Jump to content
Annons

Hammer ger ljudingång i Reason


Linus

Recommended Posts

hammer_header.gif

PeterTools släpper ett nytt verktyg för att ta in audio till Reason. Japp, audioingång i Reason!

Vad gör då Hammer?

Jo, det beter sig som Rebirth, lägger beslag på ReBirth Input Machine och skickar in en stereokanal den vägen.

Så koppla på mikrofonen och sjung in i vocodern. Eller smätta på med de nya effekterna på din elgitarr. Eller plugga in din vinylspelare och scratcha till Reason.

Det är endast för livebruk, och det finns inte möjlighet att spela in. Sysslar du med inspelning, får du lika gärna exportera ut samplade fraser/riff från din DAW och lägga i samplers.

Pris har ännu inte satts. Betatestningen har precis börjat.

EDIT: Lade till länken.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jo, skulle precis starta en ny tråd om detta när jag hittade den här.

Problemet är ju att den omöjliggör alla annan ReWireverksamhet. Vet någon om detta kommer att vara bestående eller om det bara är en barnsjukdom.

Jag brukar inte vara den som är den men är det inte dags att propellerheads fixar det här nu. Visst, det är deras produkt..dem vet bäst etc etc.....men ändå 😱

Jag vill bara knna använda samma effekter på mitt audio som på mina Reasoninstrument för att få någon slags enlighet i mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill bara knna använda samma effekter på mitt audio som på mina Reasoninstrument för att få någon slags enlighet i mixen.

Exakt, det är den biten jag saknar också. Har inget emot att köra rewire, men jag skulle vilja kunna använda effekterna på det sättet också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är ju att den omöjliggör alla annan ReWireverksamhet. Vet någon om detta kommer att vara bestående eller om det bara är en barnsjukdom.

Rebirth Input Machine är ingen Rewire-host, men ändå används samma teknik till den. Därför är Rewirestödet redan upptaget, och det kommer alltså att vara bestående.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är ju att den omöjliggör alla annan ReWireverksamhet. Vet någon om detta kommer att vara bestående eller om det bara är en barnsjukdom.

Rebirth Input Machine är ingen Rewire-host, men ändå används samma teknik till den. Därför är Rewirestödet redan upptaget, och det kommer alltså att vara bestående.

Vilket alltså betyder att den här applikationen inte kommer lösa någonting förutom att man kan köra Reason Audio in live? För det lär ju ta ett tag innan Hammer kan utvecklas till att bli så bra att man vill ersätta den emot sitt nuvarande världprogram.

Jag har absolut inget problem att köra ReWire heller...Faktiskt så föredrar jag det eftersom jag kan göra mer i mitt Pro Tools LE än vad jag kan i Reasons, i ärlighetens namn, rätt kassa sequenser.

Vad jag efterlyser är bara en yttepytte liten device som helt enkelt plockar in ljudet i reason ( med lite modifikationer i ReWireprotokollet så borde detta kunna göras på samma sätt som att använda en "send-effekt". ) kör det genom valfria effekter och sedan tar det tillbaka in i min huvudsequenser. That´s it. Inget mer. Nada.

Jag vet att den här disskussionen har blivit avhandlad förut och att den ständigt är föremål för glåpordskastande på Propellerheads egna forum....men det kan inte hjälpas. Om nu RV7000 är så snuskigt bra som Propellerheads säger vill jag kunna använda den min gitarr och sång.

Jag skulle faktiskt nöjja mig med att få använda Dr.Rex till detta ändamål...Men få se, då måste jag alltså gå ut och handla en produkt ( ReCycle ) för över 2000 utöver vad Reason kostar och ändå inte få det tillräckligt smidigt för att jag ska bli nöjd. Nä, jag tror inte det.

Att ReCycle inte är gratis är för mig en stor gåta. Fast det är ett helt annat kapitell.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket alltså betyder att den här applikationen inte kommer lösa någonting förutom att man kan köra Reason Audio in live? För det lär ju ta ett tag innan Hammer kan utvecklas till att bli så bra att man vill ersätta den emot sitt nuvarande världprogram.

