Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Skulle behöva hjälp med en fundering som jag inte hittar svar på.

Om man är ansluten till STIM, är man då också automatiskt ansluten till NCB?

Hittar följande info på stims hemsida men blir inte direkt klokare:

Ska jag ansluta mig till NCB om jag är Stimansluten?

Nej. Om du är Stimansluten tar vi hand om både dina rättigheter vid offentligt framförande (spelning) och vid mekanisering (inspelning). NCB arbetar på uppdrag av oss med de mekaniska rättigheterna.

Jag är alltså ansluten till STIM och har fått ett erbjudande som kräver att jag inte är ansluten till NCB. (det är dock inga problem med själva stim-anslutningen).

Tacksam för svar!!

• Gilla 1
Annons
Postat

Som det står på STIMs hemsida behöver du inte ansluta dig till ncb. ncb administrerar licenser för mekanisk reproduktion och rapporterar till STIM. Pengarna som ncb erhåller från diverse instanser för mekanisk reproduktion d.v.s. CDs etc skickar ncb till STIM som i sin tur ser till att de hamnar i rätta händer, d.v.s. dina... ☺️

/Ulf

Postat

Som det står på STIMs hemsida behöver du inte ansluta dig till ncb. ncb administrerar licenser för mekanisk reproduktion och rapporterar till STIM. Pengarna som ncb erhåller från diverse instanser för mekanisk reproduktion d.v.s. CDs etc skickar ncb till STIM som i sin tur ser till att de hamnar i rätta händer, d.v.s. dina... ☺️

/Ulf

Tack för ditt svar Ulf!

Känns lite som en tolkningsfråga det där... så jag ringde till Stim och och det är tydligen så att man automatiskt är ansluten till NCB då man är ansluten till Stim. I praktiken betyder ju detta att NCB har exklusiv rätt att inkassera för det mekaniska vilket i mitt fall inte funkar via min uppdragsgivare.

Personen som visste mer om detta var på semester så jag får forska vidare nästa vecka, men förmodligen går det att kringgå detta på något sätt, t.ex genom att undanta vissa verk. Vilket är min förhoppning.

Får återkomma med ett svar då jag har ett... :-)

Postat (redigerat)

Det går dock inte att likställa med att du inte behöver fylla i en blankett till n©b innan du framställer eller låter framställa cd-skivor.

Förtydligande: om det inte uttryckligen står att skivpresseriet "tar hand om" ncb-anmälan.

😐

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)

STIM/NCB har delvis släppt på det där nu. Om jobbet handlar om musik som skall användas i "synkroniseringssyfte" som de kallar det - dvs användas till film, reklam, dataspel etc, kan du ansöka om egenförvaltning av dessa verk. Bara att fylla i en blankett där du skriver under att du vill sköta förvaltningen och förhandlingarna själv för musik till audiovisuella produktioner. Sen anmäler du verken som vanligt till stim och anger att de ska användas i filmsammanhang. Så bortser de från dessa verk när det gäller inkassering etc.

Redigerat av godhead
  • Gilla 1
Postat

STIM/NCB har delvis släppt på det där nu. Om jobbet handlar om musik som skall användas i "synkroniseringssyfte" som de kallar det - dvs användas till film, reklam, dataspel etc, kan du ansöka om egenförvaltning av dessa verk. Bara att fylla i en blankett där du skriver under att du vill sköta förvaltningen och förhandlingarna själv för musik till audiovisuella produktioner. Sen anmäler du verken som vanligt till stim och anger att de ska användas i filmsammanhang. Så bortser de från dessa verk när det gäller inkassering etc.

Tack godhead!

Fick precis här om dagen tag i "rätt" person på stim som sa exakt det du säger. Detta är ju strålande nyheter i mitt fall.

Detta gäller endast sk produktionsmusik, ej beställningsmusik, och man måste anmäla verken som "LIB".

Tjohoo! Tack för alla svar!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.