Sid (oregistrerad) Postat 27 februari 2004 Postat 27 februari 2004 (redigerat) Flyttad från Datorer/tillbehör till Cubase/Nuendo. Mvh /admin Jag använder Cubase SX och vill organisera mina effektplugg-ins efter tillverkare. Alltså tex en katalog med pluggins från Waves, en annan från Timeworks osv. Hur gör man det? När jag skapar en katalog i Vstplugins-katalogen som tex heter Waves och där i installerar mina pluggins från Waves så kommer dom aldrig upp när jag ska använda dom i Cubase. Om det är någon som vet hur man gör, skulle jag vara mycket tacksam om ni kan skriva några rader. /Sid Redigerat 27 februari 2004 av Olsberg
bonzo Postat 27 februari 2004 Postat 27 februari 2004 Jag använder Cubase SX och vill organisera mina effektplugg-När jag skapar en katalog i Vstplugins-katalogen som tex heter Waves och där i installerar mina pluggins från Waves så kommer dom aldrig upp när jag ska använda dom i Cubase. Testa med att gå in i Devices -> Plug-In Information och klicka Update så kanske det löser sig.
Sid (oregistrerad) Postat 27 februari 2004 Postat 27 februari 2004 Jag har tyvärr redan testat det utan resultat. Jag tror att det har med hur katalogstrukturen ser ut, men jag vet inte hur. 😉 /Sid
Sunesha@mi7 Postat 27 februari 2004 Postat 27 februari 2004 Waves är direct X pluggar, dessa går inte att sortera då dessa intergeras i Operativsystemet. De kan ligga var som helst för dessa sköts av farbror microsoft windows. Då har de ingen betydelse var de är. Däremot sköt vst-pluggar av steinbergs program enbart. Därav är platsen viktig där de befinner sig. Vstpluggar går att sortera genom lägga dem olika mappar. Du kan ha waves var du än känner för det. Du ser dem som vst pluggar om du har installerat Waves Vst-wrapper. Så kommer dessa upp bland vst pluggarna. Detta är för att du skall kunna automassiera dem det är en av de anledning till den wrapperna används.. skall vara syrlig gubbe men det finns hel del info angående sånt här manualen, om man orkar. Läs dessutom waves manualerna. De är välskrivna.. Så får du mer ut av dina pluggar och program. Manualen är den mest underskattade funktionen i de flesta program. Mvh Daniel Sunebring
Majken Postat 27 februari 2004 Postat 27 februari 2004 Sunesha.. Vart laddar man hem manualen? Jag hittade bara pluggarna.. Ehh hehe, nejdå skämt åsido.. Vad gäller VST plugins så är vissa kinkiga och trivs inte med att bli flyttade på då det pekas till dem via windows registret. Tipset där är att avinstallera och installera om dem där de bör vara.. Sen kan ni skriva ett långt mail till Steinberg och förklara att de behöver lära sig hur plugin organisering ska fungera, lyckat exempel på detta är Sound Forge 6 och senare versioner. Där det är lika svårt att organisera plugins som det är att ordna upp mina favoriter i Internet Explorer. /Majken
Sunesha@mi7 Postat 27 februari 2004 Postat 27 februari 2004 Sunesha.. Vart laddar man hem manualen? Jag hittade bara pluggarna.. Ehh hehe, nejdå skämt åsido.. Vad gäller VST plugins så är vissa kinkiga och trivs inte med att bli flyttade på då det pekas till dem via windows registret. Tipset där är att avinstallera och installera om dem där de bör vara.. Sen kan ni skriva ett långt mail till Steinberg och förklara att de behöver lära sig hur plugin organisering ska fungera, lyckat exempel på detta är Sound Forge 6 och senare versioner. Där det är lika svårt att organisera plugins som det är att ordna upp mina favoriter i Internet Explorer. /Majken Jag har tagit upp det med dem. I wavelab fungerar sorteringen utmärkt. Men jag föreslår Majkens alternativ när det gäller organsieringar av vstpluggar installera dem på rätt ställe. För i vissa fall särskildt när en vst-plugg frågar efter externa filer så är det kritskt att flytta dem. Då inte windows eget register dynamiskt uppdaterar sig kan det bli förvirrad om flyttar en .dll vst plugg. Då sist kom ihåg var dess externa innehållsfil var till förhållande till .dll -filen. Men de flesta pluggar bör kunna leta upp innehållet igen. Wavelab har speciell sorterings fil som hanterar pluggarna utan de fysikt behöver flyttas på hårddisken. Mer sorterings funktion som håller reda på själva strukturen för sorteringarna utan att flytta dem. Det är önskemål jag har haft länge. Dock bryr mig inte så mycket då jag minimerat antal pluggar. Kör mest UAD-1 och enstaka externa effekter. Dock har jag läst på lite på hur man skall ordna det nu för tiden då katalogstrukturen är förändrad inom själva programmet, det kanske öppnar möligheter för smidigare sortering. Men just nu är tiden knapp för sådana övningar. Oj arbetsskadad skriver snart en A4 sida på mindre än 2 minuter 😉
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.