Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Försökte ladda upp en låt utan video nyss, det laddade hela mp3an, men när det laddat klart sa de till att det misslyckats att konvertera videofilen. (som var en mp3) Jag trodde det gick att peta in en bild senare....

Går det här att göra enkelt? Windows Moviemaker är jag för dum för att fatta, det borde väl gå att köra direkt till tuben? Har sett att på en del klipp där står det "audio" och så är det bara musiken, ingen video.

Om det går att göra detta, kan man då lika gärna ladda en WAW-fil? Hur det nu stavas...

Vänligen herr Stenålders Bluesidiot. 🤪

http://www.youtube.com/watch?v=L4z_1j9mvv4

Redigerat av Guitar Nilsson
Annons
Postat

Jag har använt Windows Moviemaker när jag gjort sådär (t ex:

)

Det är jätte-enkelt, du lägger bara in mp3:an i ljudspåret, och bilden du vill använda i video-spåret, och sparar ner det i något bra video-format (jag använde wmv).

Postat (redigerat)

Jag har rotat i moviemaker, men det där ljudspåret finns inte längre i mitt WMM. Alla säger att det är skitenkelt, jag måste vara idiot. Och att dra ut bilderna?! Det har jag försökt i ett par timmar nu. Fy fan vilket självförakt, urrrk, jag är en värdelös skitkorv. Det känns som att vara kanonfull och inte kunna låsa upp en dörr fast man har rätt nyckel.

Och de jag spelar med är ännu dummare. Basisten köpte en dyr dator, det enda han använde den till var som huggkubb bredvid vedspisen.

Snygg låt föresten. Med en så pass snitsig bild funkar det ju med samma hela tiden. Men för mig funkar aldrig nåt fast jag försöker dagarna i ända, det är djävulskt frusterande, jag är ju fan inte intressad av nåt annat vintertid heller.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat (redigerat)

Försöker med en snabbguide:

1. Kolla först under "view" så att storyboard, toolbar, statusbar och taskpanel är markerade.

2. Det bör då finnas en menu länst till vänster i bild som heter "movie tasks" med fyra rubriker "Capture video", "Edit movie", "Finish movie" och "Movie Making tips"

3. Börja med "Capture video". Här väljer du i tur och ordning att importera alla de bilder, ljud-och videofiler du vill använda. Dessa bör dyka upp i ett utrymme i mitten på skärmen. "Save project".

4. Sen är det "Edit movie". Dra ner ("drag and drop") den ljudfil du vill använda till fältet "audio/music" på storyboarden längst ner på skärmen. Fyll sen på med bilder genom att dra dessa till videofältet. Hur länge en bild visas redigeras enkelt genom hur långt den sträcker sig längs tidslinjen. Använd "page up"/"page down" för att zooma in och ut. "Save project"

Edit: "Dra ut bilderna"; När du placerat en bild i videofältet på storyboarden, håll muspekaren höger eller vänster kant på själva bildblocket. Markören bör då ändra sig till en dubbelriktad röd pil. Håll in vänster musknapp och dra åt höger eller vänster, beroende på om du vill öka eller minska tiden bilden ska visas.

5. "Finish movie" -> "Save to computer". Här är det bara att exprimentera sig fram för att hitta ett format man trivs med med avseende på storlek och kvalitet. Du har ju projektet sparat, och det kan exporteras hur många gånger som helst.

Hoppas det hjälper lite! 🙂

Redigerat av JJRockford
Postat

Lyckades till sist göra en stillbildsvideo med ljud från WAV-filen. Man kan välja två olika HD-kvalle när man spelar upp den. Gäller det både ljud o bild, eller bara bilden?

Jag blir så slut av det här med bildhantering att det känns som att jag måste åka till nåt nervhem ett par år.... Men va fan. laugh.gifhttp://www.youtube.com/watch?v=L4z_1j9mvv4

Postat

Lyckades till sist göra en stillbildsvideo med ljud från WAV-filen. Man kan välja två olika HD-kvalle när man spelar upp den. Gäller det både ljud o bild, eller bara bilden?

När du sparar ner till en videofil så är det ju just en videofil man sparar ner, alltså påverkas allting. Jag tror inte att man kan välja att t ex låta musiken vara helt opåverkad och bara försämra bildkvaliten (även om det absolut hade varit ett väldigt bra alternativ när man ska ladda upp filmen på sidor med begränsad storlek).

Tummar upp! (ibland hade det varit praktiskt med sådana där gilla-knappar som finns på facebook)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.