

DÄ blir det bara Ànnu en studio...!

Det jag vill se Àr hur studion blir om de mÄngas kompetens hÀr pÄ forumet anvÀnds.

Jag har fullt förtroende för de kunskaper som finns och verkar hÀr.

Jag har ju bevisligen fÄtt tagit del av den i tidigare projekt.

SÄ för att svara pÄ frÄgan om anlitandet av akustiker sÄ Àr svaret nej.

Kunskapen finns hÀr!

Kombinationen med att lÀra samtidigt man bygger Àr en positiv process som dessutom hÄller nere och sprider kostnaderna för ett sÄnt hÀr bygge.

Tid, vilket Àr den dyraste faktorn, Àr det jag har mest av allt med tanke pÄ mitt yrke och möjligheten att kunna styra det i stort sett som jag vill.

NĂ€...

I sann Crunchar anda sÄ ska det hÀr projektet ta pedagogiken bakom akustik för hemanvÀndaren ytterligare ett steg!

Planeringen hoppas jag att folk vill hjÀlpa till med och ser redan i de första inlÀggen att det frÄgas om takhöjd och vikten av ljus.

Man kan ju lugnt pÄstÄ att all form av Äverkan pÄ stommen, kostar enorma pengar!

A big no no!

Vi har ett skal och i det skalet kan jag göra vad jag vill.

Jag hoppas att de 3,2 meter som takhöjden nÄr, ska kunna ge ett kontrollrum pÄ minimum 40 kubik hi hi hi!

SÄ min första frÄgestÀllning och begynnelsen till en ritning.

Den gyllene ration!

Det finns flera som föresprÄkas.

Man nÀmner det musikaliska rummet.

NÄgonstans dÀr Àr mina tankar just nu.

What say you bangeeerz!

Tack Äter för det varma vÀlkomnandet.

Ni fick mig att förstÄ att vi kan lösa det hÀr flaggskeppet!

Allra vÀnligast.

/Mojje

a.k.a Cruncher

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NÀmen va kul att du Àr tillbaka Cruncharn! Stort grattis till utökningen av familjen! Och vilken bonus - du gör inte bara comeback utan presenterar uppföljaren till en av forumets mest besökta trÄdar! Jag tror att jag och mÄnga andra kommer att bidra till att denna trÄd kan ge den förra en match...

TĂ€nk, du kanske till och med kan inspirera mig till ett nytt försök pĂ„ min Helmholtzare som besegrade mig för snart ett Ă„r sedan... 🙂 SĂ„ just den delen av bygget ser jag fram emot, mer praktiskt utforskande behövs av denna underliga anordning!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej CrĂŒnch!

Ett fascinerande humanfysiologakustiskt fakta Àr att spÀdbarn aldrig skriker sig hesa. RÀtt skrik-sÄngteknik frÄn början liksom. Grattis till bebben!

Jag blir sÄdÀr... hur tÀnkte dom dÄ? ... nÀr jag ser entrén till ditt garage. Om man tar promenaddörrn (inte garageporten) in till vÀnstra garaget sÄ mÄste man gÄ via en dörr till det högra garaget för att forcera ytterligare en dörr till det vÀnstra garaget. Föralldel... de kanske hade för mycket dörrlist och satte dit en dörr extra för skojs skull?

...mÀtte du nÄnsin upp förra studion sen du placerat helmholzarn?

Tjing hopp, kör hÄrt!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

fan vad kul med en ny mega-cruncher-trÄd....

hoppas att den blir lika vÀlbesökt och informativ som den förra.

lycka till!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du vet vem som ordnar diffusorer och annan suspekt tillverkning =)

En tanke Àr ju att kunna möblera "uppÄt" med ljus och tyg. En kreativ miljö med högt och luftigt i tak ger storslagna tankar; rita med hela hand, koncept etc. LÀgre höjd, lite mörkare tenderar att ge fokus pÄ detaljer.

Kanske kan vara ide att tÀnka igenom belysning, och möjligen lite olika alternativ hur man kan svepa taktyger.

Ideer ideer.

Shit vad jag ocksÄ vill ha en sÄn stor lokal att leka med.

Lycka till!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej CrĂŒnch!

Ett fascinerande humanfysiologakustiskt fakta Àr att spÀdbarn aldrig skriker sig hesa. RÀtt skrik-sÄngteknik frÄn början liksom. Grattis till bebben!

Jag blir sÄdÀr... hur tÀnkte dom dÄ? ... nÀr jag ser entrén till ditt garage. Om man tar promenaddörrn (inte garageporten) in till vÀnstra garaget sÄ mÄste man gÄ via en dörr till det högra garaget för att forcera ytterligare en dörr till det vÀnstra garaget. Föralldel... de kanske hade för mycket dörrlist och satte dit en dörr extra för skojs skull?

...mÀtte du nÄnsin upp förra studion sen du placerat helmholzarn?

Tjing hopp, kör hÄrt!

Tjenare Vallhagen!

Hoppades precis att just du och mÄnga fler frÄn den gamla trÄden skulle dyka upp hÀr!

Det gör mig fantastiskt glad ska ni veta.

