Jump to content
Annons

USB 2 eller Firewire (kommer fire wire att utgå?)


Adagio (oregistrerad)

Recommended Posts

Adagio (oregistrerad)

Hej alla duktiga ljudtekniker

Jag har läst en massa trådar på forumet och sett både plus och minus om en mängd ljudkort

Står nu inför valet att köpa ett externt ljudkort (jag vill kunna ta med mig det till en "vanlig laptop--PC " inget fartvidunder men rätt bra ändå)

Jag är i era ögon att betrakta som en nybörjare vad gäller ljudteknik MEN jag har musik som som yrke och vill att det jag spelar in låter bra.

Det behöver inte hålla toppklass för studiobruk MEN det skall låta bra som demo.

Jag vill kunna spela in KÖR+ Pinao+ Flöjt +ev. mera instrument ibland så ett kort med upp till 8 kanaler vore bra.

Men spelar mest in själv genom pålägg med Yamaha CP300 + Roland modul 2080 har även till gång till Motif 76 tangenters

Mina frågor är:

1) Usb2 eller firewire? (Jag har hört rykte om att firewire ev.skall utgå när USB3 kommer!! Är det riktigt? -- Någon som vete ller hört ngt liknande?

2) Här är några kort som jag tittat på Ni får gärna föreslå andra -- motivera då gärna era förslag.

M-Audio Fast Track Ultra 8R (USB) 8 ingångar

M-Audio Pro Fire Wire 2626 (samma som ovan men Fire wire, 8 Ingångar)

Ljudkort med färre antal ingångar:

Focus Safire Pro 24 DSP

Cakewalk UA 25 EXCW (USB)

Motu UltraLite 1 Begagnat 3.000:-

Skulle va mycket tacksam om någon ville ge mig lite råd och handfast vägledning

Av det trådar jag läst blev jag än mer villrådig. En del förespråkar USB andra FireWire

Jag använder PC och budgeten för ljudkortet får ha ett tak på 5.000:-

Mvh

Adagio

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

På sikt så kommer nog lightpeak att vara gränssnittet för ljudkort. Intel, Apple och Sony står bakom tekniken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du behöver inte vara orolig för att firewire skall försvinna än på ett tag, men nya datorer kanske inte har det inbyggt i samma utsträckning som förut. Det finns ju också FW expansionskort som passar till de flesta datorer. USB är dock tryggare eftersom i princip varenda dator har det.

Jag har kört ljudkort med samtliga versioner av firewire och USB och kan konstatera att båda fungerar bra om de används på rätt sätt.

Skall man köra riktigt många kanaler samtidigt tror jag firewire kan vara något bättre, och det har fördelen av att belasta CPU:n något mindre.

USB2 fungerar dock riktigt bra, och kör man på en egen port eller ännu hellre en egen kanal bör du inte få några prestandaproblem.

Latency går att få lika låg med moderna drivrutiner, i alla fall ifrån vissa tillverkare (typ RME exempelvis).

En del ljudkort fungerar dock mindre bra med vissa tillverkares USB/FW kretsar, särskilt FW är känsligt för detta.

Skall du köpa ett firewirekort bör du kolla med tillverkaren först, tyvärr finns ingen universal lösning även om TI chip verkar passa flest.

Du vet att det finns ljudkort som har både FW och USB va?

Enligt min mening är en av de viktigaste parametrarna vid ljudkortsköp huruvida tillverkaren underhåller drivrutinerna.

En del tillverkare överger snabbt gamla modeller, har buggiga drivrutiner och tar lång tid på sig att supporta nya operativsystem (64-bit o.s.v).

Både MOTU och M-audio har ett bra trackrecord, även om M-audio var långsamma till windows 7 (det var iofs rätt många tillverkare).

Jag var väldigt nöjd med mitt 828 mk2, men när mk3 kom var det såpass buggigt att det åkte tillbaka igen (det är säkert åtgärdat nu...).

Själv kör jag numer M-audio fast track ultra över USB2 och det fungerar mycket bra, även om jag aldrig testat att maxa antal kanaler.

Jag hade kravet på 2 separate hörlursutgångar vilket väldigt få modeller hade, och sedan kunde jag köra både cubase och protools på det också.

Dessutom ville jag lätt kunna ta det mellan olika datorer. Sist men inte minst var USB2 ett krav, och det här var ett av de första USB2 korten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skulle kunna sata på ett mindre ljudkort om du kan tänka dig att komplettera (låna/hyra/köpa) en 8-kanalig mick preamp vid behov.

Det förutsätter då att båda har t.ex. ADAT anslutning.

Vad gäller ljudkvalité kommer du troligen inte att höra någon större skillnad. De flesta nya AD/DA omvandlare är "good enough" för de flestas behov.

Det är snarare större risk att en inspelning blir dålig på grund av bristande akustik eller inspelningsteknik (mickar, placering o.s.v.)....

Satsa på ett kort som har rätt antal och typ av ingångar samt någon av de större tillverkarna så blir det troligtvis inga problem.

Har du möjlighet att testa först så gör det, för vissa ljudkort kan ibland strula med vissa datorer (dropouts o.s.v.).

Att konfigurera och dedikera en dator speciellt för musik brukar löna sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...