Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jo, självklart. Och va? Förr om åren kunde det vara ganska stor skillnad på hur två ex av samma förstärkare lät, Marshalls tidigaste årgångar av JCM800 är ett klassiskt exempel på detta. Idag borde toleransen vara för liten för att man ska kunna höra någon nämnvärd skillnad. Jag kan inte tänka mig att det skulle vara någon nämnvärd skillnad mellan två nya rörstärkare (förutsatt att det är samma modell och produktionsupplaga vi talar om, givetvis).

Jag har hört att rör förstärkare är som gitarrer, likadan modell, men den kan fortfarande låta lite olikt, men det är väl sant, har man inte så stort öra, så kanske man inte hör skillnaden.

Annons
Postat

Ja-visst räcker det till, men jag kommer ihåg att jag hade två fyrtolvor med Celestion-element och en 400 watts Ampeg rörstärkare hemma i morsans vardagsrum på 80-talet, he,he,he. Det ska vara litet kräm i prylarna..Köper man en 100 wattare går den bra i replokalen också..

Rock on !!

:rolleyes:

Klart det ska vara så man kan dra på med bra volym, men om han vill att det ska låta bra hemma, så behöver han inte ha en 100 wattare, den låter ju som sagt inte dubbelt så högt som en 50.

Postat

Jag har hört att rör förstärkare är som gitarrer, likadan modell, men den kan fortfarande låta lite olikt, men det är väl sant, har man inte så stort öra, så kanske man inte hör skillnaden.

Jag kanske inte har tillräckligt bra öron för att höra skillnaden då, helt enkelt 😉

Ponera att han köper en Engl Fireball 100 efter att ha provat den och en massa andra stärkare i en butik, och bestämt sig för att detta är hans drömmars förstärkare. OM den nu inte låter precis som den Fireballen som står bredvid (vilket jag väldigt gärna vill lova att den gör) gör väl det absolut ingenting så länge den låter precis som han vill ha det?

Postat

Då får han väl köpa den om det är hans dröm 🙂 Gör så här, ta med guran, åk till ett gäng musik affärer, testa förstärkare, den du faller bäst för, köp.

Men jag förstår hur du tänker, det är en sån liten skillnad man hör, men det är fortfarande en skillnad ville jag påpeka

Postat

Klart det ska vara så man kan dra på med bra volym, men om han vill att det ska låta bra hemma, så behöver han inte ha en 100 wattare, den låter ju som sagt inte dubbelt så högt som en 50.

Nej precis, men om du spelar 50-wattaren på maxvolym och ställer 100-wattaren bredvid och ställer den på exakt samma volym (alltså den volym där 50-wattaren spelar som allra högst) kommer 100-wattaren ändå att låta annorlunda. 100-wattaren har mer effekt att skjuta på med vid varje given volym, så du har en betydligt mer "hel" ljudbild i de högre volymerna än vad du har med 50-wattaren. Mer headroom, helt enkelt.

  • Gilla 1
Postat

Men jag förstår hur du tänker, det är en sån liten skillnad man hör, men det är fortfarande en skillnad ville jag påpeka

Det där köper inte jag. Kan du på något vis belägga det så ändrar jag mig gärna, men jag tror inte på det sådär utan vidare.

Postat

Det där köper inte jag. Kan du på något vis belägga det så ändrar jag mig gärna, men jag tror inte på det sådär utan vidare.

Om vi tar 2 st Gibson les paul Standard t.ex. dom är exakt likadana, tror du dessa låter likadant? inte en enda skillnad?

Det gör dom, men ändå är allt likadant gjort,

Det samma gäller väl då med förstärkare?, jag har testat flera som varit likadana, men det var en minimal skillnad som jag hörde.

Postat

Om vi tar 2 st Gibson les paul Standard t.ex. dom är exakt likadana, tror du dessa låter likadant? inte en enda skillnad?

Det gör dom, men ändå är allt likadant gjort,

Det samma gäller väl då med förstärkare?, jag har testat flera som varit likadana, men det var en minimal skillnad som jag hörde.

Gitarrer håller jag fullständigt med om. Framförallt så känns de ofta annorlunda. Men det var inte det vi pratade om. Däremot har jag aldrig varit med om det med rörstärkare, tyvärr. Vilka testade du, om man får vara nyfiken?

Postat

Vox AC30 testade jag, och jag tycktes höra en klar skillnad, men det kanske bara var jag. åter till ämnet, Testa en förstärkare i affären, är mitt råd.

Postat

100 watt är väl lite väl kraftigt för att använda hemma? då räcker väl en 50 watt att använda hemma och även använda i replokalen?

50 W rör räcker för medhörningen på vilken scen som helst, och blir helt obegripligt starkt hemma i ett hus eller en lägenhet. _Kanske_ funkar med 1-5 W rör hemma, men förmodligen blir även det för starkt.

