Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 1


Neosus

Recommended Posts

Annons

Asså jag hör ju dig 3lax. Skulle ju inte bry mig så mycket om man hade en tatuering som vid gammal ålder inte var så cool längre eg. Är ju inte mer än typ "en stor leverfläck" eller dylikt 😛

Skulle fan bry mig mer om jobbig kroppsbehåring än en ocool tatuering 😛

303b1cb418c727674ac53de494790379Jan52007335306.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

MEN SEN.. kom bolognaprocessen. Poängen har räknats om för att passa övria europas system - en master i sverige ska vara likvärdig en master i frankrike. Nu är en kurs 15p och följande gäller enligt något som kallas ECTS-systemet: Högskoleexamen är 120 poäng, Kandidat 180 poäng. Därefter kan man ta magister på 60 p och master på 120. Licentiat är 120 efter det och därefter doktor på 240.

Så debatt, dina högskolepoäng från innan bolognaprocessen ( 2007 ) är värda 1,5 poäng nu. 20 veckors studier är alltså 30 poäng.

Med bolognaprocessen avskaffades även magister väl? Så egentligen ska man inte kunna ta det, vilket också är anledningen till att Uppsala t.ex inte har en civilekonomutbildning utan bara en ekonomutbildning eftersom den förra ska vara på fyra år. Mitt program hette pol mag förut men heter nu pol kand också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med bolognaprocessen avskaffades även magister väl? Så egentligen ska man inte kunna ta det, vilket också är anledningen till att Uppsala t.ex inte har en civilekonomutbildning utan bara en ekonomutbildning eftersom den förra ska vara på fyra år. Mitt program hette pol mag förut men heter nu pol kand också.

Magister finns fortfarande, det är när man pluggat vidare ett år efter kandidat. Ingen aning hur ditt lärosäte tänkt men det är lite skillnad i examensrättigheter för de olika programmen. Man skiljer rätt mycket på något som heter Grundnivå och avancerad nivå, där civilekonom är ett år in på avancerad nivå. Men ja.. har ingen koll på hur det gamla systemet funkar så jag kan iaf inte svara på din fråga.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Magister finns fortfarande, det är när man pluggat vidare ett år efter kandidat. Ingen aning hur ditt lärosäte tänkt men det är lite skillnad i examensrättigheter för de olika programmen. Man skiljer rätt mycket på något som heter Grundnivå och avancerad nivå, där civilekonom är ett år in på avancerad nivå. Men ja.. har ingen koll på hur det gamla systemet funkar så jag kan iaf inte svara på din fråga.

Ah, hade för mig magister-programmen togs bort med Bologna bara det att högskolorna inte fullt ut anpassat sig än. Men så var det ju inte. Förstår inte riktigt varför pol mag blev pol kand då men jaja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite kul med folk som pluggar t.ex Stats B och har internationell politik som inriktning när dom på facebook diskuterar just internationell politik för det är så sjukt tydligt att dom precis lärt sig massa grejer. Sen blir det lite löjligt när dom börjar källhänvisa dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående civilekonom vs kandidat+magister så är den förre titeln vad jag fått för mig ett svenskt påfund som möjligtvis har speciell klang inrikes.. Utrikes referar man till kandidat+magister.

Jepp, det är väl något typ förbund som ger universiteten rätt att kalla dom för just det och då krävs det fyra år. Engelska titeln är dock Master of... vilket är lite fult.

Det var det här jag syftade på förut:

"Den nya civilekonomexamen har kritiserats av bland andra Handelshögskolans direktionsmedlem Erik Åsbrink och Uppsala universitet för att den är ett steg ifrån Bolognamodellen med bachelor- och masterexamina som är standard inom såväl EU som i USA. Handelshögskolan i Stockholm och Uppsala Universitet har valt att följa Bolognamodellen i sitt utbildningsprogram och frångår därmed den svenska civilekonomexamen."

från wikipedia

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket regler.

Jag vet iaf att jag har civilekonomexamen och dubbla masters därefter och lite till samt är välkommen att forska när jag vill...

Med åren har jag dock blivit klok nog att inse att jag inte trivs med att jobba för något företag där någon annan än jag själv är ägare och kammar in vinsterna. Jag anser också att det i min utbildning skulle ha lagts in en kurs om att starta eget. Nu har jag tillskanskat mig den kunskapen själv senare. Dessutom vill jag inte fastna i en viss miljö, som skolan kan vara. Friast känner jag mig när jag kan skriva själv, oberoende av någon eller något och få framföra mina åsikter. Ge ut böcker i ekonomi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket regler.

Jag vet iaf att jag har civilekonomexamen och dubbla masters därefter och lite till samt är välkommen att forska när jag vill...

Med åren har jag dock blivit klok nog att inse att jag inte trivs med att jobba för något företag där någon annan än jag själv är ägare och kammar in vinsterna. Jag anser också att det i min utbildning skulle ha lagts in en kurs om att starta eget. Nu har jag tillskanskat mig den kunskapen själv senare. Dessutom vill jag inte fastna i en viss miljö, som skolan kan vara. Friast känner jag mig när jag kan skriva själv, oberoende av någon eller något och få framföra mina åsikter. Ge ut böcker i ekonomi.

Hur länge fick du plugga för allt det där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vafan.. borde du inte ta tag i och träffa lite bruds om inte annat för utbildning? Så du inte är helt rudis om mrs right kommer runt hörnet?

Alltså, nu hypotiserar jag bara också, men jag tror inte att jag skulle ha några problem med att bara ha varit med en tjej i hela livet om det är (en av alla tusentals) "rätt"(a) tjej(er). Så visst om jag måste lära mig lite hur det går till då ett tag i början. Men jag ser inget värde i att vara tillsammans med massa tjejer som man inte egentligen är intresserad av för sakens skull.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite kul med folk som pluggar t.ex Stats B och har internationell politik som inriktning när dom på facebook diskuterar just internationell politik för det är så sjukt tydligt att dom precis lärt sig massa grejer. Sen blir det lite löjligt när dom börjar källhänvisa dock.

Hehehehe. Det är typ som när man läser politik på SO:n i högstadiet och alla har väldigt bestämda politiska åsikter som överensstämmer till punkt och pricka med ideologierna i läroboken, som alla nå slags idealiserade varianter av de ideologier som uppstod för tvåhundra år sen och är helt förlegade nu. Fast med studentmössa på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...