pxm Postat 4 januari 2011 Postat 4 januari 2011 (redigerat) Tänkte kolla på en elbas i slutet av månaden.Är helt novis när det gäller bas. Vad skall jag gå efter, tänka på när jag testar instrumentet??? Edit : jag tänkte bara plugga den direkt i Audiogram 6 & använda Guitarrig 4 bass bassamplifiers Redigerat 4 januari 2011 av pxm
trombonisten Postat 4 januari 2011 Postat 4 januari 2011 Mina tips 1 - köp begagnat. Samma pris ger högre kvalitet. Om du ändrar dig så kan du sälja utan förlust. 2 - ta med nån som kan spela och som du litar på. Be honom testa, har du ingen aning så har du ingen aning. 3 - ta nån eller några lektioner direkt av en bra lärare ( vilket inte är samma sak som en som spelar bra ) . Du slipper lära fel och sen den mödosamma resan att lära rätt. // Gunnar 1
Guitar Nilsson Postat 4 januari 2011 Postat 4 januari 2011 Små händer = jazzbas. Stora händer = Precision bas. 1
Ludde46 (oregistrerad) Postat 4 januari 2011 Postat 4 januari 2011 Kolla så att den har nya strängar..en bra bas kan låta lite mysko med gamla strängar på..... Sen finns det ju slipade och oslipade strängar också....kolla vad som sitter på...! 1
Assar Postat 4 januari 2011 Postat 4 januari 2011 Här är ett forum för basdiskussioner. Fullt av kunniga basnördar med åsikter om det mesta! Bara som ett tips, alltså ... 1
P Forsberg Postat 4 januari 2011 Postat 4 januari 2011 Hittar du en bas på börsen eller på blocket eller liknande så kan du googla efter recensioner på den för att få dig en uppfattning av vad många andra tycker om basen. Annars ska du självklart prova så många du har möjlighet till. Att fråga ett butiksbiträde brukar oftast inte ge så mycket eftersom de bara vill sälja och mest kommer prata om fördelarna med instrumentet (de flesta iaf). Känn på alla knappar och rattar på basen, se till så inget glappar eller är skadat. Fråga om du kan få låna en stämmapparat och kolla intonationen lite snabbt, kan ju vara lite svårt att höra när man slarvspelar i en befolkad butik, dålig intonation kan ju leda till ledsna miner när man ska lägga världens räka. 1
Frekvensspektrumanalysator Postat 4 januari 2011 Postat 4 januari 2011 köp en billig bas, det är väl det bästa tipset. sen får du byta upp dig när du har lite bättre koll på vad du behöver. En squire för dryga tusen- lappen räcker väldigt väldigt långt. jag har själv spelat in skivor med en sån utan större problem. känn efter bara så att den inte är för tung (du kommer antagligen att spendera några hundra timmar med den..) och att halsen känns rätt för dina händer. På billigare basar är ofta stränghöjden ett problem, den brukar vara tokhög, vilket gör det jobbigt att spela, så kolla att den går att justera. Kolla det och att den har en rak hals samt är intonerad så ska du se att det blir finfint 😉 Sen kan det väl vara en idé att börja med ganska tunna strängar. Lycka till, och glöm inte att basen faktiskt är ett percussioninstrument, dvs en del av slagverket/rytmen. 1
debatt Postat 5 januari 2011 Postat 5 januari 2011 .... och beställ den framförallt från England eller Tyskland, så kommer du minst 40% billigare undan. ... är bra om du har små nävar. Fender Mustang. Ändå med punch. 1
Kjubeis Postat 5 januari 2011 Postat 5 januari 2011 Mina favoriter är begagnade Fernandez eller Jackson CMG basar. Känns och låter som rena lyxinstrument och är väldigt prisvärda (kanske 4000-6000 kronor). Hälsningar Tomas Henriksson 1
Demonproducenten Postat 5 januari 2011 Postat 5 januari 2011 glöm inte att basen faktiskt är ett percussioninstrument, inte alls även om vi nog förstår vad du menar 🙂 1
Germer Postat 5 januari 2011 Postat 5 januari 2011 Lånar tråda. Är det någon som har provat någon bas av märket Vintage (wilkinson)? http://www.dv247.com/guitars/vintage-ejm96-bass-guitar-gloss-black--64704 http://www.jhs.co.uk/vintagebass.html Tycker att dom gör väldigt prisvärda elgitarrer.. 1
Frekvensspektrumanalysator Postat 5 januari 2011 Postat 5 januari 2011 inte alls även om vi nog förstår vad du menar 🙂 det blir mycket roligare att spela när man tänker på det så 😉 1
Demonproducenten Postat 5 januari 2011 Postat 5 januari 2011 det blir mycket roligare att spela när man tänker på det så 😉 ordet du söker är rytminstrument - inte percussion (om du inte de facto menar att man ska slå på den men det tror jag inte?) 😉 man brukar ibland säga att man kan tänka trummor med högerhanden å gitarr med vänsterhanden om man spelar bas till husbehov men det finns många bra sätt 1
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.