Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har kört Cubase 3 länge nu. Är inte så värst rik så jag har inte fixat 4:an eller 5:an. Efter att ha plöjt igenom studios mixologi så lyfte mina mixar en hel del, men jag hade problem att följa många saker till punkt och pricka. För en tid sedan köpte jag specialutgåvan av mixologi med en medföljande DVD och upptäckte att de flesta av mina pluggar ser helt annars ut än de i videon och att Logic är mycket mer användarvänligt. Inte undra att jag krånglade till det. Bl.a. så bestod de-essern av bara en ratt och en mätare och min eq har lo-cut, low, low-mid, high mid, hi, och high-cut och det ända man kan ändra i q-värdet är att kryssa i extra smalt, men det går dock bara på low-mid och hi-mid. Jag kan inte heller bara klicka vart jag vill som han gjorde i videon utan måste skruva på rattarna till värdet jag önskar. Allt detta gör naturligtvis att mina mixar blir väldigt begränsade.

Dessutom så irriterar cubase mig genom att alltid lägga fönstret med spåren överst. T.ex. om jag öppnar mixer-fönstret och sedan vill spola tillbaka för att lyssna på en bit igen, så försvinner mixer-fönstret och ligger underst, och det går inte att få fram igen utan att gå in under fliken och ta bort mixer-fönstret och sedan ta fram det igen (eller trycka F3 två gånger). Likadant gäller med alla pluggar jag använder. Om jag håller på att eq:a och vill spola tillbaka så måste jag, för att kunna fortsätta eq:a markera spåret och sedan avmarkera eq-knappen och sedan markera den. Jag kan därför inte heller titta på två olika eq-fönster på samma gång. Allt detta gör naturligtvis mina mix-sessions vansinnigt enerverande med tiden.

Jag försökte mixa samtidigt som snubben i videon men gav upp.

Finns det några bra gratispluggar och/eller inställningar som gör mitt liv lättare och gör så att det är roligare att mixa? Jag är bara en fattig musiker och har inte råd att köpa en mac och Logic bara sådär.

Tacksam för svar!

Annons
Postat

Man kan spola fram och tillbaka med + och - på num paden i C5, har för mig att det är samma sak i Sx3.

Om man spelar och trycker 0 så stannar uppspelningen trycker du 0 en gång till så hoppar den tillbaka till där du startade ifrån.

Postat

Aktivera "always on top" på de fönster du vill ska vara framme så slipper du bli irriterad i onödan på en sådan liten grej.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.