Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har en Imac 2.93 GHz 4Gb som jag kör ableton live och några plugins.Har även det externa ljudkortet TC desktop Konnect 6 och det fungerar bra men jag använder det aldrig längre för att koppla in några externa instrument utan kör bara med plugins och undrar om det fungerar att köra med det interna ljudkortet i imacen bara?

Sen tänkte jag höra om man köper en separat D/A omvandlare istället att koppla in monitorerna till blir det någon skillnad i ljud mot TC electronics ljudkort.

Annons
Postat

Klart du kan köra på det interna ljudkortet. Även många (de allra flesta skulle jag tro) som påstår att dom hör skillnad på olika AD/DA-omvandlare, upplösningar och samplingsfrekvens fixar det ändå inte vid ett blindtest 🙂

Postat

Eftersom det är en Mac så skulle jag säga ja. Deras inbyggda håller aningen högre klass än vad sm är normalt. NU har du ju redan ett ljudkort så mitt förslag är att du testar att bara köra med det interna en tid och fundera på om det räcker för dig. Du måste ju inte ha grejer bara för att ha dom. Om du tycker det låter bra och du är nöjd med ljudet är är det bra.

Postat
Sen tänkte jag höra om man köper en separat D/A omvandlare
...så behöver du fortfarande ett ljudkort med digital utgång, vilket inte finns inbyggt i iMac.
Postat

Tack för svaren.

Tror jag behåller mitt Tc externa ljudkort då även om jag inte använder ingångarna ändå har en del bra bra saker som volymkontroll,hörlursuttag och ger mina högtalare bättre signal än via hörlursuttaget på min Imac.

En dac skulle vara en ersättning på mitt TC ljudkort med extra bra ljudkvalitet men det blir nog marginellt då TC´n förmodligen står sig bra. Dac´n skulle kopplas via usb in och sen via analog ut till monitorerna och uppföra sig som ett ljudkort.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.