Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 1


Neosus

Recommended Posts

Annons

Jag vet inte vad de säger om man går litteraturvetenskap eller kulturhistoria eller nåt, men våra lärare är väldigt ointresserade av stilistik och formalia. Man får göra lite som man vill.

De gånger jag fick backa handlade det om grammatik. Det måste väl språklärare vara intresserade av?

Link to comment
Dela på andra sajter

De gånger jag fick backa handlade det om grammatik. Det måste väl språklärare vara intresserade av?

Fast så som jag fattat det är väl lingvistik lite annorlunda än språkvetenskap. Svårt förklara hur jag tänker om det men läser man en "vanlig" språkkurs är väl grammatiken mer intressant kanske medan lingvistik är väl mer hur språk är uppbyggda, hur dom funkar, kommer till, etc. I en sådan större kontext är väl ett kommatecken relativt irrelevant.

Link to comment
Dela på andra sajter

I en sådan större kontext är väl ett kommatecken relativt irrelevant.

Gjorde en googling på lingvistik o språkvetenskap innan jag postade för att inte använda fel begrepp men det är möjligt att det är som du säger. Hursomhelst borde släktskapet vara stort oavsett. Det är liksom inte näverslöjd han läser.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Åh nu blev jag sugen på kläddesign. Fick en så grym idé. Det skulle vara jäkligt fint med en klänning i vit bomull och armbågslång ärm, kort kjol och hög midja, rätt mycket tyg som faller i ärm och kjol. Lite grekisk sportkvinna från antiken om nåt sådant finnes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast så som jag fattat det är väl lingvistik lite annorlunda än språkvetenskap. Svårt förklara hur jag tänker om det men läser man en "vanlig" språkkurs är väl grammatiken mer intressant kanske medan lingvistik är väl mer hur språk är uppbyggda, hur dom funkar, kommer till, etc. I en sådan större kontext är väl ett kommatecken relativt irrelevant.

Jag tror du tänker rätt. Fast lingvistik är bara ett annat namn på språkvetenskap, och betydelsen av grammatik är just "hur språk är uppbyggda, hur de funkar, etc".

Det som däremot är ointressant är stavning och meningsbyggnad, som mer är språkanvändning än språk i sig. Vi läser visserligen pragmatik som handlar om hur man använder språket, men allt vi gör handlar 100% om talat språk, skrivet är liksom något helt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som däremot är ointressant är stavning och meningsbyggnad, som mer är språkanvändning än språk i sig. Vi läser visserligen pragmatik som handlar om hur man använder språket, men allt vi gör handlar 100% om talat språk, skrivet är liksom något helt annat.

Ah. Läser språklig diskursanalys just nu. Då är vi nästan i samma vatten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du tänker rätt. Fast lingvistik är bara ett annat namn på språkvetenskap, och betydelsen av grammatik är just "hur språk är uppbyggda, hur de funkar, etc".

Det som däremot är ointressant är stavning och meningsbyggnad, som mer är språkanvändning än språk i sig. Vi läser visserligen pragmatik som handlar om hur man använder språket, men allt vi gör handlar 100% om talat språk, skrivet är liksom något helt annat.

Framför allt glömde jag: det vi sysslar med är att beskriva hur språk fungerar och används och varför, inte komma med omdömen om hur man ska göra. Inte för att det finns något motsatsförhållande däremellan, det hör bara inte till ämnet. Enskilda lingvistiklärare kan vara mer eller mindre noga med hur man ska avstava och kommatera än andra, men det har isåfall ingenting med att de är just lingvistiklärare att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du tänker rätt. Fast lingvistik är bara ett annat namn på språkvetenskap, och betydelsen av grammatik är just "hur språk är uppbyggda, hur de funkar, etc".

Det som däremot är ointressant är stavning och meningsbyggnad, som mer är språkanvändning än språk i sig. Vi läser visserligen pragmatik som handlar om hur man använder språket, men allt vi gör handlar 100% om talat språk, skrivet är liksom något helt annat.

Ja men lite så jag tänkte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjukt intressant att följa debatten om de italienska forskare som säger sig ha uppfunnit ett nytt kraftverk som bygger på någon form av "kall fusion". Ifall ni råkat missa det. :rolleyes:

I den uppvisade prototypen stoppar de in 1kW och får ut en effekt på 10kW och det förbrukas enbart ett gram nickel. De vill inte avslöja tekniken att förrän patentet har gått igenom och därmed är ju förstås många väldigt skeptiska och tror det är en bluff.

Om inte så är det en smärre revolution inom energibranshen.

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3080567.ece

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3083775.ece

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3093467.ece

edit, menade watt.

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad fan är grejen med att vara "taggad" på att göra X och Y, annars får det vara? Herregud mänskor.

Taggad på att skriva en rapport till exempel? Eller hur menar du. I så fall håller jag med till 100%. Brukar läsa en blogg som en busschaufför som brukade köra bussen jag åkte med i gymnasiet har och han använder det typ som "ska tagga bort till gymmet". man bah okejjj. sen skulle han ut och resa och hade som alternativ:

1. Tagga till New York och vara där några dagar för att sen dra vidare med tåg till Washington.

2. Tagga till New York och sen Las Vegas.

MAN BAH OKEJJJJ

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...