Stampe76 (oregistrerad) Postat 27 december 2010 Postat 27 december 2010 Hej alla. Jag har ett problem som jag har brottats med länge. Det är så att mina inspelningar låter burkiga och instängda, hur mycket jag än jobbar med mixningen så blir det aldrig bra. Jag har nästan gett upp nu för jag får ingen klarhet i vad som kan vara fel. Jag kör ljudet genom ett mixerbord och sen vidare till ljudkorten (m-audio delta 10/10) 2 stycken. Kör med Cubase 5 och har även tidigare använt sx3:an Bytade till femman för jag trodde det var något i den som var problemet, men icke:(. Har provat olika mixerbord också men detta har inte heller hjälpt. Hoppas någon av er har några tips som kan hjälpa mig.
Claes Holmerup Postat 27 december 2010 Postat 27 december 2010 Hur ser ditt rum ut? Du har kanske för mycket dämpning eller står i ett för litet utrymme när du sjunger...?
joachime Postat 27 december 2010 Postat 27 december 2010 Har du möjlighet att lägga upp ett ljudexempel?
laxlaxlax Postat 27 december 2010 Postat 27 december 2010 (redigerat) Ge inte upp, du kommer snart få hjälp. Men först kan du hjälpa genom att lägga upp ett ljudexempel. Dessutom - vad kör du för mikrofon? Vad gör du för musik? Spelar du in instrument? Kondensator eller dynamisk mikrofon? I vilket rum? Och sist - eq kan göra en hel del. Själv använder jag eqium, en eq med möjlighet att lägga till hur många parametriska eq som helst. I den brukar jag lägga till en punkt med ett smalt band ( heter ibland också q-värde ), därefter glida runt på den grafiska skalan med en kraftig boost. Och Pang! Plötsligt hör man hur burkigheten förstärks - då stannar jag där och sänker decibellen på just den frekvensen istället. Hängde du med? Brukar för det mesta kunna ratta rätt när jag blir missnöjd och tycker nåt är burkigt. Redigerat 27 december 2010 av laxlaxlax
Claes Holmerup Postat 27 december 2010 Postat 27 december 2010 Ge inte upp, du kommer snart få hjälp. Men först kan du hjälpa genom att lägga upp ett ljudexempel. Dessutom - vad kör du för mikrofon? Vad gör du för musik? Spelar du in instrument? Kondensator eller dynamisk mikrofon? I vilket rum? Och sist - eq kan göra en hel del. Själv använder jag eqium, en eq med möjlighet att lägga till hur många parametriska eq som helst. I den brukar jag lägga till en punkt med ett smalt band ( heter ibland också q-värde ), därefter glida runt på den grafiska skalan med en kraftig boost. Och Pang! Plötsligt hör man hur burkigheten förstärks - då stannar jag där och sänker decibellen på just den frekvensen istället. Hängde du med? Brukar för det mesta kunna ratta rätt när jag blir missnöjd och tycker nåt är burkigt. Instämmer! Ofta kan det också ge bättre resultat att göra just på detta sätt med eq - och sänka det som låter illa, än att höja det som låter bra.
Stampe76 (oregistrerad) Postat 27 december 2010 Postat 27 december 2010 Oj vad man fick svar fort 🙂 . Glädjer mig. Jag kan försöka lägga upp ett ljudklipp senare, det blir i så fall helt oredigerat så det ger rättvisa. Jag spelar in rätt mycket sång mot karaoke bakgrunder och det e sången som blir burkig. det blir även samma sak med instrument och liknande. Jag återkommer med ljudklipp så kanske ni kan hjälpa mig.
laxlaxlax Postat 27 december 2010 Postat 27 december 2010 Ofta kan det också ge bättre resultat att göra just på detta sätt med eq - och sänka det som låter illa, än att höja det som låter bra. Jaha. Varför?
Claes Holmerup Postat 27 december 2010 Postat 27 december 2010 Jaha. Varför? Min uppfattning är att det som låter illa irriterar mer och att ljudet därför också mår bättre av att man dämpar det som låter illa. Om man istället förstärker det som låter bra, så har man ju ändå kvar det som låter illa, även om det till viss del kamufleras av det som låter bra och har förstärkts... Sedan är det ju inte hela sanningen, utan ibland måste man jobba på annat sätt för att lämna plats i mixen, men det är kanske inte läge att gå in på det i nuläget, utan viktigast är först att få det att låta bättre generellt sett.
