Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 1


Neosus

Recommended Posts

Nu ska ni slå på ettan.

Hej litteraturen

UR. Avsnitt 3 av 3. Svensk arbetarlitteratur. Vad var det som gjorde Moa Martinson och Vilhelm Moberg så stora? Vi träffar en lastbilschaufför som har börjat läsa tack vare ljudböcker och reser till svenskområden i USA och pratar utvandring med Siri Hustvedt.

Jag ser fram emot när Babel börjar igen.

Kobra på torsdag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hade 310 i gymnasiet. Vet inte hur bortkastat det var, det är ju ändå ett mått på någonting. Alltså, jag var ju mer förberedd för gymnasiet än vad folk med 160 i poäng var. Inte enbart betydelselösa poäng för gymnasieintag ändå. Även om det kanske inte är där man blir forskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska ni slå på ettan.

Hej litteraturen

UR. Avsnitt 3 av 3. Svensk arbetarlitteratur. Vad var det som gjorde Moa Martinson och Vilhelm Moberg så stora? Vi träffar en lastbilschaufför som har börjat läsa tack vare ljudböcker och reser till svenskområden i USA och pratar utvandring med Siri Hustvedt.

Förtala inte dom svenska arbetarförfattarna. Ok, med undantag för moa martinsson.

Link to comment
Dela på andra sajter

Första val eller förstaval? Man säger ju det som "förstaval" men man ska inte skriva ihop bara för att.

Jag skulle skriva som jag säger.

Egentligen är det först nu som jag börjat bry mig om att spika alla kurser. Får jag inte A på syntaxen ska fan ingen ha det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Saker som folk har svårt att beskriva utan att låta jättepretto:

- konst

- skönlitteratur

Japp. Iaf konst. På Babel förklarar de skönlitteratur väldigt opretto tycker jag. Själv läser jag inga såna böcker så jag skulle inte klara av det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp. Iaf konst. På Babel förklarar de skönlitteratur väldigt opretto tycker jag. Själv läser jag inga såna böcker så jag skulle inte klara av det.

Men istället spelar dom typ lite fin akustisk musik och så läser dom några rader ur boken och är jättedjupa.

Konst är faktiskt helt omöjligt att beskriva utan att låta pretto. Om man inte bara säger att det är lite linjer. Fast en konstvetare skulle säga det så nonchalant att det blev pretto ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk med bra betyg och många högskolepoäng är nog trots allt lite bättre än alla andra.

Jag kan inte se hur det förhåller sig annorlunda.

Universitetsutbildningar är ett sätt för "high ability workers" att signalera att man är bättre. Det läste jag om häromdagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men istället spelar dom typ lite fin akustisk musik och så läser dom några rader ur boken och är jättedjupa.

Nja, lite, men typ samtalen de har brukar vara väldigt jordnära.

Konst är faktiskt helt omöjligt att beskriva utan att låta pretto. Om man inte bara säger att det är lite linjer. Fast en konstvetare skulle säga det så nonchalant att det blev pretto ändå.

Fast vad menar man med "beskriva". Det finns oftast inte så mycket att beskriva egentligen. Hur den ser ut kan ju vem som helst se genom att bara titta på den. Vad konstnären menar med den kan bara konstnären svara på, allt annat blir bara spekulationer. Det enda riktigt intressanta är ju hur man själv tolkar den, ATT man själv tolkar den, och det behöver ju inte vara en pretentiös tolkning. Jag gillar till exempel den där affischen jag postade ett par sidor tillbaka. Jag tycker den passar så bra i tunnelbanan, den symboliserar lite stelheten som kan bli mellan två bekanta som står tysta och inte säger något under en hel tågfärd, tycker jag. Var det pretto?

e9f4531c8c1619549f58ccf9ff12444d.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, lite, men typ samtalen de har brukar vara väldigt jordnära.

Fast vad menar man med "beskriva". Det finns oftast inte så mycket att beskriva egentligen. Hur den ser ut kan ju vem som helst se genom att bara titta på den. Vad konstnären menar med den kan bara konstnären svara på, allt annat blir bara spekulationer. Det enda riktigt intressanta är ju hur man själv tolkar den, ATT man själv tolkar den, och det behöver ju inte vara en pretentiös tolkning. Jag gillar till exempel den där affischen jag postade ett par sidor tillbaka. Jag tycker den passar så bra i tunnelbanan, den symboliserar lite stelheten som kan bli mellan två bekanta som står tysta och inte säger något under en hel tågfärd, tycker jag. Var det pretto?

Tänker typ såhär:

Starting with a 20th-century movement of “New Objectivity”, I am taking a modernized and slightly conceptual approach on "Magical Realism". Including a minimal number of objects and relating them to each other in a magical way, I try not to impose a specific message on the viewer but rather let them figure out their own meaning.

This exhibition is about combining the "real" in a "surreal" way and yet managing to achieve a logical framework around what is happening in the painting - All through a modernized conception of MAGICAL REALISM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker typ såhär:

Starting with a 20th-century movement of “New Objectivity”, I am taking a modernized and slightly conceptual approach on "Magical Realism". Including a minimal number of objects and relating them to each other in a magical way, I try not to impose a specific message on the viewer but rather let them figure out their own meaning.

This exhibition is about combining the "real" in a "surreal" way and yet managing to achieve a logical framework around what is happening in the painting - All through a modernized conception of MAGICAL REALISM.

oj.

Är det meningen att det ska betyda någonting? Ja, det var bland det prettigaste jag sett. Framför allt ska man vara jävligt försiktig med att snacka yvigt om sin egen konst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu snackar dom om hur typ sudaneser och somalier kommit till Minnesota och att deras historier är som den i Utvandrarna. Man tycker ju att om folk från länder med de ekonomiska förutsättningar som Somalia och Sudan har kan komma dit, hur svårt kan det då vara för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...