Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

Trycker du på en pedal är den aktiv, oavsett om pedalerna runtomkring är "på" eller inte. Varje pedal sätts av och på var för sig, oberoende av de andra. Vilka pedaler du vill ha aktiverade samtidigt är helt upp till dig.

EDIT: Om du tänker använda en hel del olika effekter på ditt pedalbord kan det vara stor ide att titta på någon form av multieffekt istället för att köpa en massa olika pedaler. Då får du flera effekter i en låda, och slipper kopplandet och steppdansen när du ska stänga av två pedaler och sätt på tre andra mitt i en låt. Men det är en smaksak. Att samla på sig ett gäng pedaler är jättekul 🙂

Redigerat av AnthonyS
Postat

okej tack! men blir det inte lite svårt live om man måste stänga av massa innan man kan sätta på de andra?

Postat

Jag kanske uttryckte mig otydligt: du behöver absolut inte stänga av några pedaler för att sätta på några andra. Men OM du skulle vilja stänga av exempelvis ditt långa reverb och ditt delay och ditt chorus när du byter från ett rent ljud, för att istället sätta på exemplevis ett kortare reverb och en distpedal och en flanger till ditt lead-ljud kräver det viss akrobatik med fötterna. Och det kan vara lite bökigt, absolut. Jag spelar alltid med minimalt antal pedaler live. Fast vissa måste man ha, så är det bara 🙂

Postat

Tänk dig noga för innan du sätter igång och handla. Jag håller förvisso med om att en samling väl utvalda stompboxar kan låta bättre än en multieffekt, men det kostar då också därefter.

Du får ju t ex en begagnad Boss GT-6 eller GT-8 för samma pris som en ok distpedal.

Beror också lite på vad det är för effekter du är ute efter. Man kan väl säga att stompboxar generellt är lättare att få att låta bättre när det handlar om boost/overdrive/dist, medans det är ganska jämt race på reverb/delay och modulationseffekter (med skillnaden att multieffekterna oftast är ruskigt mycket billigare).

• 3 veckor senare...
Postat

Detta är lite vidarekunskap, men för att underlätta växlandet mellan effekter samt eliminera att ljudet försämras under resan genom alla pedaler är en s.k. loop-switch ovärderlig. Beställde en med 5 loopar härifrån: http://www.loop-master.com/

Lägg ner lite tid på att läsa på deras hemsida! Jag rekommenderar att du skaffar en loop-switch och en enkel pedalväska. Planering av pedalbordet är A och O! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.