Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 1


Neosus

Recommended Posts

Annons

Kanske ska utöka min fråga: om jag befann mig i en situation och nån kom med en tydlig rättelse som absolut inte behövs för att förstå sammanhanget skulle jag tro att den personen sysslar med härskarteknik. Men man kanske inte ska tro sig bli bemött på samma sätt här i längsta? hehe, nåväl..

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske ska utöka min fråga: om jag befann mig i en situation och nån kom med en tydlig rättelse som absolut inte behövs för att förstå sammanhanget skulle jag tro att den personen sysslar med härskarteknik. Men man kanske inte ska tro sig bli bemött på samma sätt här i längsta? hehe, nåväl..

Det kallas humor. Regel nummer ett i längsta är "Man får ALLTID dra ett skämt, oavsett ämne".

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske ska utöka min fråga: om jag befann mig i en situation och nån kom med en tydlig rättelse som absolut inte behövs för att förstå sammanhanget skulle jag tro att den personen sysslar med härskarteknik. Men man kanske inte ska tro sig bli bemött på samma sätt här i längsta? hehe, nåväl..

Alla som använder ordet härskarteknik använder härskarteknik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker i allmänhet på forum, och speciellt i längsta, att man inte ska tro sig bli bemött på något sätt överhuvudtaget. Det blir grått och tråkigt om alla är rädda för att stöta sig med folk hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trubbig logik.

Säger snarare att alla använder härskarteknik. Mer eller mindre subtilt.

När man börjar metatjafsa om andras retoriska grepp ska man tänka efter om det verkligen var så motiverat, tycker jag är en bra tumregel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller för att inte vara subtil alls, att det är ett ord för fåntrattar.

Verkligen inte! Tycker det är skitbra med ett ord som förklarar att det finns subtila sätt som folk använder för att förminska andra utan att vara sakliga. ( refererar inte till den här tråden nu, utan sociala situationer i stort )

Det finns så makt meningslös makt som utövas på ett nästan osynligt sätt, undanhållande av information, förlöjligande eller sätta någons uttalande i irrelevanta sammanhang. Där det drabbar offret om den påpekar det.

Debatt, du får ursäkta om din avsikt var genuin. Men för egen del tycker jag det blir lite märkligt att påminna om en modern synonym när vi pratar om ett fängelse från 1700talet och kunde inte tänka mig att det var din anledning.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Va? Trodde det här var längsta och att man fick säga vad man ville?

Klart man får. Men metadiskussioner blir så oerhört tradiga. Folk som tar åt sig av minsta lilla grej som andra skriver är bland det jag har svårast för på forum, alla kategorier. Folk behöver inte mena så himla mycket hela tiden. Och debatt är som han är, precis som vi andra är som vi är. Det kan man väl acceptera och chilla lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ordet härskarteknik förknippar jag med riksdagsdebatter där diverse riksdagsmän fått se göran persson vända ryggen till när de bemött hans inlägg. Efter detta brukar de använda ordet härskarteknik, när de istället borde ha tagit upp hans brist på hyfs direkt, men det hade krävt att de hade ett visst mått av civilkurage.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...