Börjar lite försiktigt i det hÀr bygget och vill vara noga med att Äter igen poÀngtera vikten av planering i det hÀr bygget.

Med allt det fÄngade förnuft som inandades i förra bygget sÄ kan man lugnt pÄstÄ; hade jag planerat mer, sÄ hade mer blivit gjort.

Hastigheten pÄ den hÀr trÄden kommer dÀrför inte bli dagligt uppdaterad, som sÄ mÄnga andra med barn lÀtt kan förstÄ.

Ens intressen förÀndras men visst, lik förbannat sÄ bÀr vi alla en kÀrna inom oss som vill gro och frodas!

Nu har jag en fantastisk chans att kunna skapa det jag egentligen ville.

Ett sjuhelvetes komplex dÀr jag verkligen kan ta kreativa mÀnniskors önskningar till helt nya nivÄer.

Produktion Àr ju det jag lever för om man ÄsidosÀtter min son och familj för ett ögonblick....

NÀstan sÄ man fÄr lite skuldkÀnslor för detta men jag har en fantastisk sambo som hela tiden manar pÄ mig om att vÄga ta stegen ut i det okÀnda.

Vad annat Àn att föregÄ med ett gott exempel för min son, om jag inte skulle ge mig i kast Àven med detta Àventyr!?

Svarar snabbt pÄ tvÄ av dina frÄgor Vallhagen.

Det blev aldrig nÄgra mÀtningar gjorda med Helmholtzaren i min förra studio.

Det hela slutade abrupt nÀr hyresvÀrden en dag sa upp mitt kontrakt.

Grannar hade fÄtt för sig att det sprang en massa "typer" pÄ nÀtterna vilket skapade oro.

TillÀggas ska att det inte var ljud som störde grannarna utan bara det att dom inte gillade nÀr jag kom hem frÄn jobb klockan fyra pÄ morgonen och baxade in stuntmadrasser och pyrokistor ner i kÀllaren.

Detta trots att jag förklarat mycket vÀl för hyresvÀrden vad mina avsikter med faciliteterna faktiskt var.

Jag tvingades lÀmna min gamla studio....

MÄnga ansÄg att det var ve och fan efter allt det slit som lagts ner.

Sant i och för sig men....

Allt det jag lÀrde mig och alla de kostnader som var inblandade, ser jag som ren utbildning och förberedelse inför detta nya galna projekt.

Utan tvekan sÀger jag. Jag hade aldrig kunnat utvecklas i min gamla studio.

Den saknade live-rum och möjligheten att kunna ta dit talanger var ytterst begrÀnsad.

Med detta sagt och lÀtt sopat under mattan sÄ kan jag villigt erkÀnna att det hade varit fantastiskt roligt att fÄ kunnat avsluta den gamla trÄden med en massa feta grafer som verkligen visade det jag hörde i kontrollrummet!

Det var ren magi nÀr helmholtzaren stÀlldes in!!!

BetÀnk nu att detta var en best!

Jag minns inte de exakta vÀrdena pÄ verkningsgraden pÄ den men den krÀvde tre man för att förflytta!

SÄ tillbaka till historien hör ju att tre fullskaliga produktioner gjordes i det gamla krypinet under den korta tid jag fick husera dÀr.

En EP samt tvÄ videoprodukter.

HÀr kommer lite lÀnkar:

Skapade pÄ det sÀtt jag ville att studion skulle kunna leverera.

Ingen BS och snygga termer!

In med skiten, slÀpp pÄ kreativitetskranen sÄ var det klart! ...och alla log efter processen!

Det Àr dom dÀr glimtarna i ögonen pÄ folk som jag vill Ät...!

...den lilla kopplingen mellan synapserna i hjÀrnan pÄ talangen som plötsligt förstÄr att han/hon har gjort nÄgot magiskt. NÄgot som kommer affektera andra mÀnniskor och dÀr det stÀmmer överens med det frö till tanke som en gÄng sÄddes i talangens huvud...

Det Àr det som driver mig...

...sÄ till det andra svaret dÄ Vallhagen!

GÀllande dörrar och annat skrÀp.

Det Àr bara ett skal!

Vad jag har förstÄtt av konstruktionen sÄ Àr det sjÀlvbÀrande tak utan behov av innervÀggar alls.

Inte bekrÀftat Ànnu men jag tÀnkte besiktiga det i morgon gÀllande detta dÄ det pÄverkar planeringen för layouten.

Det Àr fritt fram för vem som helst att rita och skissa pÄ idéer!

Det enda jag inte vill göra Àr att ta bort de tvÄ garagedörrarna.

Att sÀtta för dom invÀndigt har jag inget emot men betÀnk att jag gÀrna rullar in en bil i greenscreenstudion framöver!

SĂ„ vidare till planeringen.

NÄn som kÀnner sig manad att pÄbörja dialogen om den gyllene ration - det musikaliska rummet!?

Vi bygger helt flytande konstruktioner ÄvanpÄ en solid betongplatta.

Vart börjar vi?

