Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har en fråga om latency. Under preferences i Record kan man ställa in input latency, output latency och recording latency compensation.

Är det som jag tror att:

input latency är fördröjning mellan inspelning och det att det fastnar på band.

output latency är fördröjning mellan att ljudet läses av och det att det spelas upp

recording latency compensation kompenserar för input latency. Så har man en input latency på 10 ms borde man ha en compensation på -10 ms? Eller?

Och har man en output latency på 92 ms så kommer en studiomusiker höra ljudet 92 ms efter att det spelats upp och så spela i syn mot detta. Om den musikern har en input latency på 10 ms borde alltså compensation ligga på -102 ms.

Eller?

Annons
  • 3 månader senare...
Postat

bump,

Funderar också på det där med input latency. Man brukar ju säga att latency inte påverkar själva inspelningen, utan bara monitorlyssningen - men det gäller väl bara "output latency" ???

Input latency måste ju påverka inspelningen? Har man alltså en input latency på 30 ms så hamnar inspelningen 30 ms för sent?

Postat

ingen?

Om jag spelar in ett instrument med input latency på 30ms - behöver jag då sedan flytta bak spåret 30 ms sedan för att det ska bli "rätt"

Postat

Ett real life scenario som gjorde att frågan uppstod för mig är att jag hade en ganska tung mix igång med relativt hög cpu-load.

Kände därför inte för att sänka bufferten då jag behövde tracka en akustisk gitarr på låten. Hade bufferten ställd på 1024 samples och hade då en input latency på 24ms

En ackegitarr låter ju rätt mycket i sig så att sitta och monitorlyssna i lurar känns ju bara galet - så latency var ju inget problem vad gäller lyssning då jag hade den i knäet.

men ligger gitarren nu exakt som jag spelade in den? eller ligger den 24 ms för sent?

Klart kan jag lyssna - men det är alltid svårt när det handlar om millisekunder - om det är jag som slackar lite eller om det är latency

Postat

Roundtrip latency (input+output latency) är den tid som det tar från att insignalen kommer in till ljudkortet tills den spelas upp i lyssningen.

Output latency är den tid det tar från hårddisk till ljudkortets utgång.

Input latency är fullt kompenserad (åtminstone om man kör Cubase), så gitarren kommer att hamna precis där den ska om du spelar rätt jämfört med det som spelas upp i lyssningen. Sitter du långt från högtalarna, så får du kanske räkna med den tiden också (ungefär 1m ger 3ms "latency" från högtalaren till örat), om du ska vara kinkig - men det räcker att lyssna. Det behöver ju inte vara mer exakt än att det låter rätt, eller hur...? 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.