Pusa Postat 3 januari 2011 Postat 3 januari 2011 Tja, sitter å skall beställa en ny dator idag tänkte jag.. Har lite tid å spendera på att optimera ch fixa och trixa f n.. Har läst igenom hela tråden här, men blir inte riktigt klok på vad jag skall köpa.. Köpte just en laptop i7 med win 7 64-bit, å det känns inte som om min P4 3.0 ghz stationära längre är kompatibel med den nya, så tänkte det var dags att uppgradera eller helt nyköpa en dator där.. 1. Chassi har jag ju ett Antec Silent.. men behöver nog uppgradera nätagg och sånt.. funderar på ett vattenkylt.. passar de i Midi-towerlåtor? 2. Vidare i5 eller i7?? Det verkar som att många rekommenderar en i5:a framför i7:orna.. och att det isf skall vara ett annat chipset eller liknande.. Är det för att man skall ha dual channel för ram-minnet (det säger mig inte så mycket, men antar att det blir mer effektivt?) eller vad är det soom styr om en i5:a ibland är mer lämpad än en i7:a? Jag är svintrött på min sega dator som behöver 512 samples i buffersizes för att flyta.. det jag kommer vilja använda är Cubase 5 med ett Focusrite Saffire pro 40 som bas.. Inga expantionskort.. 3. Vad jag oxå undrar är över SSD-diskar.. Kan man även ha vanliga usb2-diskar utan att ALL prestanda sänks? Eller måste man byta all lagringsmedia för att det skall ge resultat? Är det viktigast att ha SSD på OS-disk, eller på inspelnings/lagringsdisk? Är SATA betydligt bättre än vanliga USB-diskar? kan man köra SATA genomgående utan att priserna stiger åt skyarna? Eller kort och gott.. vilket lagringsmedia är lämpligt för musikproduktion vad gäller pris kontra prestanda? Massor av frågor.. Någon som sitter inne på några fina svar månne? tack på förhand!! mvh Björn
peterT Postat 3 januari 2011 Postat 3 januari 2011 2 i5 är lite billigar än i7 och lite långsammare men mycket snabbare än din p4, jag är själv lite inne på en i5, lägre effekt lättare att få tyst om man nu inte behöver all prestanda man kan få. Intel släpper nya processore tror det var den 6 jan, dom het Sandy bridge. 3 Jag är också inne på att köpa en SSD kommer att anv den som os disk och finns det plats över kan man flytta dit projekt och ev samplingar. Sata är bättre än Usb, köp en till vanlig 7200 varvare som lagringsdisk.
Pusa Postat 3 januari 2011 Trådstartare Postat 3 januari 2011 2 i5 är lite billigar än i7 och lite långsammare men mycket snabbare än din p4, jag är själv lite inne på en i5, lägre effekt lättare att få tyst om man nu inte behöver all prestanda man kan få. Intel släpper nya processore tror det var den 6 jan, dom het Sandy bridge. Men är det inte så oxå att de billigare i7-processorerna är sämre prestandamässigt än de dyrare i5-processorerna då man tänker för musikbruk?
peterT Postat 3 januari 2011 Postat 3 januari 2011 (redigerat) http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php Om nu tester visar hela sanningen. Det bör ge ett hum iallafall. En till http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html Redigerat 3 januari 2011 av peterT
peterT Postat 3 januari 2011 Postat 3 januari 2011 Och Intel kommer att släppa SSD gen 3 när det nu blir. Vilket jag går och väntar på...
Farbror Jul Postat 3 januari 2011 Postat 3 januari 2011 (redigerat) i5:an är antagligen mera prisvärd än i7:an eftersom priset sticker upp med en eller flera tusenlappar beroende på datortyp. i5 har fyra kärnor utan hyperthread (Quad core) eller dubbla kärnor med hyperthread (dual core). i7 har fyra kärnor med hyperthread. Hyperthread är en teknik som gör att en kärna får två "halvor" och i windows ser det ut som om man har dubbla processorer. Det går snabbare jämfört med utan men flera "riktiga" kärnor är att föredra. Quad Core är bättre än Dual Core med HT. http://www.brighthub.com/computing/hardware/articles/48391.aspx Länk på engelska om skillnad mellan i5 och i7 Redigerat 3 januari 2011 av Farbror Jul
engineer Postat 4 januari 2011 Postat 4 januari 2011 i5 behöver inte vara mest prisvärd. Köpte nyligen en iMac 27" och valde då mellan i5 eller i7. Efter att ha läst flera tester och en framförallt som delade benchmark resultatet per dollar så kan jag säga att jag fick jämförelsevis mest för pengarna med en i7. Sen beror det på kraven du har. Så kör du saker som är krävande så är det smartare med en i7.
