Jump to content
Annons

Problem med ASIO drivrutiner i FL Studio 9!


rdahlqvist

Recommended Posts

Annons

min dator är egentligen byggt för spel men funkar även för musik. eftersom den är ihopbyggd vet jag inte vad den heter men den har iallafall runt 4-5 år på nacken, så den är ju rätt gammal men ändå mycket kraftfull för att vara sån.

Redigerat av rdahlqvist
Link to comment
Dela på andra sajter

kolla på bilden nedan. vad är den där nvidia grejer för ngt? jag har ju bara haft creative kort? nvidia heter mitt grafikkort... CME är min keyboard.

har ingen aning hur jag ska göra?

post-27346-0-78822600-1293470155_thumb.jpg

Du har ju ett ljudkort M-Audio Delta Audiophile när jag titta på bilden din, titta på deras hem sida för uppdate senaste drivrutinerna för ditt Os Windows för säkerhets skull och installera.

Byt från Creative ASIO till M-Audio Delta.

Allt du ska göra är att bocka i i ditt FL Studio program vilken Asio driver du ska köra med i ditt fall M-Audio Delta Audiophile.

Sedan har du ett midi klaviatur som du ska välja med i ditt fall

CM Key eller vad det heter så du kan spela piano så att säga..

Brukar följa med en CD skiva med till ljudkortet även till ditt Key Board installerar dom båda så ska dom finnas i FL Studio inställningarna sitter inte med FL så jag kan inte allt på rakt arm. I enhetshanteraren så är det bara markera den delen i datorn med musen sedan tittar du på någon av menyerna högst uppe i enhetshanteraren aktivera eller avaktivera om du vill att dom ska inte vara i bruk eller på.

Show ASIO panel där ställer du in hur snabbt ditt ljud ska spelas upp testa dig fram ...

Fattar inte riktigt ditt problem....har du ljud...

Redigerat av TripMan
Link to comment
Dela på andra sajter

...samt att du kan sätta Latencyn i M-Audio kontrollpanelen (tror det står ASIO/WDM buffer size!)

Vad står denna på idag?

Undrar lite vad det är för okänd enhet du har högst upp i DeviceManagern!?

I vilken PCI slot har du satt ditt ljudkort?

Vad har du för Moderkort/CPU?

Hur mycket RAM?

Redigerat av DiMoose
Link to comment
Dela på andra sajter

jo jag vet, jag har testat allting som har med latencyn och buffenrsizen att göra, men det händer ingenting? så igår när jag ringde en utav mina morbröder som kan mycket om datorer så sa han att jag skulle kolla om det fanns några DOLDA drivrutiner kvar från det gamla kortet. tro det eller ej men dt gamla kortet fanns fortfarande kvar som installerat! jag avinstallerade allting som hade med det o göra och nu har Creative ASIO grejen som jag ska använda försvunnit från datorn??? den ända drivrutin jag behövde har försvunnit... jag har redan det senaste updates för mitt kort men det händer ingenting när jag ändrar på buffersizen (alltså latency nivån) har både höjt och sänkt, så nu finns det bara kvar två st drivrutiner i fl studio. ASIO4ALL som jag inte ska använda och M-audio Delta ASIO där man inte märker någon skillnad alls. kortet testade jag att ominstallera men vågade inte eftersom jag itne är så insatt i datorer osv. men jag reparerade det iallafall men det hände ingenting då heller... vet inte vad jag ska göra.

post-27346-0-39358500-1293537957_thumb.jpg

post-27346-0-52914700-1293537942_thumb.jpg

jag blir så trött på det här... min latency har ju nästan blivit sämre sen när jag bytte kort! det är ju meningen att kortet ska ta upp latencyn inte datorn!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm!

Om du valt M-Audio ASIO drivaren i FL borde det fungera! Under förutsättning att kortet är korrekt installerat, vilket det är, för att du kan öppna kontrollpanelen för kortet!

Vet dock ej hur FL fungerar om du måste starta om det efter du valt driver!?

Men om du väljer M-Audio ASIO drivaren och OK'ar allt, stänger ned FL och öppnar igen, är M-Audio drivaren kvar som den valda drivern?

Har själv kört det moderkortet (kör det idag som server och har gjort i ett par år!) du har utan problem med M-Audio kort, dock med Cubase. Har aldrig kört FL!

Har själv ett Firewire Audiophile som jag kör till min laptop som oxå fungerar klockrent (provat med Ableton, Cubase 5 samt Presonus Studio One).

M-Audio drivarna är generellt mycket bra och stabila så tror definitivt inte det är det som är problemet!

I.o.m. att det är ett PCI kort, kan dock sloten som kortet sitter i spela roll, samt även om du har mängder med andra enheter som delar IRQ med denna PCI slot!

A8N-SLI Deluxe har en jävla massa interna enheter som bör stängas av om du inte använder det för att optimera IRQ'er, t.ex.:

Det ena nätverkskortet om du bara använder ett!

Det interna ljudkortet

Serie portar

Parallell port

Gameport

Firewire (om du inte använder det)

Ena SATA kontrollern om du inte använder den

Link to comment
Dela på andra sajter

M-audio driver är kvar när man har ställt in det och stängt ner fl, har även testat att kolla drivrutinerna i cubase men dom hittar ingenting heller. allstå samma problem med cubase som med fl studio.

jag tog bort gamla DOLDA drivrutiner som hade med mitt gamla kort o göra för att dom kanske låg och störde i bakrunden. men nu när dom är borta så finns det ingenting som heter Creative ASIO längre... den ända drivrutinen jag behövde är spårlöst försvunnen? och hur får jag tillbaka den? har testat att stoppa i skivan för kortet och reparerat programvaran, men ingenting kommer tillbaka...

det du snackar med irq och pci slot har jag ingen aning om vad det är, men jag får prata med min morbror som byggde ihop datorn och se om han kan flytta lite saker 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

M-audio driver är kvar när man har ställt in det och stängt ner fl, har även testat att kolla drivrutinerna i cubase men dom hittar ingenting heller. allstå samma problem med cubase som med fl studio.

jag tog bort gamla DOLDA drivrutiner som hade med mitt gamla kort o göra för att dom kanske låg och störde i bakrunden. men nu när dom är borta så finns det ingenting som heter Creative ASIO längre... den ända drivrutinen jag behövde är spårlöst försvunnen? och hur får jag tillbaka den? har testat att stoppa i skivan för kortet och reparerat programvaran, men ingenting kommer tillbaka...

det du snackar med irq och pci slot har jag ingen aning om vad det är, men jag får prata med min morbror som byggde ihop datorn och se om han kan flytta lite saker 😉

Men du ser ju M-Audio ASIO drivarn i dina screenshots!? Ser du inte denna i Cubase?

Det är bra att du inte ser Creative ASIO drivarn längre, den skall du ju INTE använda dig av då den ju är för ditt gamla kort!

Ett tips är att ALLTID stänga av de integrerade enheterna på moderkortet som du INTE använder! Görs i BIOS!

Link to comment
Dela på andra sajter

testa och byt ut slot mot ett anat ledigt slot hade lite problem med 24an eler ser om du har en annan ledig PCI ledig slot jag tog ur mitt creative ljudkort eftersom allt kommer köras igenom M-audio kortet ändå.

fast nu sitter jag på firewire ljudkort. tc desktop konnekt 6

Kanske asio4all sitter och smyg äter dina problem?

Så här är mina inställningar.

mitt.jpg

Redigerat av zunbeta
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...