Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 1


Neosus

Recommended Posts

Annons

Att du helt lättsinnigt & frivolt lånade hem några böcker för att lära dig skriva två helt främmande språk lite sådär?

Vad har det med bildningskomplex att göra? Vem har komplexet och vad betyder det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har det med bildningskomplex att göra? Vem har komplexet och vad betyder det?

Det var på skämt men.. bildningskomplex är väl ett ord folk använder i ungefär samma betydelse som pretenentiös, fast kopplat till litteratur. När någon sitter och läser Foucault eller Dostojevskij på tåget för att den vill uppfattas som boklärd av de andra.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var halvt på skämt men.. bildningskomplex är väl ett ord folk använder i ungefär samma betydelse som pretenentiös, fast kopplat till litteratur. När någon sitter och läser Foucault eller Dostojevskij på tåget för att den vill uppfattas som boklärd av de andra.

Okej... Det låter för mig som att det betyder att man har komplex över sin låga bildningsnivå, och det har jag verkligen inte.

Och jag läser Lakoff på tåget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej... Det låter för mig som att det betyder att man har komplex över sin låga bildningsnivå

Eller vill framstå som lärd!

Eller hyllar egenvärdet av akademin och intellektualitet. Istället för vad det kan användas till.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske inte.. men det blir lite kräkigt när folk använder det för att plocka sociala poäng.

Du måste väl också ha träffat nån som sysslat med namedropping och blivit obekväm?

Om man använder det för att plocka sociala poäng i umgänge med likasinnade är det inget problem. Jag har svårt att dela ut poäng till folk som skryter med hur duktiga de är på att skämma bort sina barn, men det funkar ju jättebra inom de kretsarna.

Äh, lite namedropping har ingen dött av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten vilken Lakoff läser du?

Women, fire, and dangerous things. Den är ganska tung, men det är ganska mycket upprepningar så man hänger med ändå. Känns som en bra bakgrund att ha när jag ska läsa traditionell filosofi i höst. Så man är lite kritisk.

Jag har också Metaphors we live by i bokhyllan, men det var länge sen jag läste den nu. Philosophy in the flesh har jag också läst största delen av, men det var några år sen det med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah. Reserverade Women, fire osv nu på bibblan.

Du har inte förslag på något gött men som är lite nyare?

Philosophy in the flesh isåfall, den är från 99. Annars är jag inte så påläst egentligen, det är bara Lakoff jag är särskilt insatt i. Eleanor Rosch har skrivit någon bok för några år sen som heter något med Metaphors eller nåt liknande har jag för mig. Vad för slags litteratur är du ute efter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Philosophy in the flesh isåfall, den är från 99. Annars är jag inte så påläst egentligen, det är bara Lakoff jag är särskilt insatt i. Eleanor Rosch har skrivit någon bok för några år sen som heter något med Metaphors eller nåt liknande har jag för mig. Vad för slags litteratur är du ute efter?

Lingvistik eller språkfilosofi helst från 2010 eller 2011 eller nära därpå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...