Jo, men det här är inget värdprogram. Inte heller tänkt att ersätta värdprogram. 😆

Hammers målgrupp är, precis som PeterTools tidigare verktyg LiveSet, de som använder Reason vid livespelningar.

Exempel 1: Kalle, en glad tribe-housare står på scen med synt, laptop och en controller. Han har producerat färdiga backingtracks med sång och fadderuttan i Cubase, Reason och alla hans VSTi-pluggar. Kalle är nöjd. Han kör play på laptopens Winamp, ljudet skickas i Winamp till Hammer input-programmet, dyker upp i Rebirth Input Machine (RIM) och sedan skruvar Kalle runt med filtren i Reason och kastar på lite feta leads live innan ljudet skickas ut i lokalen.

Exempel 2: Sara står på en annan scen med sitt band och lirar orgel (en synt och laptop med Reason alltså). Hon tycker att orgeln är lite för slät och väljer en combi-patch med orgel, stråk och mellotron. Sara kopplar sin körmikrofon till Hammer till Reason och kompressorn punchar orgeln, stråkmattorna dippar och mellotronen vocodas av körsången. I nästa låt trycker hon upp en shaker framför miken och låter den vocodas med vitt brus från Subtractorn för extra syntkrisp.

Det går att göra ganska mycket live med standalone Reason utan Rewire. Faktiskt. Har man behov av att köra Rewire, kan man lika gärna strunta i att mixa i Reason och köra all mix i PT med pluggar för effekterna. Du får väl tjata på Digidesign att de köper upp PeterTools och därmed bakar in möjligheten att slänga in ljud på RIM. 😎

Nu låter väl det här som om jag alltid måste försvara allt vad Reason och verktygen omkring heter... men jag tycker att många användare på Studio-forumet hellre ser begränsningarna istället för att tänka på möjligheterna. Oavsett vilken hårdvara eller mjukvara som diskuteras.

Snart lär ingen höja på ögonbrynen om jag slänger ur mig:

"Det lär ju ta ett tag innan en semi-akustisk gitarr låter så bra att den kan ersätta min nuvarande ak.gura med en konding framför" 😎

Redigerat av vectro
Link to comment
Dela på andra sajter

Att ReCycle inte är gratis är för mig en stor gåta.

OT:

Instämmer.

Jag hade gärna sett att Recycle på något sätt bakats in i Reason 3 i form av en utbyggd variant av Dr Rex till exempel. Nåja.

Annars så tycker jag Hammer verkar vara en skojig sak. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Kalle och Sara är nördar 😉

Nåja, visst förstår jag användningsområdet för den här applikationen. Dock så tjatas det ju en del på hemsidan om just hårddiskinspelning så lite mot Studiohållet verkar den också gå. Den som lever får nog se.

Mixa i PT? Tillåt mig skratta. Ha-ha-ha. ( tillgjort skratt ). Om man inte är miljonär som jag faktiskt inte är så får man hålla till godo med de pluggar som följer med och de är varken speciellt många eller roliga att arbeta med. Utbudet av gratispluggar i rtas formatet är inte direkt något större företag ( Dock så har jag beställt en VST2RTAS nu så förhoppningsvis ska det bli lite ordning på baletten ).

Dessutom så tappar väl Reason lite av sin funktion om man slutar använda dess effekter. Är ju typ halva programmet.

Nä, det här är en svår fråga. Dock förstår jag inte vad Propellerheads har emot att gå ut och svara konkret och ickeslingrande på frågor.

- Varför inte audio in?

Propp: Skulle du försöka rosta bröd i ditt våffelärn när du har en brödrost stående 2 meter längre bort?

- Men med ReWire så kan man ju inte använda Reasons effekter på audiospår. Det är ju lite som att äta en rostmacka med hälften ost och hälften marmelad på. Inte speciellt gott.

Propp: Men du kan ju alltid ta två mackor, dela dem i tu, och sedan foga ihop marmeladhalvorna med sig och osthalvorna med sig med hjälp av sirap och tandpetare. Då får du ju en ostmacka och en marmeladmacka. Vad klagar du över?