Postat

Orange Tiny Terror 15/7W, liten sjyst förstärkare, funkar live också(Har bara jobbat med dem live). Men sen har vi det där med ljudvolymen hemma, vet inte hur lågt man kan spela med den för att få ett acceptabelt ljud, någon annan som vet?

Postat

Jag tycker då mer att man åker in och provar sig fram, tar med sin gitarr och provar exakt vad som passar en själv, det är väl det bästa i detta läget? Är det inte så med Rör förstärkare, att 2 likadana kan låta olika?

Och det är som du säger, han kanske älskar den hela sitt liv, men jag skulle nog testa i första hand. köpa en billig spider med t.ex. 15 watt?

om det ändå sku vara så enkelt. bor på Föglö (Åland, Finland) och har lite långt till en vettig gitarrbutik, rättare sakt ungefär 4 timmars resa tror jag.

Postat

Orange Tiny Terror 15/7W, liten sjyst förstärkare, funkar live också(Har bara jobbat med dem live). Men sen har vi det där med ljudvolymen hemma, vet inte hur lågt man kan spela med den för att få ett acceptabelt ljud, någon annan som vet?

går väl kanske med hörlurar? sen kan jag dra på lite när jag är ensam hemma 😄

Postat

Har hört att många som haft Line 6 förstärkare tröttnar snabbt på ljuden, det är kul i början, men sen vill man ha "riktiga" saker. Är jag helt ute och cyklar? Har aldrig ägt en och har heller aldrig spelat på en, så jag vet inte. bara vad jag hört.

okej... låter inte så kul

Postat

Jag kan varmt rekommendera Vypyr's Tube-stärkare. De är modelleringsförstärkare med ett förstegsrör och 2-4 6l6 slutstegsrör. 60 wattaren har en "power soak" som ska göra att man får ut det mesta av rören även på låga volymer.

Själv har jag en 120W huvud som både var snuskigt billig och låter riktigt jädrans bra.

http://www.thomann.de/se/peavey_vypyr_tube_60.htm

Hörlursutgången gör att du kan spela hemma utan att det hörs, med bra ljud, och USB-utgången gör att du kan använda den som inspelningsenhet (dock ej uppspelning) om du kopplar den till datorn. In med den i en usb-ingång så kommer den upp som en input.

den verkar bra:)

tack för tippset! 😄

Postat

Jag har haft allt från specialbeställda Folkessontoppar till Axe-Fx Ultra och Eleven Rack. Vad har detta då lärt mig? Jo, att varken rör eller modellering är en garanti för ett "bra" ljud, vad nu bra ljud egentligen är. Det har också lärt mig att det spelar ingen roll om ljudet jag gillar kommer från rör, datachip, transistorer eller grankottar - låter det bra så gör det. Däremot rekommenderar jag tusen gånger hellre den senaste modelleringstekniken till en nybörjare, än en liten rörstärare. Varför? För att modelleraren med stor säkerhet gör metalljud bättre än vad den lilla rörstärkaren gör. Mest bang-for-the-buck helt enkelt.

Jag rekommenderar mycket hellre förstärkare utifrån mina egna erfarenheter än utifrån vad jag hört andra säga. Jag själv föredrar rör-stärkare framför modellering, dels för att jag har råd med dem och för att jag har faciliteter nog att utnyttja dem men framförallt för att mina favoritljud är sprungna ur ett par olika rörstärkare och då skaffar jag gärna just dem. Jag gillar det taktila med en stärkare, och jag föredrar den lite mer naturliga kompressionen. MEN detta innebär att jag måste dras med alla nackdelar detta medför såsom uppmickning inför inspelning och krav på bra akustik, att de är högljudda, omöjliga att transportera utan bil, dyra, tar en massa plats osv. Detta medför att jag nästan alltid likväl sitter med Amplitube 3 och min bärbara Apple-rigg när jag skriver och övar. Jag väljer alltså återkommande modelleringen för att den är så otroligt smidig och flexibel och för att den är tyst. Dessutom låter dagens modellering i mina öron riktigt bra.

Så, från någon som står med en fot i rör-landet och den andra i modelleringsvärlden - börja med modellering. Fastnar du för ett specifikt ljud - överväg då att inhandla just den förstärkaren. Men gör inte det misstaget från början. Det gjorde jag, när jag rullade hem Marshallstacken för ett antal år sedan.

ja det verkar som att de flesta tycker jag ska sattsa på en modellerings stärkare nu.

Postat

ja det verkar som att de flesta tycker jag ska sattsa på en modellerings stärkare nu.

