Jump to content
Annons

En kändis har spelat in i min hemmastudio.

Recommended Posts

Stampe76 (oregistrerad)
Postat

Hej alla. Jag har en hemmastudio som jag gärna vill få till att funka som en hobbyverksamhet.

Problemet jag har e att marknadsföra mig själv (stammar kraftigt). Nu e det så att en väldigt aktuell kändis har spelat en låt i min studio för ett par år sen. Låten e riktigt bra och nyskapande. Frågan jag har nu e kan jag på nått sätt utnyttja detta för att kunna få fart på verksamheten? Vill inget annat än att jobba med detta. Tar också gärna emot tips på hur jag ska kunna öka "kundkretsen"...

Annons
Postat

Egentligen är det inte tillåtet att marknadsföra egna tjänster/varor genom att använda (publicera) tredje persons ansikte, namn och andra identifieringsfaktorer utan samtycke.

Det bästa du kan göra är att vända dig till "kändisen" och fråga om du får använda hans/hennes (säg så här) bild och namn som referens på din hemsida. Be henne/honom gärna skriva ett par rader om hur det var att få spela in hos dig (som du också vill kunna få publicera). På så sätt får du tillståndet i ett nafs. Skriftligt tillstånd är alltid bäst, men just i det fallet som jag beskrivit känns det inte lika tvunget.

Givetvis kan du skita i tillstånd och bli en glad rennomésnyltare istället. Inte lika sexigt. Risken är relativt liten att du "åker dit". Det värsta som kan hända är att du blir kontaktad och ombedd att avlägsna alla bilder och texter som relaterar till "kändisen".

Stampe76 (oregistrerad)
Postat

Har funderingar på om man skulle ta kontakt med Bagge, och berätta att man har osignat material men denna person.. Tror ju inte det hjälper mycket men man kan ju ha tur kanske.

Postat

har osignat material

Låten i fråga, är du helt eller delvis upphovsman till den?

Inspelningen; vem "äger" den?

Stampe76 (oregistrerad)
Postat

Jag kan väl säga att jag e typ producent bara. Han/hon kom hit knåpade ihop det sista på texten, och sen spelade vi in alltihopa. Så låten e ju Hans/hennes ju och jag sköter spakarna om man säger så....

Postat

Jag kan väl säga att jag e typ producent bara. Han/hon kom hit knåpade ihop det sista på texten, och sen spelade vi in alltihopa. Så låten e ju Hans/hennes ju och jag sköter spakarna om man säger så....

Då finns där tyvärr ingen "nytta" med den inspelningen, inte idag i alla fall, då den hamnat i en gråzon där ingen av er kan använda den utan den andres tillstånd.

Egentligen.

Men för fan, om det nu handlar om en sådan där snorvalpskändis som kommer att vara i hetluften en sisådär nio månader, skicka en (ny)mix av inspelningen till någon av "kändisens" bolag/kontakter (och hävda att du äger mastern).

Postat

Så länge " kändisen " inte är signad någon annan stans kan du ju skicka låten till bagge , Dock i och med att han är en producent/låtskrivare själv tror jag

inte att han skulle vara så intresserad.Skicka till förlag och skivbolag istället.

Postat

Egentligen är det inte tillåtet att marknadsföra egna tjänster/varor genom att använda (publicera) tredje persons ansikte, namn och andra identifieringsfaktorer utan samtycke.

får man inte skriva en lista på vilka kunder man gjort uppdrag åt?

Postat

Halv gissning: Jag tror faktiskt inte det, pga PUL. Inte utan att fråga berörd part alltså.

Postat

Halv gissning: Jag tror faktiskt inte det, pga PUL. Inte utan att fråga berörd part alltså.

Jo, en enklare namnlista som inte utgör någon sorts sökbar "databas" brukar, som jag har förstått det, inte omfattas av PUL. Därför skulle t.ex. en s.k. referenslista kunna vara helt i sin ordning att publicera utan särskilt medgivande. Men då får namnen inte heller figurera på ett sätt som kan uppfattas som kränkning eller rennomésnyltning.