- Men om ni nu inte tänker lägga in stöd för audio in, varför har ni då byggt in en Vocoder då? Det är ju lite som att ge bort gratis brödrostar men köpa upp och lägga ner alla formbrödbutiker.

Propp: Man kan ju köra fiskpinnar i brödrostar också. Mmmm....jättegott.

- Varför skulle programmet bli så instabilt av att lägga in stöd för Audio in?

Propp: Haha, du är rolig du. Ett program som innehåller både mjukvaruinstrument och audio, och som fortfarande är stabilt? Det går ju inte. Möjligtvis med häxkraft.

Link to comment
Dela på andra sajter

- Men om ni nu inte tänker lägga in stöd för audio in, varför har ni då byggt in en Vocoder då? Det är ju lite som att ge bort gratis brödrostar men köpa upp och lägga ner alla formbrödbutiker.

Propp: Man kan ju köra fiskpinnar i brödrostar också. Mmmm....jättegott.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kalle och Sara är nördar 🙂

Nåja, visst förstår jag användningsområdet för den här applikationen. Dock så tjatas det ju en del på hemsidan om just hårddiskinspelning så lite mot Studiohållet verkar den också gå. Den som lever får nog se.

Mixa i PT? Tillåt mig skratta. Ha-ha-ha. ( tillgjort skratt ). Om man inte är miljonär som jag faktiskt inte är så får man hålla till godo med de pluggar som följer med och de är varken speciellt många eller roliga att arbeta med. Utbudet av gratispluggar i rtas formatet är inte direkt något större företag ( Dock så har jag beställt en VST2RTAS nu så förhoppningsvis ska det bli lite ordning på baletten ).

Dessutom så tappar väl Reason lite av sin funktion om man slutar använda dess effekter. Är ju typ halva programmet.

Nä, det här är en svår fråga. Dock förstår jag inte vad Propellerheads har emot att gå ut och svara konkret och ickeslingrande på frågor.

- Varför inte audio in?

Propp: Skulle du försöka rosta bröd i ditt våffelärn när du har en brödrost stående 2 meter längre bort?

- Men med ReWire så kan man ju inte använda Reasons effekter på audiospår. Det är ju lite som att äta en rostmacka med hälften ost och hälften marmelad på. Inte speciellt gott.

Propp: Men du kan ju alltid ta två mackor, dela dem i tu, och sedan foga ihop marmeladhalvorna med sig och osthalvorna med sig med hjälp av sirap och tandpetare. Då får du ju en ostmacka och en marmeladmacka. Vad klagar du över?

- Men om ni nu inte tänker lägga in stöd för audio in, varför har ni då byggt in en Vocoder då? Det är ju lite som att ge bort gratis brödrostar men köpa upp och lägga ner alla formbrödbutiker.

Propp: Man kan ju köra fiskpinnar i brödrostar också. Mmmm....jättegott.

- Varför skulle programmet bli så instabilt av att lägga in stöd för Audio in?

Propp: Haha, du är rolig du. Ett program som innehåller både mjukvaruinstrument och audio, och som fortfarande är stabilt? Det går ju inte. Möjligtvis med häxkraft.

Hehe skitkul liknelse!

Deras argument vad jag förstått är att dom inte vill göra en halvtaskig implementering av audio in. Utan dom vill istället satsa på det dom är bra på!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, det här är en svår fråga. Dock förstår jag inte vad Propellerheads har emot att gå ut och svara konkret och ickeslingrande på frågor.

- Varför inte audio in?

Propp: Skulle du försöka rosta bröd i ditt våffelärn när du har en brödrost stående 2 meter längre bort?

- Men med ReWire så kan man ju inte använda Reasons effekter på audiospår. Det är ju lite som att äta en rostmacka med hälften ost och hälften marmelad på. Inte speciellt gott.

Propp: Men du kan ju alltid ta två mackor, dela dem i tu, och sedan foga ihop marmeladhalvorna med sig och osthalvorna med sig med hjälp av sirap och tandpetare. Då får du ju en ostmacka och en marmeladmacka. Vad klagar du över?

- Men om ni nu inte tänker lägga in stöd för audio in, varför har ni då byggt in en Vocoder då? Det är ju lite som att ge bort gratis brödrostar men köpa upp och lägga ner alla formbrödbutiker.

