Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja, har ett M-audio Delta 1010lt ljudkort och en tubepre preamp, och en Studio projects b1 mick,

och skulle behöva hjälp med att koppla från preampen till ljudkortet,för jag får bara ljud på

en sida av högtalarna/hörlurarna,ni som har/vet hur M-audio delta 1010lt ljudkort ser ut och

kablarna, så är de rca kablar och "mick kablar" eller vad man ska kalla de, på en scart som

man sätter i ljudkortet.Och de 2 "mick kablarna" som man ansluter till preampen får jag

bara ljud på ena sidan beroende på vilken jag ansluter.Har jag kopplat fel? För förut när

jag testade med ESI juli@ kortet så hade jag rca kabel i Output unbalanced, men testade

att ha så och en "mick kabel" på output balanced, men var bara "mick kabeln" som funkade endå.

Fast vet inte heller vilka av alla rca kablarna jag ska använda på scarten. Nån som vet? Tacksam om

någon förklarar. Tack på förhand.

Annons
Postat

Vet att de är tidigt på morgonen, men hoppas någon som kan gärna säger hur jag ska koppla om ni ser tråden 🙂

Postat

Om du går in i mixern för ljudkortet (klicka på ikonen längst ner till höger om du har PC) så kan man ändra panoreringar etc. Kanske där problemet ligger?

Postat

aa har pc,ändrade pan på micken i ljudkortets mixer då visar den att den tar ljudvågor på båda sidorna i master volym, men ej micken, micken tar bara på 1 sida. Kan jag ha kopplat fel på något sätt? att jag ska använda nån av rca kablarna också?

Postat

Vi börjar från början 😉 Om det nu är den preamp jag tänker på så ska du bara använda en sladd mellan preampen och ljudkortet, tele eller xlr är upp till dig. Du får sedan in en monosignal på den ingång du använder på ljudkortet, inte stereo. Denna kan självklart sedan panoreras i din daw om du så önskar men det verkar som att du tror att du ska få in en stereosignal vilket du alltså inte ska få 🙂

Postat

Fredrix, aa på ljudkortet sätter man dit en scart som de finns rca och xlr ( som jag kallade "mick kabel") och "mick kabeln" går från scarten på ljudkorten till preampens out port. men får ljud på ena sidan, så jag ska alltså panorera för att få på båda sidor? 🙂

Postat

Fast hur fixar man de? 🙂 ( Vet att pontus R skrev längre upp att man klickar på ikonen längst till höger, men det är en länk till deras hemsida 🙂)

Postat

Fredrix, aa på ljudkortet sätter man dit en scart som de finns rca och xlr ( som jag kallade "mick kabel") och "mick kabeln" går från scarten på ljudkorten till preampens out port. men får ljud på ena sidan, så jag ska alltså panorera för att få på båda sidor? 🙂

På breakoutkabeln finns det, precis som du säger, två stycken mickingångar (XLR) som heter 1 & 2. Troligen är det så att dessa visas som två staplar bredvid varandra i Delta Control Panel. För att båda staplarna ska visa något behövs alltså signal till båda mickingångarna men eftersom du har en enkanalspreamp så kommer du bara att ha en signal som går till en av dom. Get it? Om du provar att sätta xlr-kabeln på den andra ingången på ljudkortet så lär du se att den andra stapeln rör på sig istället. Båda mätarna ska alltså inte röra sig eftersom du bara tar in en monosignal på en av ingångarna. Läs gärna lite mer här om mono och stereo 🙂

Vilken DAW använder du?

Postat (redigerat)

Fredrix, förstår vad du menar och märkt de också, men de finns ju också en till port som man kan sätta i fast med rca kablar som jag hade förut när jag använde esi Juli@, så går du inte använda båda? har testa men vet inte vilken av alla kablarna på scaren man ska ha

Redigeringen : för rca kablarna får man ju 2 signaler för de är 2 som går in i ljudkortet, men vilken av alla?🙂

Redigerat av tpa
Postat

Ljudkortet har två breakoutkablar varav den ena har wordclock, spdif och midi. Den andra har ett gäng rca ut- och ingångar samt två stycken xlr ingångar. Från din preamp kommer det en monosignal som ska in på EN av kanalerna på ditt ljudkort, exempelvis EN av xlr-ingångarna. Jag förstår inte riktigt vad du upplever som ett problem? Kan du specificera dig lite mer? 🙂

Postat

aa, asså gänget med rca kablar finns båda in och out på dom, de som är problem är att de bara kommer ljud på en sida beroende på vilken av xlr kablarna jag tar, men de ska inte gå att koppla med rca kablarna så man får signal till båda eller måste jag panorera och använda xlr?🙂 hur ska jag panorera isåfall?

Postat

Så när du använder en XLR-kabel från preampen till en av XLR-ingångarna så hörs ljudet bara i exempelvis vänster högtalare? Vilken DAW använder du? Har du skapat ett monospår och valt den ingång du använder som ingång till ditt monospår?

Postat

aa de hörs bara i exempel vänster, i ljudkortets program på mixer och i input så hörs bara den högra på output i programet gick de välja 1/2 osv, då mickens stapel syns i 1/2 så valde jag 1/2 i output source också men är endå bara på en sida, känner mig lite trög nu men, hur skapar jag ett monospår ? 🙂

Postat

aa de hörs bara i exempel vänster, i ljudkortets program på mixer och i input så hörs bara den högra på output i programet gick de välja 1/2 osv, då mickens stapel syns i 1/2 så valde jag 1/2 i output source också men är endå bara på en sida, känner mig lite trög nu men, hur skapar jag ett monospår ? 🙂

Som jag skrev tidigare så kommer staplarna under input 1/2 enbart att visa signal i en av dom. Om du tittar under den stapel som rör på sig, går det troligen att panorera den till centrum. Kan vara så att ingång 1 & 2 räknas som ett stereopar och därför är utpanorerade åt varsitt håll som default.

Postat

aa de går att panorera den till centrum, har den på centrum, tesade även i cool edit pro, men låter inge i vänster, bara höger då, byter jag xlr så är de bara i vänster

Postat

Verkar som om cooledit spelar in det som ett stereospår iaf och lägger den ena av ingångarna till vänster och den andra till höger. Borde gå att skapa ett monospår och sedan välja rätt ingång bara men jag har ingen riktig koll på cooledit tyvärr. Hoppas du löser problemet själv eller att någon annan kommer med en bra lösning. I värsta fall får du helt enkelt spela in på ett stereospår, sedan gå in i editorläget och bara markera den kanalen din inspelning ligger på (vänster/höger - övre/undre tror jag det visas som i editorfönstret) och sedan ta typ copy to new eller liknande, då borde den skapa ett monospår med ditt material. Dock en väldigt omständlig lösning. Hade du haft en mer mainstream DAW hade jag troligen kunnat vara till större hjälp 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.