Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Finns det möjlighet att skriva ut med egen bläckstråleskrivare på cdr och få det blankt? Jag har provat på ett par olika cd-skivor men det blir matt liksom. Är det då man måste ha Lightscribe eller vad det heter?

😕

Annons
Postat (redigerat)

Finns det möjlighet att skriva ut med egen bläckstråleskrivare på cdr och få det blankt? Jag har provat på ett par olika cd-skivor men det blir matt liksom. Är det då man måste ha Lightscribe eller vad det heter?

😕

Vet inte alls hur det fungerar med bläckstråleskrivare och cd-r, men för att kunna använda Lightscribe måste man ha en brännare som har stöd för det, samt kompatibla skivor som kan brännas på ovansidan (det står "Lightscribe" tydligt på förpackningen).

Resultatet med Lightscribe blir helt okej (dock i gråskala), men det tar ungefär 20 minuter att bränna med sådan kontrast att motivet blir tydligt (och då är det bara motivet som bränns, det går inte att bränna data och motiv samtidigt, eftersom man måste vända på skivan).

Edit: stavfel.

Redigerat av Jetblack
Postat

😕

Förlåt, såg nu att jag inte riktigt svarade på din fråga. Lightscribe-skivor är matta, och blir tyvärr inte blanka när man skriver ut på dem =/

Postat (redigerat)

Mmm... och jag vet att man måste ha både en speciell cd-brännare då och speciella skivor.

Nånstans på Nätet läste jag att man kan spraja på skivorna för att få glansen, men jag

tycker inte att de blev blanka då heller, när jag provade.

Jag har enbart testat på cdr med vit matt printsida, men det finns ju sådana cdr med silvrig

ovansida där man tydligen ska kunna skriva ut på. Hur nu det går till...? Nån som testat?

Hur fastnar bläcket på dem?

Nån slags högglans att lägga på efteråt borde fungera, tycker konstnären vid min sida.

😕

Redigerat av debatt
Postat

Måste fråga, krävs det någon speciell sorts bläckstråleskrivare för att skriva ut på cd-r? Har faktiskt aldrig gjort det någon gång.

Postat (redigerat)

Måste fråga, krävs det någon speciell sorts bläckstråleskrivare för att skriva ut på cd-r? Har faktiskt aldrig gjort det någon gång.

Det som krävs är att bläckstråleskrivaren har en insats där du kan lägga cd-skivan som det ska skrivas på.

Många av dagens bläckstråleskrivare har det.

Min gamla Canon BJC-4550 har inte det, men min nyare Canon PiXMA ip5000 har det.

Det finns traditionella cdr-skivor med matt vit skrivbar sida, men även blankare varianter i vitt och silver.

MultiBurn, Verbatim, Taiyo Yuden är sådana som har blanka cdr, så den skrivbara sidan blir blank.

Redigerat av debatt
Postat

Debatt?

Är det din Duesenberg starplayer TV?

Hur är den?

Dregglat lite över en sådan ett tag nu.. 🙂

Postat

Debatt?

Är det din Duesenberg starplayer TV?

Hur är den?

Dregglat lite över en sådan ett tag nu.. 🙂

Nej, om det ändå vore så väl ändå.

Drömmer alltjämt om en riktigt fin gitarr.

🙂

Hörde klipp från den på YouTube och har

testat den där krokoliknande Duesenberg

Outlaw på Gitarrmässan en gång. Brinks Musik,

Harris Musik är såna man kan kontakta när

det gäller det märket. Ron Wood körde med den gula,

men den finns även i pärlemorvit och smaragdgrön.

30 papp f.ö.

Duesenberg

Postat

Jo jag har testat den lite på mässor och så.. menmen.. vi får se hur det blir 🙂

• 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.