Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 1


Neosus

Recommended Posts

Annons

Har ingen aning om vad gouachefärg är.

All färg har gemensamt att den fäster vid ett material och kan blandas till olika färger och valörer. Exempel är oljefärg, akrylfärg, akvarell osv. Det som skiljer de olika är torktiderna och hur man blandar dom. Akvarell blandas med vatten och torkar väldigt snabbt (beroende på sätt, men runt en minut). Oljefärg blandas med linolja och torkar väldigt sakta, kan ta flera dagar. Torktiden gör att man kan använda olika tekniker. Oljefärgens långa torktid gör att man kan blanda olika färgytor på tavlan och göra väldigt mjuka och omsorgsfulla övergångar mellan färgområden. Som t.ex leonardo da vinci och de andra var väldigt duktiga på.

Gouachefärg har jäkligt mycket färgpigment i sig och torkar matt, vilket gör att färgerna blir väldigt intensiva. Användes just av den anledningen till reklamjobb både för sin lyskraft och för att reproduktionen i trycket behövde så färgstarkt original som möjligt.

Men jag blir inte klok på den rackarns färgen för eftersom den är både vattenlöslig OCH vattenbaserad rör den upp och blandar sig med tidigare lager när man målar ovanpå. Om jag inte missförstått något verkar det som att man bara har en chans att lägga ett färglager..

Gouachefärg är alltså inte som akryl där varje lager torkar ovanpå det föregående och man kan måla ovanpå hur många gånger som helst.. eller oljefärg när färgen fortfarande är våt och man kan torka bort underlagret för att lägga på ny färg.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

conservatism.gif

philosophy-student1.gif

Här är skisserna till de två bilder jag jobbar med färgläggning på nu. Den övre ska gestalta konservatism, ett gäng pensiönärer som sitter och blänger från en bänk.

Den undre ska bli en bild av en filosofistudent från västeuropeiskt 1700tal.. Roligt att göra research för hur ungdomar klädde sig och hur exteriör på slott och fontän såg ut.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...