Alte Postat 27 december 2010 Postat 27 december 2010 Jag har också problem med burkig sång, har väldigt ekigt rum och det går in i micekn. Jag har testat med lite olika mickar och märkt att en Sure Beta 58, supernjure, faktiskt gjorde susen. Och så sjunger man rätt nära, rätt mycket kompressionen på micken, och så dubblerar du sångspåren, och panorerar ur spår ett lite åt vänster och tvärotom på andra. Fördröj ett spår en gnutta så att det inte blir nå fastjall. Så har jag gjort för att få lite mer kropp i sången, vet inte alls ifall det är rätt, men det har funkat för mig.
Claes Holmerup Postat 27 december 2010 Postat 27 december 2010 Jag har också problem med burkig sång, har väldigt ekigt rum och det går in i micekn. Jag har testat med lite olika mickar och märkt att en Sure Beta 58, supernjure, faktiskt gjorde susen. Den tar upp mindre av rummet än de flesta kondensatormickar, så har man ett rum som låter dåligt, är en dynamisk mick ofta att föredra. 🙂 ...vet inte alls ifall det är rätt, men det har funkat för mig. Låter det bra så är det rätt. 😉
laxlaxlax Postat 27 december 2010 Postat 27 december 2010 Om man istället förstärker det som låter bra, så har man ju ändå kvar det som låter illa, även om det till viss del kamufleras av det som låter bra och har förstärkts... Ah... måste bara få påpeka att resultat av att sänka en frekvens jämfört med att höjja allt annat utom den frekvensen blir samma sak.
Jon Rinneby Postat 27 december 2010 Postat 27 december 2010 (redigerat) Burkighet = 500 hz 😉 Tänk om det vore så enkelt! /Jon Redigerat 27 december 2010 av Yllet
Claes Holmerup Postat 27 december 2010 Postat 27 december 2010 Ah... måste bara få påpeka att resultat av att sänka en frekvens jämfört med att höjja allt annat utom den frekvensen blir samma sak. Givetvis - men det känns ganska bakvänt att tänka på det sättet eftersom man ju påverkar runt centerfrekvensen på eq:n på det håll man skruvar - och även om det förstås är bra att känna till, så tror jag inte att det underlättar förståelsen i början...
Stampe76 (oregistrerad) Postat 27 december 2010 Postat 27 december 2010 Tjena igen. Hittade en gammal inspelning nu som tyvärr e redigerad men det är ändå riktigt burkigt när man lyssnar i hemmastereon. Hoppas detta kan hjälpa er lite att förstå mitt problem... Men nu upptäckte jag ett annat problem... Hur lägger jag till låten?????
drloop (oregistrerad) Postat 27 december 2010 Postat 27 december 2010 Skaffa ett konto på dropbox är alltid användbart: https://www.dropbox.com/
Stampe76 (oregistrerad) Postat 27 december 2010 Postat 27 december 2010 Fick läst mig till hur man lägger till en låt nu... Finns nu tillgänglig här, sök på Tomten så hittar ni säkert den.. Som sagt är redigerad men låter ändå inte bra. Hoppas ni kan komma med lite tips till mig... Håll till godo..
drloop (oregistrerad) Postat 27 december 2010 Postat 27 december 2010 1. Det är en monoinspelning. 2. Sången känns oprocessad, använder du kompressor? Låter som du EQat rätt mycket i diskanten, skrikigt sound var ordet sa bull. Hur låter när du inte gör nåt alls med sången? Vore bra att få ett klipp med bara sång utan någon EQ eller annat så man kan höra grundljdet.
laxlaxlax Postat 27 december 2010 Postat 27 december 2010 (redigerat) Givetvis - men det känns ganska bakvänt att tänka på det sättet Möjligtvis! Men det bästa är ju såklart att uttrycka sig på ett ätt som både är förståeligt och korrekt! Redigerat 27 december 2010 av laxlaxlax
Stampe76 (oregistrerad) Postat 27 december 2010 Postat 27 december 2010 1. Det är en monoinspelning. 2. Sången känns oprocessad, använder du kompressor? Låter som du EQat rätt mycket i diskanten, skrikigt sound var ordet sa bull. Hur låter när du inte gör nåt alls med sången? Vore bra att få ett klipp med bara sång utan någon EQ eller annat så man kan höra grundljdet. Jag ska försöka plocka ut sången, problemet e att datorn som alla spår finns på står undanlagd nu. Men jag ska fixa det, har bara inte fått tummen ur att koppla in den...
