Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Antar att fler än jag fick den i julklapp... Vad tycker ni?

För mycket tjat om hur fantastiskt det är med knark. Otroligt att Stones i alla år bara fortsatt att fylla de allra största arenorna jorden runt. I snart 50 år har de gjort så, och gör det än, en bedrift ingen annan artist nånsin kommer att göra när Stones till slut är finally nedgrävda. Utan affärsmannen Mick Jagger hade nog Keith varit nergrävd för länge sen.

Förutom all sargande om det fina knarket finns det en hel del intressant också. Tex hur de spelade in Wild Horses med flera låtar på en 8-spårs bandare. Keith R verkar tycka att just åtta spår är det ultimata för ett band på 5, 6 personer. När det blev 24-kanals teknik tyckte han tekniken tog över fokus från musiken. Kanske ligger väldigt mycket i det? De bästa Stonesskivorna är ju de äldre. Antar att ni som gillar KISS tycker lika om deras album?

Undrar hur mycket han blåljuger i boken? Jag har förut läst att Mick o Keith har snott mycket av de andra i Stones, sen har de satt sig själva som kompositörer, detta gjorde att Bill Wyman hoppade av. Bla har jag läst att Jumpin Jack Flash jammades fram under en hel dag i replokalen av enbart Brian, Bill och Charlie, en dag när Jagger o Richards inte dök upp förrän på kvällen. Låten spelades sen in mycket snabbt och gavs ut som singel direkt, med Jagger Richards som låtskrivare enligt ettiketten. Nu i boken håller han "Flash" som han kallar den för den bästa av deras låtar, med det bästa riff han kommit på. Jag tror det är ren bullshit, det var Brian och Bill som byggde riffet, och grundbeatet byggdes förstås upp av de två plus Charlie. Charlie och Bill har ju varit de som gjort alla deras succeer möjliga, så hur fan kan de "Glimmer Twins" vara så så jävla svinaktiga under alla dessa år att de bestulit sina närmaste vänner på miljoners miljoner i royalties?

Jag har bara läst halva boken än, det finns nog mer att dryfta. De är i alla fall ett musikalist fenomen större än alla andra. Och Wild Horses en ruskigt bra låt. Åtta spårs inspelning är bäst, så har jag också.

Annons
Postat (redigerat)

Detta var en intressant fråga/tankegång. Ska köpa denna bok.

Har läst Barry Miles bok där han intervjuat Paul McCartney under några år, och

där framkommer det varken han (Paul) eller John alltid kom ihåg vem som gjort vad på

låtarna.

Det är väl antagligen även så med Stones-gänget; vem kommer ihåg allt - de var ju precis

som Beatles ganska stenade hela tiden. Men, det är ju väldigt kul läsning!

Men dom har ju rätt i en sak: åtta kanaler duger.

Redigerat av Sleap
Postat

Skall inhandlas efter jag läst klart Chuck Berrys självbiografi(julklapp)

Postat

Är den välförfattad då? Kul liksom?

Själv har jag läst ett par av han vahannuheter (Motley Crüe The Dirt, Jenna Jamesson), och dem gillar jag tämligen villkorslöst ur ett litterärt/journalistiskt perspektiv, däremot så tycker jag att Lemmys självbiografi var rätt slät som läsning (även om anekdoterna och faktabitarna kan vara kalenderbitarintressant).

Postat

Är den välförfattad då? Kul liksom?

Själv har jag läst ett par av han vahannuheter (Motley Crüe The Dirt, Jenna Jamesson), och dem gillar jag tämligen villkorslöst ur ett litterärt/journalistiskt perspektiv, däremot så tycker jag att Lemmys självbiografi var rätt slät som läsning (även om anekdoterna och faktabitarna kan vara kalenderbitarintressant).

Klart läsvärd även om han hyllar heroin alldeles för mycket. Det var visst länge sen de slutatde spela in i riktiga studios, de tar grejer dit de är och jammar i stället. Han gör narr av Jagger, för han var den enda som ansåg att de skulle hålla till i "en riktig studio med glasruta in till mixrummet"...laugh.gif

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.