Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Väldigt kort fråga från en amatör-transkriberare: Vad kallas ett mollackord där man sänker kvinten ett steg? Jag ser, t.ex med C som rot, att det noteras C "upphöjt i noll" på en del ställen. Finns det något vettigare namn för detta?

Tack på förhand,

Fidde

Annons
Postat

Förstår inte riktigt, C upphöjt till noll? Annars heter C moll med sänkt kvint Cmb5 eller C moll minus 5.

Postat

Dim

Postat (redigerat)

är det ett dim ackord du är ute efter? De brukar ju betecknas så. Isåfall så är det 3 små terser på varandra, från grundtonen.

redigerat: varför hinner alla före mig?

Redigerat av mrpimmy
  • Gilla 1
Postat

Aaah precis vad jag letade efter! Använde några ackordpapper som av någon anledning hade femtioelva ackordvarianter men uppenbarligen var Dim bortglömt.

Stort tack för den snabba hjälpen, allihopa!

Postat

Mollackord med sänkt kvint kallas dimackord i Usa, ej i Europa. Har jag lärt mig iallafall. När man pratar om dim ackord i Sverige så menar man fyra toner med mollters avstånd. 🙂

Postat

Cmb5 (uttal; C-moll minus 5). Ofta även bara "minus-fem". Dim är när du lägger på ytterligare en liten ters.

moll-minus-femmans funktion i en durtonart är vanligtvis ofullständig dominant. Eftersom det är samma som dominanten med sjuan fast utan grundton.

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.