Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har sökt hyfsat mycket men man orkar ju faktiskt inte spendera hur många timmar som helst på det när man inte hittar någonting som verkar ge ett svar :| Blir mest att man snabbt ögnar igenom trådarna och så missar man säkert det man ville veta till slut!

Hursomhelst. Jag använder idag ett Phase x24 som ljudkort. Dock finns det inga windows 7-drivrutiner till det, och min dator måste vara installerad som windows 7 då HP tydligen inte stödjer XP längre (känns onödigt att lägga ut pengar för att byta ner sig till VISTA som det nog också krånglar till) när det kommer till min dator. Och när jag ändå säljer mitt gamla kan jag ju passa på att byta upp mig. Så jag ska göra mig av med mina gamla budgetmickar och mitt Phase och inhandla nytt! Det jag kommer behålla är en SM57a som jag kommer använda för elgitarr och så kommer jag så småning om börja leta efter en bra sångmick, men jag ska försöka ta en sak i taget.

Fråga ett:

Eftersom jag endast vill spela in sång och gitarr borde jag inte behöva fler än två ingångar. I mina sökningar läste jag att i de lägre prisklasserna (var ett ljudkort som kostade runt tiotusen i detta fallet) så skulle man tydligen mest betala för de extra ingångarna. Hur mycket måste man lägga för att få ett ljudkort som faktiskt är bättre än "lågprisljudkorten"?

Fråga två:

Hur mycket bör jag lägga på en pre-amp i förhållande till ljudkortet? Just nu har jag runt sextusen undanlagt men jag köper gärna först ljudkort och väntar med preamp, t ex innan jag har råd med mera. Eftersom jag går i gymnasiet så lever jag på ett par tusenlappar i månaden bara, så kan ju självklart inte lägga ut några fantasisummor. Men vänta tills jag får ihop ett par tusenlappar till är möjligt!

Fråga tre:

Färgar ljudkorten ljudet på olika sätt? Vad är det egentligen som skiljer dem? Brus, kvalitet, eller låter bara ljudet annorlunda?

Fråga fyra:

Pre-amps har jag inte särskilt mycket koll på. Bör jag köpa ett ljudkort som har en inbyggd preamp, eller är alla inbyggda preamps i den här prisklassen dåliga? Färgar olika pre-amps ljudet mycket, eller är det främst för ljudkvalitet man slänger ut mer pengar? Jag kommer troligtvis inte behöva några speciella effekter som ligger på när jag spelar in - möjligen kompressor - men tror inte det.

Tack på förhand!

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Ljudkorten har idag ofta preamps och AD/DA omvandlare samt hörlursförstärkare.

På de analoga delarna typ preamp och hörlursförstärkare kan det skilja en del mellan korten.

Men ofta är inga jätteskillnader när man valt bort dom absolut billigaste ljudkorten.

Skillnader i AD/DA omvandlingen är försumbar.

Är du en vanlig hemmapulare så brukar dom preamparna som sitter i ett hyggligt ljudkort vara good enough.

Det här med olika preamps färgning är ofta subtil när man passerat de lägre prisklasserna, man skall komma ihåg att akustik, mick och placeringen av micken påverkar betydligt mer än preampen.

Vad är ett budget ljudkort idag? TC har ett som heter konnekt 6 som har samma AD/DA och preamp som sina dyrare bröder och kostar 1800 kronor. Ett budget ljudkort med på pappret bra komponenter.

Postat

Om det är ett Terratec Phase x24, så finns drivers för Win 7!

http://ftp.terratec.de/Producer/PHASE/PHASEX24FireWire/Update/PHASE_X24_FireWire_Setup_2.44.41_XP_Vista_7.exe

Bara så du vet!

Du hittar annars Focusrite Saffire 6 USB för under 1700:-

http://www.focusrite.com/products/audio_interfaces/saffire_6_usb

Postat

Om det är ett Terratec Phase x24, så finns drivers för Win 7!

http://ftp.terratec.de/Producer/PHASE/PHASEX24FireWire/Update/PHASE_X24_FireWire_Setup_2.44.41_XP_Vista_7.exe

Bara så du vet!

Du hittar annars Focusrite Saffire 6 USB för under 1700:-

http://www.focusrite.com/products/audio_interfaces/saffire_6_usb

De släppte samma gamla drivrutiner som fanns till Xp igen fast till Vista och Win 7, det funkar inte :/

Lite pengar har jag ju råd att lägga ut, så att välja ett USB för under tvåtusen känns rent spontant ganska sådär! Iofs vet jag ju inget om det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.