Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Irriterande ofta knastrar ljudet när jag splear in/upp i Cubase/Wavelab men om jag klickar ner fönstren så att jag inte ser ljudprogrammens grafik och låter ljudet rulla på, försvinner missljuden. Kan det vara ett undermåligt grafikkort (billigaste TNT2 från Kjell & Co). 😎

Redigerat av Fredrikmo
Annons
Postat
Det kan det faktiskt vara. Testa att uppgradera drivenheten till kortet.

Okay! Jag hoppas slippa köpa nytt grafikkort efterom jag inte vill lägga pengar på "onödiga" prylar; allt måste gå till musiken. Bra idé med att försöka hitta ny drivrutin; det är billigare. Ok, anti Melo...Autot...tack för tipset! 😱

• 1 månad senare...
Postat

Jag har faktiskt samma problem, bl.a. knäpper det till när man spelar upp och markören kommit till slutet av fönstret och sedan hoppar till vänstersidan (alltså när man zoomat in ganska rejält). Dessutom sprakar det om jag flippar med musen över rullgardinsmenyerna under uppspelning men det verkar inte som att några oljud fastnar på inspelning.

Jag funderade också på om det kunde vara ljudkortet, mitt är antagligen ännu äldre och sunkigare än ditt. Får kolla om jag hittar bättre drivisar.

Postat
Irriterande ofta knastrar ljudet när jag splear in/upp i Cubase/Wavelab men om jag klickar ner fönstren så att jag inte ser ljudprogrammens grafik och låter ljudet rulla på, försvinner missljuden. Kan det vara ett undermåligt grafikkort (billigaste TNT2 från Kjell & Co). 🙂

har haft liknande problem med vissa pluggar i cubasesx. det verkar som om de har ett krävande grafiskt gränssnitt eller nått.

• 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Ljuden kommer grafikkortets hårdvaruacceleration av windows. Grafikkortet tar hand om musrörelser, fönster mm utan att belasta processorn. Ibland kan ljud från detta läcka igenom till ljudkortet (särskillt på laptops med skräpiga interna ljudkort, som min) 😛

om man vill kan man stänga av hårdvaruaccelerationen, gå in på:

egenskaper för bildskärm -> inställningar -> avancerat -> felsökning

här kan man ställa in hur mycket acceleration man vill ha, eller stänga av den helt. Testa att minska ett steg i taget tills det blir tyst!

lycka till!

Redigerat av fisken

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.