Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 1


Neosus

Recommended Posts

Annons

Vad är skillnaden mellan upphovsrätt och copyright?

"Copyright är det engelska ordet för upphovsrätt, svårare är det inte."

Måste man skriva copyright?

"Nej, egentligen inte. En copyrightsymbol (©) är mestadels till för att man ska kunna se vem som har skapat verket utifall man skulle vilja komma i kontakt med personen i fråga."

Och upphovsrätt har ju den som är upphovsman...

Där ser man. Visste iofs att ©-tecknet inte har någon juridisk betydelse, men jag har alltid brukat skriva så just för att det omöjligen kan vara någon annan än jag. Dessutom brukar jag lägga till årtalet, och det kan ju vara lite intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Där ser man. Visste iofs att ©-tecknet inte har någon juridisk betydelse, men jag har alltid brukat skriva så just för att det omöjligen kan vara någon annan än jag. Dessutom brukar jag lägga till årtalet, och det kan ju vara lite intressant.

Fast jag har reviderat fullkomligheten nu i det som jag hittade från Javas sida (och som du svarade på). Det är bättre att gå till den fullständiga Lagtexten om Upphovsrätt från 1960. © verkar ju ha att göra med rättigheten att mångfaldiga exemplar av något - och tänker man på det viset så förstår jag varför det står namnet på ett skivbolag efter © och årtal. Man kan f.ö. skriva årtalet sist om man vill också.

Vad jag NU undrar är ju vad i så fall (P), Producer Rights, Producenträttigheten är för något. P trodde jag nämligen var just rätten att mångfaldiga, att bestämma över produktionen.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag har reviderat fullkomligheten nu i det som jag hittade från Javas sida (och som du svarade på). Det är bättre att gå till den fullständiga Lagtexten om Upphovsrätt från 1960. © verkar ju ha att göra med rättigheten att mångfaldiga exemplar av något - och tänker man på det viset så förstår jag varför det står namnet på ett skivbolag efter © och årtal. Man kan f.ö. skriva årtalet sist om man vill också.

Vad jag NU undrar är ju vad i så fall (P), Producer Rights, Producenträttigheten är för något. P trodde jag nämligen var just rätten att mångfaldiga, att bestämma över produktionen.

...fan e d som händer m datorn...

blev konstigt där i ett tidigare inlägg---

Link to comment
Dela på andra sajter

Visste inte att det fanns marimbor med midi. Trodde alla var rent akustiska. 😲

Ha ha, nej jag använde marimban från General Midi-uppsättningen på mitt ljudkort till en gammal låt. Hade en kompis som spelade marimba, och jag ville retas lite med honom 🙂 Men finns det midi-trumpet borde det ju faktiskt finnas midi-marimba ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Inte vart hemma idag typ.

Blev väckt 12, inbjudan till att käk tacos kl 16. Skulle också vara hos en annan kompis på födelsedagsfika kl 15.

Iaf.. somnade om efter 12... vaknar 15.30... å BAH SHIIIT... Så jag slängde på mig kläderna från igår å drog på en gång.

Hemma hos Rasmus ett tag, sen tacos hos matte c, sen till rasmus igen för att spela spel. Sen skulle jag hämta min sprit hos Hanna å Carro men blev kvar där å hängde... OCH glömde ta med mig spriten HÄHÄHÄ....

JAPP!

Nu är jag inte bakis längre men har huvudvärk 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...