Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 1


Neosus

Recommended Posts

Annons

Jag har blivit hänvisad till Zendium eller Sensodyne av Logopederna,

för de är bra för stämbanden och dessutom innehåller det inte det miljöfarliga ämne som finns på svarta listan.

Men tyvärr innehåller dessa båda Titandioxid, som är nanopartikelframställt och cancerframkallande.

Ska kolla in min gamla favorit, Pepsodent Xylitol, som jag alltid köpte innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bastuträsk är en tätort i Bjurholm kommun, så Bjurholm kunde jag skriva kanske?!

När vi klev av så stod det Bastuträsk på stationsskylten i alla fall.

Ah, nu får jag leka lite besserwisser här, hi hi. Det finns faktiskt två ställen som heter Bastuträsk. Bastuträsk med järnvägsstationen ligger i Norsjö kommun (utanför Skellefteå). Bastuträsk utan järnvägsstation ligger mycket riktigt i Bjurholms kommun (utanför Umeå), och det är ännu mindre än Bastuträsk med järnvägsstation. Fast i Bastuträsk utanför Bjurholm finns det alltså ingen järnvägsstation. Hänger du med...? 😉

/jourhavande besserwissernorrlänning

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, nu får jag leka lite besserwisser här, hi hi. Det finns faktiskt två ställen som heter Bastuträsk. Bastuträsk med järnvägsstationen ligger i Norsjö kommun (utanför Skellefteå). Bastuträsk utan järnvägsstation ligger mycket riktigt i Bjurholms kommun (utanför Umeå), och det är ännu mindre än Bastuträsk med järnvägsstation. Fast i Bastuträsk utanför Bjurholm finns det alltså ingen järnvägsstation. Hänger du med...? 😉

/jourhavande besserwissernorrlänning

Det stora bastuträsk är väl något av en metropol järnvägsmässigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stora bastuträsk är väl något av en metropol järnvägsmässigt.

Inte nuförtiden. Ska man åka till Skellefteå kliver man i regel av där, men mer än så är det inte. Tvärbanan mot Skelleftehamn börjar där, men den används inte längre. Många av de gamla järnvägsknutarna (ex.vis min gamla hemstad Bollnäs) är bara som vilka hållsplatser som helst nuförtiden (eller "driftplats med resandeutbyte", som jag har lärt mig att det heter på fackspråk).

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte nuförtiden. Ska man åka till Skellefteå kliver man i regel av där, men mer än så är det inte. Tvärbanan mot Skelleftehamn börjar där, men den används inte längre. Många av de gamla järnvägsknutarna (ex.vis min gamla hemstad Bollnäs) är bara som vilka hållsplatser som helst nuförtiden (eller "driftplats med resandeutbyte", som jag har lärt mig att det heter på fackspråk).

Detta "driftplats med resandeutbyte" kommer aldrig att slå an, precis som med "tågmästare". Folk säjer fortfarande konduktör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...