Hursomhelst vet jag av egen erfarenhet att det uppskattas när man frågar om det är "OK att jag nämner dig i min [whatever]-lista?". Särskilt personer som har högre "status" än en själv brukar uppskatta när man inte tar dem "för givet". 😉

Postat

Hej alla. Jag har en hemmastudio som jag gärna vill få till att funka som en hobbyverksamhet.

Problemet jag har e att marknadsföra mig själv (stammar kraftigt). Nu e det så att en väldigt aktuell kändis har spelat en låt i min studio för ett par år sen. Låten e riktigt bra och nyskapande. Frågan jag har nu e kan jag på nått sätt utnyttja detta för att kunna få fart på verksamheten? Vill inget annat än att jobba med detta. Tar också gärna emot tips på hur jag ska kunna öka "kundkretsen"...

Årets inlägg!

😆

pme (oregistrerad)
Postat

Jag tror det är skillnad på marknadsföring/reklam och information till andra kunder.

Postat

Jag tror det är skillnad på marknadsföring/reklam och information till andra kunder.

Hur tänker du då?

Det ligger hur mycket marknadsföringsvärde i en "referenslista" typ kolla-vilka-coola-artister-som-har-anlitat-mig. Det veta alla, och de som säger annorlunda ljuger om saken.

Postat

Det är inte alls självklart att man får ange vilka som är ens kunder. Nu är jag inte lika hemma i musikbranschen som inom IT (där jag jobbar), men inom IT är det ju jättevanligt att t ex konsult-bolag inte får ange vilka deras kunder är.

Postat

Det är inte alls självklart att man får ange vilka som är ens kunder. Nu är jag inte lika hemma i musikbranschen som inom IT (där jag jobbar), men inom IT är det ju jättevanligt att t ex konsult-bolag inte får ange vilka deras kunder är.

Svenskt Näringsliv (pdf): "Om personuppgifterna inte strukturerats för sökning får hantering i princip utföras fritt, så länge inte den vars personuppgifter behandlas blir kränkt. En enkel namnlista på nätet innebär normalt sett inte ett sådant strukturerat system."

Postat

Svenskt Näringsliv (pdf): "Om personuppgifterna inte strukturerats för sökning får hantering i princip utföras fritt, så länge inte den vars personuppgifter behandlas blir kränkt. En enkel namnlista på nätet innebär normalt sett inte ett sådant strukturerat system."

Fast allting som finns på internet kan ju bli indexerat och sökbart?

Ska förresten revidera mitt inlägg lite; I de fall när konsultbolag blir förbjudna att ange vilka företag de jobbar åt, så bestäms det av ett speciellt avtal. Så det kan ju hända att default är att det är ok att ange sina kunder, och att man får ha ett avtal som säger motsatsen om dom inte ska nämnas.

Postat

Ska förresten revidera mitt inlägg lite; I de fall när konsultbolag blir förbjudna att ange vilka företag de jobbar åt, så bestäms det av ett speciellt avtal. Så det kan ju hända att default är att det är ok att ange sina kunder, och att man får ha ett avtal som säger motsatsen om dom inte ska nämnas.

Och då blir det fullständigt irrelevant i sammanhanget.

Fast allting som finns på internet kan ju bli indexerat och sökbart?

Javisstja, det tänkte jag inte på.

Postat

Nu e det så att en väldigt aktuell kändis har spelat en låt i min studio för ett par år sen. Låten e riktigt bra och nyskapande.

Hur länge sedan var det? Tror att alla kändisar har spelat in nånstans innan dom slog igenom. Och har denna inspelning nånting att göra med denne kändis nuvarande status? Annars så är det nog bara att glömma, tror jag...

/H

pme (oregistrerad)
Postat

Hur tänker du då?

Det ligger hur mycket marknadsföringsvärde i en "referenslista" typ kolla-vilka-coola-artister-som-har-anlitat-mig. Det veta alla, och de som säger annorlunda ljuger om saken.

Värdet finns där, men det är skillnad på att ha det som referens och använda det i marknadsföringen. Om google hittar det eller inte spelar inte så stor roll det är användandet som betyder något. Tex om du har annonser i tidningen eller har en referenslista på ett inte allt för iögonfallande sätt på din websida. Sedan är det nog också skillnad på publicerat material. Har man gjort något som har släppts så är det inga problem, betydligt mer tveksamt om artisten har valt att inte använda materialet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.