Jump to content
Annons

hur söker man till ett skivbolag


MattiasSikmar

Recommended Posts

Annons

Kika på deras hemsida efter eventuell demopolicy/adress. Annars är det bara att skicka en CDR (med namn och kontaktinfo på. LÄSLIGT!) till bolaget, på CDR:en bör dina tre-fem bästa låtar finnas. Ett kortare brev kan vara bra att ha med, eventuellt en promobild också. I brevet bör även där finnas kontaktinfo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju skillnad på om du vill bli artist eller låtskrivare/producent. Om det är det senare du vill bli är det bättre att satsa på att få kontrakt med ett förlag. Visst, du får mindre pengar från STIM, men i gengäld kan du (förhoppningsvis) få hjälp att sälja in dina låtar till artister/filmer/dataspel och liknande.

Eftersom du nämnde Lionheart i trådstarten har jag en känsla av att du är intresserad av att på något sätt (som artist eller låtskrivare) vara med i Melodifestivalen? I så fall underlättar det betydligt om du har hjälp av ett förlag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att skivbolag lär drunkna i demo-submissions, så försök göra något som sticker ut ordentligt. Men vad det är är nog upp till var och en 🙂

Skickar man in en vanlig skiva med musik så får det nog vara exceptionellt bra, samt helst övertyga deras A&R inom de första 30 sekundrarna. Annars är det stor risk att det åker direkt i papperskorgen.

Det kan även löna sig att tjata på olika sätt. Det finns mycket vilja ute bland folk, men desto färre som har energi att uppnå det dom vill. Idogt tjatande kan ju ändå vara tecken på att man faktiskt lägger mycket tid och jobbar hårt för det man gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det är svårt att få ett skiv kontrakt ta en triss lott eller sök till Hollywood som skådis i någon stor film, om du nu lyckas få ett skivkontrakt vad ska du ha det till?

Vist är man en Håkan Hellström så lär det ju funka, ett bra exempel är ju Tv pogrammet på tv 4 "Så mycket Bättre" det var Petter, Plura Lill Babs m.m en rolig sak var att Petra alias September som vissa av dom inte visste vem hon var var att hon sålt mer skivor än alla dom andra tillsammans det svarar väl lite på hur Svenska musik funkar. Ska du bli Big go Big.

Finns så mycket bra musik som vi aldrig får höra på grund av att dom stora skiv bolagen sattsar endast på typ 10 artister per år 50 cent Snoopy m.m...

Redigerat av TripMan
Link to comment
Dela på andra sajter

Ring till växlarna och be och få hjälp och koppla dig till han eller henne som ansvar om inpressning/skrvining om jag inte har helt fel och där ifrån kan du ta kontakt och få en massa mejl jag ringde runt och fick inget svar tillbaka till mejlen 🙁 men lär dig dock älska och producera mer än en ett år före du gör detta!.

Jag fick allefall tag på heart2beat Jo som har hand om pressningen osv "det är bara och skicka in i mejl, idagsläget är det bra ifall du skickar via mejl och även vanlig post, och varför du vill osv passion, beskriv om dig etc" dock när jag skickade in på Warner överiga svenska skivbolag så var de tuvär ute pga melodifestivalen ..

Bara några råd gör ditt bästa och hitta ditt ARTIST namn som du kommer ha livet ut hos dem.

Lyssnade på dina låtar! Dem var frukansfrädande <Dåliga> eftersom du andvänder MIDI rätt ut du borde lära dig 1-2år innan du söker till skivbolag?.

även lär dig vad Dance, trance,techno, house, psy, osv är och vilket tempo dem skall sitta och hur länge Bar Takterna skall vara det tar kanske 1år typ tror jag och hur musiken fungerar vart kom Dance musiken ifrån etca .. gott råd

Redigerat av zunbeta
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade på dina låtar! Dem var frukansfrädande <Dåliga> eftersom du andvänder MIDI rätt ut du borde lära dig 1-2år innan du söker till skivbolag?.

Vad är det för fel på att använda midi, och vad ska man använda istället??