Gratch (oregistrerad) Postat 4 januari 2011 Postat 4 januari 2011 (redigerat) Sandy bridge, intels nya plattform och processorer har just släppts och presterar hur bra som helst. håll ut ett tag till och lägg en beställning när dem kommit in i butik så kan du få antingen dem eller hitta i5/i7 billigare än just nu. Här kan du se en svensk recension med lite olika program... http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge-core-i7-2600k-core-i5-2500k/7#pagehead Gällande diskar så är SSD till för en snabb OS disk som du installerar alla viktiga program på för att få så korta laddningstider som möjligt. Problemet är att det fortfarande kan kännas ganska dyrt/kr men har du råd så kör! Sata fungerar dock utan problem och är tillräckligt för de flesta. Redigerat 4 januari 2011 av Gratch
Pusa Postat 4 januari 2011 Trådstartare Postat 4 januari 2011 Gu vad många bra svar! Tackar så hemskt mycket! Kanske skall avvakta liiite då, men sugen som fan redan nu då vi just har börjat med lite inspelningar här hemma igen.. Och SATA får det nog bli, jag har en ganska stram budget i Jan och feb nu när musikbranchen ligger på latsidan.. Engineer: Kraven jag har är ju att ha en så snabb och bra presterande som möjligt såklart.. jag vill ju inte behöva byta upp mig igen om ett år utan nu känner jag att jag vill kunna köra Art vista pianot, Guitarrig och Superiordrummer i min tysta hemreplokal/hemstudio utan att datorn laggar.. det funkar nu med min p4.. men får ha 512 i buffersizes.. och de flesta musiker gillar inte det så mycket.. 😉 hehe.. Men om det är så att quad core utan HT är fetare än en dual med HT, så kör jag klart på en i5a quad än en betydligt dyrare i7 om prestandan inte skiljer vansinnigt mycket.. Farbror Jul: Grymt användrabar info! Tackar så mycket!! Skall läsa igenom länken direkt.. Peter: Men den kommer väl att bli fett mycket duyrare nu då oxå antar jag? Men vad skönt å ha en sator som startar på nolltid.. och program som bara blixtrar till.. mmmmhm.. Virvelvinden: Schysst info att den kommer kosta typ lika mycket men vara bättre presterande.. Det är värt att vänta på... om det inte tar fööööööör lång tid.. frågan är ju dock om man kommer att kunna använda samma moderkort.. isf kanske man bara kan byta upp processor i framtiden.. hade ju vart grymt go lösning istället för när dr gör om ALLT och man inte kan använda samma delar alls längre (utom typ hårddiskar för förvaring).. Hmm.. det blev lite mer klart.. men kanske än svårare att välja.. och jag är ju inte "en sån" som väntar på saker.. skall nåt ske så är det NU det gäller liksom.. hade just diskussionen med min kära sambo som tycker att jag inte tänker efter vid inköp.. men.. Måste man det då? jag är ju väldigt sällan missnöjd efteråt, snarare upprymd.. och är aldrig 2000:- kr fattigare utan EN PRYL rikare! Det är lycka det!! Men om jag får rätt uppfattning om allt här, så är det iaf utan HT som jag skall satsa på? och minnen för musikbruk? är det nåt som rekommenderas där? spelar det JÄTTEstor roll?
Pusa Postat 4 januari 2011 Trådstartare Postat 4 januari 2011 Vänta på ces-mässan 2011 som pågår nu! Intel ska officiellt släppa den nya "sandy bridge"-tekniken, vilket kommer att ge bättre prestanda för samma pris och lägre pris på i7 och i5. Vi borde veta mer om några dagar. Edit: verkar som att namnen i7 och i5 kommer att finnas kvar. Läs mer här http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge-core-i7-2600k-core-i5-2500k Riktigt schnyggt! Får nog bli till å vänta på detta.. Nya Sandy Bridge i7 för ca 2990:- eller densamma med i5 för ca 1990:- .. och det ser ju riktigt bra ut på testerna dessutom.. schysst! Men hur lång tid brukar det ta innan dessa nylanseringar finns i butik? Någon som har erfarenhet?
Pusa Postat 4 januari 2011 Trådstartare Postat 4 januari 2011 Frågade detta på Sweclockers och någon sa cirka 2 veckor. Jag är själv i datorköpartagen och vill egentligen slå till nu, men tror det lönar sig att vänta 🙂 . Du kommer dock att behöva ett nytt moderkort med 1155-sockel, kan vara värt att tänka på. Testerna på Sweclockers visar dessutom överklockat eftersom K-varianterna verkar vara gjorda för att klockas. Det verkar dock inte speciellt komplicerat, själv har jag aldrig klockat förut men kommer nog att ge mig på det nu. Gött! Ja det får ju bli att överklocka då.. vilket ju gynnar oss musiker med våra processorslukande pluggar etc.. 2 veckor.. låter soft.. Speciellt om introduktionspriset är såpass lågt.. Tack igen!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.