Vad jag egentligen vill ha sagt är att jag tycker du ska gå in med öppet sinne och prova dig fram MEN att du ska försöka att inte ha de tusen fördomar och förutfattade meningar folk har om gitarrförstärkare, exempelvis att just rör alltid låter bäst i alla lägen. För det är verkligen inte så. Och när du provar, pröva förstärkaren på den volym du kommer att kunna använda dagligen, dvs. lägenhetsvolym. Låter den inte bra då, så är det kanske inte vad du söker, oavsett om det står Splawn, Vox, Line6 eller Diezel på den. Blunda, känn efter och gå på magkänslan - men låt inte försäljaren missleda dig genom att skruva upp ljudet för att du ska bli imponerad. DU måste veta att din förstärkare kan låta som DU vill på den volym DU ska använda den.

Postat

YouTube kan ofta ge dig en lite vägledning. Finns såklart många dåligt inspelade skräptester, men har man lite tålamod så... www.harmony-central.com är också väldigt bra. Gäller det prylar som har lite fler recensioner (mer än 10-20 i a f) så kan man väldigt ofta skaffa sig en uppfattning om prylarna som ändå stämmer till minst 95% med hur man sen upplever dom. Men då gäller det att läsa väldigt nogrannt, och verkligen tänka efter vad den som skriver recensionen har för preferenser och förutsättningar o s v.

Postat

men vad tycker ni skulle vara bäst, en begagnad orange tiny terror topp med låda, eller en ny orange tiny terror combo? 🙂

Du vet att du inte kan använda lurar till en Tiny Terror va? Annars vet du det nu 🙂

Postat

har nog redan fått detta svar men peavy 5150 <3 guld till metal i alla lägen tycker jag.

Med låda för runt 5000 kr?

En förstärkare som Orange Tiny Terror tycker jag nog ändå att du borde testa i samband med en resa till t ex Stockholm. Den har sitt ljud, som man visserligen kan finjustera lite, men gillar man inte det så finns det liksom ingenting annat att hämta i den. Dessutom är den fortfarande alldeles väldigt för högljudd för att ratta till hemma, och saknar som sagt hörlursutgång. Plus att du inte har så mycket möjligheter att byta ljud under tiden du spelar (den har ju bara en kanal).

Men visst är det en bra förstärkare, bara man är medveten om vad det är man köper.

Postat

Med låda för runt 5000 kr?

En förstärkare som Orange Tiny Terror tycker jag nog ändå att du borde testa i samband med en resa till t ex Stockholm. Den har sitt ljud, som man visserligen kan finjustera lite, men gillar man inte det så finns det liksom ingenting annat att hämta i den. Dessutom är den fortfarande alldeles väldigt för högljudd för att ratta till hemma, och saknar som sagt hörlursutgång. Plus att du inte har så mycket möjligheter att byta ljud under tiden du spelar (den har ju bara en kanal).

Men visst är det en bra förstärkare, bara man är medveten om vad det är man köper.

okej, nån annan som sa att den inte hade hörlurs utgång heller, då är den nog tyvärr inget för mig

  • 4 månader senare...
Postat

Nu efter några månaders funderande, har jag kommit fram till att det kanske är smartast att köpa ett pedalbord, och sen en lite billigare förstärkare till det.

har fastnat lite för vox tonelab st, eller ex, och sen förstärkare vet jag inte, kanske en marshall mg15 (eller mg15fx) eller nått sånt, som jag kan annvända hemma och sen när vi repar så kopplar jag in mig i skolans mixerbord, låter det som en vetig fundering? 🙂

Postat

Nu efter några månaders funderande, har jag kommit fram till att det kanske är smartast att köpa ett pedalbord, och sen en lite billigare förstärkare till det.

har fastnat lite för vox tonelab st, eller ex, och sen förstärkare vet jag inte, kanske en marshall mg15 (eller mg15fx) eller nått sånt, som jag kan annvända hemma och sen när vi repar så kopplar jag in mig i skolans mixerbord, låter det som en vetig fundering? 🙂

Vad kul att den här tråden sprakade till liv igen 🙂

Det låter absolut vettigt. Som tidigare sagts i tråden; testa! Låter det bra på den volym du ska använda grejerna och prylarna har de funktioner du kommer att använda så slå till! Vox TOnelab har jag testat i kanske tio minuter totalt, så där kan jag inte hjälpa dig. Jag tycker att deras modelleringsförstärkare är toppen för sit pris, men någon som har mer erfarenhet från pedalborden får gärna fylla i med sin åsikt. Annars är ju nya Pod-familjen en het potatis i modelleringsvärlden, de kanske du borde kolla på?

Postat

Jag skaffade en Tonelab ST för några månader sen, har helt slutat använda GT-8:an efter det. Fast det beror nog också lite på att ST:n är mycket lättare att plocka med till repningarna 🙂

Hursomhelst, du behöver väl inte ens köpa någon förstärkare att ha hemma? Koppla in pedalbordet i stereon, datorn eller använd hörlursuttaget. Finns ju en aux-ingång också, så kan du koppla in mp3-spelare direkt i pedalbordet och jamma med musiken där. Köper du Tonelab EX sitter det högtalare i pedalbordet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.