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för fel på att använda midi, och vad ska man använda istället??

kan kör ju midi-out rakt ut man borde ju ha lite mer lyft som plugin synthar och samplingar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Zunbeta: Jag är tyvärr lagd som så att jag gillar när man vårdar det svenska språket. Denna livsåskådning of mine är dock inget jag tvingar på andra, men du min bäste herre har passerat alla tänkbara gränser. Jag har tyvärr svårt att begripa vad du menar ibland, så jag får be dig skriva rent allt till en begriplig text så skall jag återkomma med ett utlåtande om dina åsikter.

Link to comment
Dela på andra sajter

... hur länge Bar Takterna skall vara det tar kanske 1år typ tror jag...

Är det därför folk blir utslängda från krogen? Det är tiden det hänger på.....

...Dem var frukansfrädande...

Och här är det ordningsvakterna vi pratar om... 😄

Sorry! No hard feelings.... 😉

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

kan kör ju midi-out rakt ut man borde ju ha lite mer lyft som plugin synthar och samplingar..

Alltså, midi är inget ljudformat, utan ett rent dataprotokoll. D v s, du lär använda midi, oavsett vilka syntar eller samplingar du styr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och Mattias: Heter du inte Håkan Hellström, Jocke Berg, Lars Winnerbäck, eller Darin är det kanske ingen mening i att skicka demos till större bolag. Starta ditt eget istället. Och sen söker du dig till olika bokningsbolag istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ring till växlarna och be och få hjälp och koppla dig till han eller henne som ansvar om inpressning/skrvining om jag inte har helt fel och där ifrån kan du ta kontakt och få en massa mejl jag ringde runt och fick inget svar tillbaka till mejlen 🙁 men lär dig dock älska och producera mer än en ett år före du gör detta!.

Jag fick allefall tag på heart2beat Jo som har hand om pressningen osv "det är bara och skicka in i mejl, idagsläget är det bra ifall du skickar via mejl och även vanlig post, och varför du vill osv passion, beskriv om dig etc" dock när jag skickade in på Warner överiga svenska skivbolag så var de tuvär ute pga melodifestivalen ..

Bara några råd gör ditt bästa och hitta ditt ARTIST namn som du kommer ha livet ut hos dem.

Lyssnade på dina låtar! Dem var frukansfrädande <Dåliga> eftersom du andvänder MIDI rätt ut du borde lära dig 1-2år innan du söker till skivbolag?.

även lär dig vad Dance, trance,techno, house, psy, osv är och vilket tempo dem skall sitta och hur länge Bar Takterna skall vara det tar kanske 1år typ tror jag och hur musiken fungerar vart kom Dance musiken ifrån etca .. gott råd

wow

2011 börjar starkt

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen ser jag inte sambandet.

Jag tar och menar gilla musik och kunskapen inom det och kunna utveckla dig i också olika genre än elektroniskt dans musik jag tycker väldigt själv om hans zimmer jag själv och massa andra sådant man kanske kan ta och bli insperiad utav 40-NU talets musik det e är ett gott råd.. var inte insat i en genre utan flera bli kreativ inom producering osv skapa nya genre kanske.

Jag blev kär i country får några år sedan och fick lite insperation hmm varför inte ta och ändra på noterna från C4 osv till något helt annat.. film musik är skönt.

Redigerat av zunbeta
Link to comment
Dela på andra sajter

Renskrivning så alla är med på vad zunbeta menar.

Jag menar gilla musik och skaffa kunskap inom det och att du bör kunna utveckla dig innom olika genres, inte bara elektronisk dansmusik. Jag tycker själv väldigt mycket om Hans Zimmer, vilket även många andra gör. Sådant kanske man kan inspireras utav. Allt från 1940-talets tonsättare fram tills den samtida populärmusiken. Det är ett gott råd. Var inte insat i endast en genre utan i flera. Jobba fram en kreativitet och arbetssätt som passar dig när du skall producera. Försök att kanske skapa din egna grenre utifrån detta.

Jag blev kär i country för några år sedan och fick lite insipiration därifrån. Hmm, varför inte ta och ändra till exepel noten C4 till något helt annat. Jag finner även filmmusik högst njutbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag är skivbolagsdirektör, en gammal stöt som röker cigarr precis som en riktig skivbolagsdirektör skall vara enligt Zappa.

Har inga råd att ge men ger ut allt som jag tror går att sälja, för tillfället inget mao.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...