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Cborg kastade in den hÀr lÀnken nÄgon gÄng under 2009:

Architectural and Musical Scales in Sound Room Design by Wes Lachot

Detta Àr vad som definitivt ligger i mitt intresse och vad jag tror Àr det som faktiskt sÀrskiljer en riktig studio frÄn allt det vi hÄller pÄ med hemmavid.

Menar verkligen inte med detta att alla de byggen som gjorts av oss glada amatörer inte fungerar utan snarare bara ett försök att hitta en brygga för att slippa anvÀnda en akustiker och deras magi.

Vhat say you!!?

/Cruncharn'

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

"Den gyllene ration".

Tja, Sepmeyer verkar ju varit nÄgot pÄ spÄret vad jag har förstÄt angÄende ratios pÄ rum.

Men det vet ju du som studerat mh audio sidan in och ut.

Undrar om det finns nÄgon annledning att vÀlja att avika frÄn dessa "regler"?

För mig som lekman har jag dÄ inte kött nog pÄ benen att ifrÄgasÀtta dessa teorier man lÀst om (ang rumsdimensioner).

DÀr hade iaf jag valt att börja, rÀkna pÄ rumsstorlek. Bygg sÄ stort du kan utifrÄn takhöjden.

Kan kanske tipsa om en bok som gör praktik av teorierna. Home recording studio, build it like the pros av Rod Gervais. Borde finnas hÀr och var pÄ nÀtet. Den Àr lite som en praktisk version av Master handbook of acoustics om du frÄgar mig.

God natt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Lite grand inne pÄ samma tankar dÀr Krille!

SÄ stort det gÄr med hÀnsyn till takhöjden.

Sepmeyers berÀkningar leder oftast fram till tre olika.

A, B och C....

Vad skiljer dom Ă„t?

Storlek?

Hittade en kul lÀnk pÄ gearslutz.com!

50 Ă„r av kontrollrumsdesign.

Intressant ur historieperspektiv vad Hidley,Putnam och pajkera' sysslade med i begynnelsen.

Man ler stort!

Piiiz bangeeerz!!

/Mojje

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Detta ska bli spĂ€nnande att följa. Garanterat att det kommer bli en vĂ€ldigt lĂ€rorik trĂ„d för mĂ„nga. Tackar för det! 🙂

Har jag förstÄtt rÀtt att det Àr; I mitten pÄ garaget, sitter det en dörr'(1) till "hallen", sedan en dörr'(2) vidare höger in i "höger" garage. I det högra garaget sitter den en tredje dörr'(3) in i det vÀnstra? Se Bild.

bild4y.png

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tjena!

Först och frÀmst, Grattis till hus och knodd!

107,1 kvm studio...lÄter ju snarare som en radiokanal. :rolleyes:

Det ska bli riktigt kul att följa detta. Jag var en av alla de som följde din gamla trÄd utan att komma med nÄgon vettig input. Kort sagt var jag intresserad av ditt bygge och glad för att nÄgon orkar slutföra det pÄ det sÀtt som du gjorde med bygge av helmholzare etc.

Mitt enda tips till dig nu Ă€r att ta massor med bilder. Du behöver inte nödvĂ€ndigtvis posta alla hĂ€r men mĂ„nga av dem. Är det nĂ„got som föder idĂ©er och tankar (frĂ„n vĂ„r sida) sĂ„ Ă€r det ju att se vad man har att jobba med och utgĂ„ frĂ„n det. SĂ„ ut och plĂ„ta redan nu sĂ„ vi fĂ„r se bygget innan du rört det.

Om det Àr nÄgon hÀr pÄ forumet som jag tror skulle orka slutföra ett sÄdant stort projekt sÄ Àr det du. Lycka till nu, vi Àr mÄnga som Àr med dig hÀr pÄ vÀgen.

/ Jocke

  • Gilla 1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SĂ„g en Falköpingsmugg i din andra trĂ„d och höll pĂ„ att trilla av stolen! Är du ocksĂ„ dĂ€rifrĂ„n? 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Intressant om mÄtt i rummet!

Jag gick en ljuddesign för en 11 Ärsen och hade en galen ljudprofessor i fysik. Och jag vill minnas att det finns ett "Gyllene snitt" för mÄtt i akustiska miljöer!

Nu minns jag inte vad dom talen var. Men det var förhÄllande till varandra.

Ett rum i kubik:

Exempelvis om A Àr 1x

SĂ„ skulle B vara 1.6x

Och sist C vara 2.4x

AlltsÄ. Om A skulle vara 5 meter sÄ ska B vara 8 meter och C vara 12 meter!

Nu tog jag bara siffrorna i luften. Och jag har sökt pĂ„ nĂ€tet men hittar det inte. NĂ„n som vet mer om gyllene snittet för akustik? 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu tog jag bara siffrorna i luften. Och jag har sökt pĂ„ nĂ€tet men hittar det inte. NĂ„n som vet mer om gyllene snittet för akustik? 🙂

Ingen aning. Men gyllene snittet i matematik (och design och natur) har jag koll pÄ. Förenklat: faktor 1.618 (var det dÀrifrÄn du fick din "taget ur luften 1.6X" ?)

tjing

  • Gilla 1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...