Claes Holmerup Postat 27 december 2010 Postat 27 december 2010 Möjligtvis! Men det bästa är ju såklart att uttrycka sig på ett ätt som både är förståeligt och korrekt! ...fast riktigt korrekt är det ju inte. Om det hade varit samma sak att sänka vid en frekvens, som att höja alla andra, så hade den totala nivån blivit högre. Nu är det ju så, att den totala nivån blir något lägre om man sänker något med eq, så för att kunna få samma effekt i båda fallen, så måste man samtidigt kompensera med en nivåförändring. Det är dessutom knappast så, att man tänker att "nu vill jag höja allting utom 3dB vid 500Hz", utan man tänker "nu vill jag sänka 3dB vid 500Hz"... eller ja - egentligen skruvar man medan man lyssnar och stannar när det låter rätt (det är ju ganska meningslöst att stirra sig blind på siffrorna när det är ljud det handlar om), men ändå... 😉
laxlaxlax Postat 27 december 2010 Postat 27 december 2010 (redigerat) ...fast riktigt korrekt är det ju inte. Om det hade varit samma sak att sänka vid en frekvens, som att höja alla andra, så hade den totala nivån blivit högre. Nu är det ju så, att den totala nivån blir något lägre om man sänker något med eq, så för att kunna få samma effekt i båda fallen, så måste man samtidigt kompensera med en nivåförändring. Det är dessutom knappast så, att man tänker att "nu vill jag höja allting utom 3dB vid 500Hz", utan man tänker "nu vill jag sänka 3dB vid 500Hz"... eller ja - egentligen skruvar man medan man lyssnar och stannar när det låter rätt (det är ju ganska meningslöst att stirra sig blind på siffrorna när det är ljud det handlar om), men ändå... 😉 mmmm, så sant - DB'en är ju olika men dock inte frekvensmässigt. Redigerat 27 december 2010 av laxlaxlax
Gilbert Postat 27 december 2010 Postat 27 december 2010 Ah... måste bara få påpeka att resultat av att sänka en frekvens jämfört med att höjja allt annat utom den frekvensen blir samma sak. One cut is worth a million boosts 😉
Gilbert Postat 27 december 2010 Postat 27 december 2010 Hur då? Ett talesätt som givetvis är en smula överdrivet men det är ju jobbigare att återskapa samma resultat som en välvald sänkning med relativt smalt Q-värde med en massa boosts. Det snabbaste sättet att jobba med EQ är att leta efter det som låter dåligt och sänka där (med lämpligt Q-värde). Att man sedan kanske höjer en smula på vissa ställen (men oftast med lägre Q) är givetvis inte uteslutet.
Stampe76 (oregistrerad) Postat 28 december 2010 Postat 28 december 2010 Hej alla glada.. Idag kopplade jag äntligen in datorn med alla spåren på, och vad tror ni händer???? Datorn startar men stannar i biosmenyn och kommer inte vidare, jag blir fan knäpp på detta. Några tips på vad som e fel kanske 😕 ..
Guitar Nilsson Postat 28 december 2010 Postat 28 december 2010 (redigerat) Jag tycker det är självklart att man först försöker hitta det som låter "furt", (Ljusnespråk för fult) och ta bort det så gott det går. Sen kan man gasa det som låter bra men ligger lite i skymundan. Ang sång-eq har jag ofta gasat på för mycket av highmid eftersom jag tycker min röst är så diskantfattig. Då låter det illa på nåt vis man inte fattar vad det är direkt, men sänker jag sången ett par db vid typ 3 khz (kanske hade jag boostat 6, 7 db från början) så brukar ljudbilden bli bättre även om jag fortfarande tycker rösten är för basig/dov. Man får försöka gilla läget med den röst man har och vara försiktig när man boostar topp... Redigerat 28 december 2010 av Guitar Nilsson
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.