Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Nu har jag gett upp att få tag i en replokal i en träkåk, det verkar omöjligt. Men i betonghus är det enkelt, det finns gamla logementen på vår nedlagda flygflottilj att hyra billig genom Studiefrämjandet.

Hur stor roll spelar det egentligen? Jag är bara ute efter att spela in blues där, som vi spelar den kan det aldrig låt modernt snyggt, utan det blir ett slamrigt och gnisslande gammalt sound. Det finns väl många exempel på hur album med framgång spelats in i källare av sten, Rolling Stones "Exile on Main Street" är ett exempel. Tidiga Zeppelin tror jag gjordes lika.

Vi kan ev få en massa gamla madrasser från militärtiden att häva upp runt väggarna. Men att kosta på en massa byggmaterial har jag inte råd med. Mitt ljudideal är nåt åt Creedence bättre studioinspelningar, mycket dynamik och rullbandsaktigt, nästan inga pålägg alls, bara trummor, bas och en ensam skrikande gitarr. Sångpålägg och mixning hade jag tänkt göra hemma i kåken där jag har ett riktigt bra rum att skruva och lyssna i.

Tror ni det kan funka trots betong o tegel? Rummen är hyfsat stora.

Redigerat av Guitar Nilsson
Annons
Postat

När jag spelade i band så repade vi i en lokal av betong. Jag tyckte det var grymt jobbigt. Ljuden grötade ihop sig, trots att vi bara hade trummor, bas och två git.

Trumsetet skramlade som fan och basen rummelbullrade, och allt blandade ihop sig med gitarrer och sång till en osmaklig grötfärs. Det blev en liten förbättring när jag bytte till digitala trummor, de självsvänger ju inte på samma sätt. Men jag misstänker att det inte är Herr Nilssons melodi..

Madrasser borde kunna hjälpa en hel del, och ska du spela in sång så kan du göra ett litet bås av madrasser där du står. Dessutom blir det lite bättre om man inte kör på volym 11 på alla stärkare tycker jag.

Lycka till!

R

Postat (redigerat)

I kväll var jag till polarna som har en stor fin replokal i en sån där flygflottilj-lokal jag tänkt mig... Kvalitetsgrejer, Gretch trummor, gitarristerna körde bägge två på Vox ac 30 En riktigtikt fin stor basrigg mm. Men det är helt klart att spela in där är bortkastat jobb. Baskaggen tex, den försvann in i betongen på nåt vis. aLLT LÄT OBESKRIVIGT ILLA.

De bästa lokalerna här där jaf bor ägs av ABF, och den allra akustiskt bästa hålls av två musikanter som aldrig är där. En snubbe byggede en studio där efter bok på 80-talet, akustiken är väl i klass med Abbey Road med torr resp "klangig" avdelning. Akustiken är sjukt bra där till både bas trummor o gitarr. De två som har den sk ägandenderätten, har inget band, klarar inte av att köra en DAW lokalen står hellt outn yttjad. När jag frågade om inte vi kunde lira in med mitt band var det tvärt nej. Vi har köpt målarfärg och aldrig i helvetet att nån får vara där. Där ska det vara tyst i åratal tills vi kanske får ihop ett band.

Fan. Hur gör man? Jag hatar att bråka med folk. De här människorna är dessutom supertrevliga, bara det att, ja jag vet inte, de tycker väl att musik är nåt man kan ägna sig åt vaR TREDJE ÅR I EN KVART.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

I kväll var jag till polarna som har en stor fin replokal i en sån där flygflottilj-lokal jag tänkt mig... Kvalitetsgrejer, Gretch trummor, gitarristerna körde bägge två på Vox ac 30 En riktigtikt fin stor basrigg mm. Men det är helt klart att spela in där är bortkastat jobb. Baskaggen tex, den försvann in i betongen på nåt vis. aLLT LÄT OBESKRIVIGT ILLA.

De bästa lokalerna här där jaf bor ägs av ABF, och den allra akustiskt bästa hålls av två musikanter som aldrig är där. En snubbe byggede en studio där efter bok på 80-talet, akustiken är väl i klass med Abbey Road med torr resp "klangig" avdelning. Akustiken är sjukt bra där till både bas trummor o gitarr. De två som har den sk ägandenderätten, har inget band, klarar inte av att köra en DAW lokalen står hellt outn yttjad. När jag frågade om inte vi kunde lira in med mitt band var det tvärt nej. Vi har köpt målarfärg och aldrig i helvetet att nån får vara där. Där ska det vara tyst i åratal tills vi kanske får ihop ett band.

Fan. Hur gör man? Jag hatar att bråka med folk. De här människorna är dessutom supertrevliga, bara det att, ja jag vet inte, de tycker väl att musik är nåt man kan ägna sig åt vaR TREDJE ÅR I EN KVART.

Samarbeta med de två ABFarna så startar ni en sk "studiecirkel" (innebär inte att man måste gå runt runt, sidledes funkar lika bra 😛). Gör man X antal timmar/månad så kommer det igen via kostnadsersättningar och olika studieförbund har liknande villkor. PMa om du vill veta mer...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.