Jump to content
Annons

Problem med ASIO drivrutiner i FL Studio 9!


rdahlqvist

Recommended Posts

Hej jag har ett problem med mitt nya ljudkort (M-audio audiophile 2496) som jag fick i julklapp. Kortet sitter på plats i datorn. Allting fungerar när det gäller ljud, men när jag ska ändra inställningar det är då problemet uppstår.

Problemet:

* Varje gång jag öppnar FL Studio så kommer det upp två varningsrutor som säger.

1st - "There are no Creative audio products installed and running on the system that supports ASIO"

2st - "Error while creating the ASIO driver"

Det är samma sak när jag ska välja ljud inställningar i FL. Jag har en flik som heter Creative ASIO men den funkar inte... pga texterna över.

När jag läser om ljudkortet så står det att det stödjer just ASIO, så varför får jag inte igång det? Har suttit hela dagen och letat runt på internet men hittar inte någonting, så nu gjorde jag en sista sökning här inne på forumet med förhoppningar om svar.

Såhär ser det ut:

post-27346-0-01627800-1293400649_thumb.jpg

post-27346-0-20212400-1293400634_thumb.jpg

Väldigt väldigt tacksam för svar! MVH Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kommer inte ihåg när jag höll på med Crative senast, men kolla om det finns ngt i kontrollpanelen lägga till ta bort program lr ev på start alla program om det finns ngt med Creative. Ev får du leta på deras hemsida hur man avinstallerar deras drivrutiner.

Har du installerat M-Audios drivisar?

Redigerat av peterT
Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror det, jag får ju upp ljudkortets kontrollpanel och jag har en flik i fl studio som heter M-audio Delta ASIO. men om jag inte har gjort det, vart kan jag ladda ner dom? har redan kollat på deras hemsida och har den senaste patchen installerad fast när jag öppnar ljudkortets kontrollpanel så ligger den en patch under.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag hade det andra kortet då existerade inte Creative ASIO utan det kom till när jag stoppade i det nya kortet så det måste ju vara rätt, det andra som heter M-audio Delta ASIO funkar men det händer ingenting med min latency. Det är som att köra på directsound.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter dock som du har kvar en massa Creative drivers + övrig mjukvara som inte gör saken bättre!

Avinstallera dessa via t.ex. Windows kontrollpanel!

Sedan kan du ställa Latency ifrån M_Audio kontrollpanelen!

Därefter starta din sequencer, och välj M-Audio ASIO drivarn.

Link to comment
Dela på andra sajter

peterT: ja ljud kommer men det händer ingenting med min latency har både höjt och sänkt den i m-audios kontrollpanel men ingenting händer..

DiMoose: det kan vara så men jag hittar inga gamla drivrutiner från det gamla? har sökt igenom hela datorn men den hittar ingenting... detta driver mig till vansinne!

Link to comment
Dela på andra sajter

Drloop: högtalarna är inkopplade in i dom analoga utgångarna direkt från ljudkortet.

peterT: min latency är hög. när jag grejar med ett project som är rätt stort med mycket ljud, vsts och fx då börjar det komma knaster ur högtalarna och det laggar som fasen. jag frågade på inet om detta och dom sa då att jag behövde ett kort som hade stöd för Creative ASIO.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skall inte söka på datorn!, Drivrutinerna samt programvara borde varit installerat innan med ditt Creative SB Audigy eller vad du nu hade.

Har du inte avinstallerat dessa, finns dessa kvar!

Du måste ta bort dem via kontrollpanel -> add/remove program eller för Vista/Win7 Uninstall wizard i kontrollpanelen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gaming eller inte, Audigy har haft ASIO stöd!

Dessutom stöds ju detta kort av både kx ASIO samt ASIO4ALL!

Men du har inte installert drivers + mjukvara från Creative för detta kort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå in i enhetshanteraren och avaktivera det ljud kort du inte vill ha sedan letar du upp det ljud kort du har installerat i datorn på nätet och installerar den senaste driv rutinen för det Os du har EXEMPEL Windows 7 64 bitar eller om du har 32 bitar. Sedan väljer du det ljudkortet i FL Studio inställningar sedan kan du pröva olika latency buffer size...

Link to comment
Dela på andra sajter

Drloop: högtalarna är inkopplade in i dom analoga utgångarna direkt från ljudkortet.

peterT: min latency är hög. när jag grejar med ett project som är rätt stort med mycket ljud, vsts och fx då börjar det komma knaster ur högtalarna och det laggar som fasen. jag frågade på inet om detta och dom sa då att jag behövde ett kort som hade stöd för Creative ASIO.

Funkar det bra i små projekt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...