Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 1


Neosus

Recommended Posts

Annons

Det var underbart när jag tog mina första stapplande steg mot att bli ljudtekniker. Satt och mixade en inspelning av en operasångare. Lade en kompressor på sångspåret, vilken gjorde att när han tog i för kung och fosterland blev volymen jättelåg, och när han sjöng lågt blev det jättehögt. Skippade sångreverbet på en låt, vilket gjorde att det lät som att han satt i lyssnarens famn och sjöng. På en annan låt gjorde sångreverbet att det lät som att han sjöng genom ett stuprör. Det var tider det :rolleyes:

Men trummor är som sagt mycket svårare att få till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, de är säkert tillbaka inom två år, det verkar vara någon slags standard när det gäller band som splittras eller artister/skådespelare som säger att "nu slutar jag med det här!"

Toto lyckades bara hålla sig splittrade i två år, tack och lov.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast även trummor som inte är riktiga kan vara svåra att få till. Man slipper läck och fasfel, men alla andra svårigheter kvarstår.

Jag tycker riktiga trummor är lättare än samplade. Helt hopplöst att få till känslan med samplingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

F.ö. tycker jag som den där ljudteknikläraren Dingbats hade och lite som Grahn också att sång är svårt att mixa. Oftast beror det på att volymen på just sång åker för mycket upp och ned och man vill ändå inte att det ska låta komprimerat.

Automatisering.

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Har varit jobbig i magen flera dar nu.

2) Har varit jobbig i magen nu flera dar.

3) Nu har magen varit jobbig i flera dar.

4) Flera dar har magen varit jobbig i nu.

5) I flera dar har magen nu varit jobbig.

6) I flera dar har nu magen varit jobbig.

7) Magen har nu varit jobbig i flera dar.

8) Magen har varit jobbig nu i flera dar.

9) Nu i flera dar har magen varit jobbig.

10)Flera dar nu har magen varit jobbig i.

11)Jobbig i flera dar har magen nu varit.

12)Jobbig har magen varit nu i flera dar.

13)Jobbig nu i flera dar har magen varit.

Jag röstar på 3 och 9.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...