Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 1


Neosus

Recommended Posts

Annons

OJ! Jag har inte läst om någon jordbävning i Sverige! 😳

Här uppe i Norrbotten händer det lite då och då, men det är inga större magnituder vi talar om. Typ 2 komma-någonting på Richterskalan.

Varenda gång det har hänt har jag dock lyckats vara någon annanstans i Norrbotten... *suck*

Link to comment
Dela på andra sajter

På en av de första ljudteknikslektionerna i ettan på gymnasiet frågade våran lärare (Håkan, som av många antogs röka eller ha rökt en hel del hasch) om vi visste vilket instrument som var svårast att mixa. Trummor, vågade jag mig på att föreslå trots min blyghet, eftersom jag visste hur jävla meckigt det var. Det kan man tro, sa han då, men det är faktiskt sång. För det hörs direkt när det låter fel.

BULLSHIT

Sång är skitenkelt att mixa! Hitta en lagom nivå i mixen, skär lite bas, kanske lite lågt mellanregister, inte så jävla noga, dra på en kompressor, kanske en parallell om det är mycket tysta partier, eventuellt lite reverb/delay efter smak. Klart! Går på fem minuter om man segar.

Trummor är smärta i röven utan dess like, som regel MINST fyra, oftast mångdubbelt så många spår, alla ska anpassas efter varandra och panoreras och kollas efter fasfel och eq:as och komprimeras i femton olika subgrupper, det tar DAGAR innan man börjar bli nöjd.

Idiot.

Han jobbar med att göra reklam åt SF nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummor är smärta i röven utan dess like, som regel MINST fyra, oftast mångdubbelt så många spår, alla ska anpassas efter varandra och panoreras och kollas efter fasfel och eq:as och komprimeras i femton olika subgrupper, det tar DAGAR innan man börjar bli nöjd.

Håller med dig. Att sång skulle vara svårmixat har jag aldrig upplevt, även om det nog är svårare att få till snortajt skönsång a'la melodifestivalen med kanske 60 sångkanaler än rocksång. När det gäller sång går det alltid att säga att "det var det där soundet jag ville ha". Det resonemanget fungerar inte med trummor. Det hörs direkt om man har gjort ett dåligt jobb, och att säga att "jag ville att det skulle låta pappkartong i en replokal med taskig akustik" fungerar nog ganska dåligt.

Däremot fick jag lära mig att när man rattar ljud på livekonserter är sången det viktigaste att koncentrera sig på. "Skit i trummorna, de hörs ändå", har jag för mig att min gamla lärare sa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med dig. Att sång skulle vara svårmixat har jag aldrig upplevt, även om det nog är svårare att få till snortajt skönsång a'la melodifestivalen med kanske 60 sångkanaler än rocksång. När det gäller sång går det alltid att säga att "det var det där soundet jag ville ha". Det resonemanget fungerar inte med trummor. Det hörs direkt om man har gjort ett dåligt jobb, och att säga att "jag ville att det skulle låta pappkartong i en replokal med taskig akustik" fungerar nog ganska dåligt.

Exakt. Sång är framför allt mycket mycket lättare att få till en bra inspelning på. I många fall kan man utan vidare använda inspelningen helt oprocessad om man inte är så jävla kinkig. Trummor är ju det bara att glömma.

Överlag skulle jag vilja att det fanns ljudteknikslärare som inte hade Steely Dan (förlåt Sadam) och ABBA som ljudideal. Som var lite mer låt gå, det är grymt bara det låter.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker sång är svårt

likaså trummor

även piano kan va besvärligt

fast det beror på musikstil

om det är få instrument som ska mixas så är det enklare

dvs om det är rätt sound från första början.

..men om allt är taskigt inspelat så är allt svårt

skitsvårt

...såatte. 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast även trummor som inte är riktiga kan vara svåra att få till. Man slipper läck och fasfel, men alla andra svårigheter kvarstår.

Ja det är det. Det går att få dom hyfsat bra men så ska det ju passa in i mixen oxå.

Ja blir så arg 😠

..eller nä de blir ja inte ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Memph, sångaren i Fleet Foxes sa till mig mitt under konserten de hade på Way out West: "Tack så djävla mycket!" Det var häftigt.

Jag hade en kamera med mig, men visste inte riktigt hur man inaktiverade blixten. Så när han skulle börja sjunga så smällde jag av

ett kort i det där tältet - han bländades och kom av av sig. Men det var inte meningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

F.ö. tycker jag som den där ljudteknikläraren Dingbats hade och lite som Grahn också att sång är svårt att mixa. Oftast beror det på att volymen på just sång åker för mycket upp och ned och man vill ändå inte att det ska låta komprimerat. Riktiga trummor har jag inte så stor erfarenhet av att mixa, plugintrummor är ju en barnlek och förmodligen enklast av allt att mixa i konkurrens med äkta akustisk triangel. Sedan vill ju inte jag använda annat än en massa olika djupa pukor och en enstaka hihat heller...

Men som Grahn sa skit in avföring ut. Är det bra inspelat är det lättare att mixa och mastra.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...