Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 1


Neosus

Recommended Posts

Powerpoint-presentationer är ju oslagbara eftersom man då slipper anteckna en massa eftersom man annars inte hinner anteckna allt eller att man fokuserar mer på att hinna anteckna det som sägs/skrivs på tavlan snarare än att lyssna. Fast våra lärare ritar rätt mycket grafer och sånt på tavlan och det är rätt skönt för då får man ju se hur det går till från grunden så hänger man med i alla steg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Beroende vilket ämne de är antecknar jag olika mycket!

Är det matte/fysik/beräknings-dator-kunskapergrejer så antecknar jag för fullt! Alltid mer överskådligt i anteckningarna än i böckerna. Plus att läraren får med massa tips å nyttig info.

Ämnen som nu markvetenskapen antecknar jag inte ett piss på! Plus att det finns Powerpoint, så då behöver man ju inte anteckna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det är väl olika från ämne till ämne. I syntaxen hade det inte varit någon direkt poäng med powerpoint för man måste kunna rita exempelmeningar och ändra runt hit och dit. Men på semantiken där det bara är typ genomgång av koncepten i boken är det smidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Fattar inte riktigt hur ni menar när ni säger att man inte ska anteckna när det är Power Point.

"Har alla skrivit av nu?" sa alltid lärarna innan de tog bort den ena powerpoint-bilden efter den andra.

Inte fan hade någon enda student hunnit skriva av dem. Det var ju bara nåt de sa... Sedan kom det på tentan!

Och inte fan stod det i någon bok heller.

Så hade vi det.

Nuförtiden har jag hört att en del får kompendier med alla power point-bilder.

Är det så?

Dessutom... klart man hade varit tvungen att anteckna ÄVEN om man hade fått papperskopior på Power Point-bilderna.

Varför? Ja vad fan, de tog ju inte upp mer än att man bara precis inte hann skriva av dem. Hälften av det viktiga

tillförde de ju muntligen.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har ett sjukt engagerat skyddsombud i kursen som typ gnäller som fan på lärarna och ställer en jävla massa krav och så skickar han alltid kopior på sina mail till oss.

"Utgångspunkten skall i normalfallet därvid vara att en

undervisningstimme inklusive för- och efterarbete skall omfatta fyra klocktimmar"

I klarspråk: för varje två-timmars pass ni undervisar är ni betalda för ytterligare sex timmar för förberedelser och efterarbete.

Det innebär att du, Erik Grönkvist, som har 28 timmars undervisning har ytterligare 84 betalda timmar till föreberedelser och efterarbete och du, Erik Mellander som har 20 timmars undervisning har ytterligare 60 betalda timmar till förberedelser och efterarbete.

Och ni säger att ni inte har tid? Era OH bilder är i stort sett exakt samma som VT 2010. Inte mycket merarbete där. Menar ni att det tar er 144 timmar mellan er att sätta ihop en dugga och en tenta, och att skicka över några filer till Christina Ohlsson i början av terminen? Vår dåliga dugga innehöll dessutom fel i 4 frågor (20% av totala antalet poäng) som resulterade i ändringar i flertalet individuella studenternas resultat.

hehe

Tydligen under de två senaste åren har mindre än 50% klarat tentan på första försöket med. Känns ju tryggt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar inte riktigt hur ni menar när ni säger att man inte ska anteckna när det är Power Point.

"Har alla skrivit av nu?" sa alltid lärarna innan de tog bort den ena powerpoint-bilden efter den andra.

Inte fan hade någon enda student hunnit skriva av dem. Det var ju bara nåt de sa... Sedan kom det på tentan!

Och inte fan stod det i någon bok heller.

Så hade vi det.

Nuförtiden har jag hört att en del får kompendier med alla power point-bilder.

Är det så?

Dessutom... klart man hade varit tvungen att anteckna ÄVEN om man hade fått papperskopior på Power Point-bilderna.

Varför? Ja vad fan, de tog ju inte upp mer än att man bara precis inte hann skriva av dem. Hälften av det viktiga

tillförde de ju muntligen.

De lägger upp presentationerna på internet sen så man kan kolla där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Våra lärare lägger alltid ut alla powerpoint på hemsidan så man kan ladda ner det å ha anteckningarna klara utan att behöva skriva ett piss!

Vilken lyx hehe.

Jag brukade försöka skriva ned varenda stavelse lärarna sa under hela föreläsningarna.

Ibland hemma kom jag på mig själv med att det stod "vilken snygg tröja! Var har du köpt den?" helt plötsligt.

Då hade jag fått med lite av rastpratet. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

De lägger upp presentationerna på internet sen så man kan kolla där.

Vissa av våra lärare ville inte göra det för då trodde de att ingen skulle komma på föreläsningarna.

Istället skickade de runt närvarolistor, trots att vi inte hade något officiellt närvarokrav. Kanske

kunde påverka bedömningen på tentan i tveksamma fall? Resten av lärarna orkade inte lägga upp PP-bilder.

Link to comment
Dela på andra sajter

En av våra tre (fyra?) lärare i statistiken skriver alltid ut föreläsningsanteckningarna åt alla. Det är rätt najs, då slipper man göra det själv.

Nu blir man ju fan nästan deprimerad.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Räckte du upp handen också och sa att du hade läst artikeln?

Han frågade vilka som hade läst och jag var den enda som räckte upp handen märkte jag då.

Men det framstod inte som drygt eller så, det är väldigt gemytlig stämning på våra lektioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...