Propp: Man kan ju köra fiskpinnar i brödrostar också. Mmmm....jättegott.

- Varför skulle programmet bli så instabilt av att lägga in stöd för Audio in?

Propp: Haha, du är rolig du. Ett program som innehåller både mjukvaruinstrument och audio, och som fortfarande är stabilt? Det går ju inte. Möjligtvis med häxkraft.

Hahaha shit Pluffo 😏 Vad kan jag säga... Hatten av 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, jamen vafan. Det är ju såhär dem håller på. Jag kanske borde skicka texten till Propellerheads och se om dem känner igen sig. Fast dem där tossearistokraterna skulle antagligen replikera med att sätta eld på mitt badrum eller kidnappa min pappa.

SamiRaj: Kanske dags att dem blir bra på audio också? Som sagt, dem behöver inte göra om hela Reason. Bygg bara en liten "audio-in"-maskin, gör några små ändringar i ReWireprotokollet och låt sedan DigiDesign, Steinberg, Emagic och dem andra själva välja om dem vill hoppa på tåget och göra det möjligt att bussa iväg ljud till Reason. Borde detta inte vara möjligt utan att behöva rasera hela den grund som Reason är byggd på? Har jag missat något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Å ena sidan kanske det personligen inte spelar ngn roll huruvida man kan sjunga/spela in i Reason eller ej fast å andra sidan

hajA* ej heller, varför inte? A*lla är ju faktiskt.se inte proffs med obegränsad budget o lägga på massa programvara (använder

proffs ens Reason som huvudprogram?) Är själv nybörjare och ska snart lära upp en teknikhatande musiker att spela in i datorn

o tänkte först att men, ska man inte ta o börja med enbart Reason? Han kommer nog gilla Reason o det är måhända det (i särklass?)

mest pedagogiska programmet att börja med - fast sedan kom A* på att man ju inte kan spela in audio i Reason... A*ttans också!

Mena man kan ju faktiskt.se t.o.m. spela in audio uti ett program som MasterWriter, som är ett ordbehandlingsprogram/lexikon!

(Vad man nu ska med ett program som MasterWriter o göra?)

(Pluffo 😉! Väldigt rolig samt bra liknelse 😆!

Mvh A*

Redigerat av A*udiomaniker
Link to comment
Dela på andra sajter

Ähum,

Jag råkade ha vägarna förbi och såg den här tråden.

Jag tycker inte att vi brukar slingra oss på någon punkt när det gäller de här arendena. Din metafororgie att låter mer som något saxat från våra forum och inte från oss.

Här kommer lite raka svar:

- Varför inte audio in?

För att Reason inte är ett ljudinspelningsprogram! Det har aldrig varit planen att det ska vara det heller. Vi har gjort världens bästa synthstudio och det är vi och många många användare rätt nöjda med. Vill man spela in ljud finns det andra program som är lika bra på det som Reason är bra på att vara Reason. I princip alla program har ReWire idag.

- Men med ReWire så kan man ju inte använda Reasons effekter på audiospår. Det är ju lite som att äta en rostmacka med hälften ost och hälften marmelad på. Inte speciellt gott.

Marmeladliknelsen åsido - Nej, det stämmer. Man kan inte göra det, och det är ju smickrande för Reason att så många gärna skulle göra det, alla VST-pluggar till trots. Det är en begränsning.

- Men om ni nu inte tänker lägga in stöd för audio in, varför har ni då byggt in en Vocoder då? Det är ju lite som att ge bort gratis brödrostar men köpa upp och lägga ner alla formbrödbutiker.

Eh - av ungefär samma anledning som vi har en distbox utan att ha en gitarr. En vocoder är användbar för så mycket, där robotröster och sång bara är en av dem. En bra vocoder är en av de coolaste och mest mångsidiga modulationseffekter som finns. Testa Malström-leads som carrier och en rex-loop som modulator, eller en hårt modulerad subtractor som modulator och stråkar som carrier. Eller använd vocodern som en multibands-envelopefollower och ta cv-signaler från baksidan att styra panoreringen beroende på spektralinnehållet i modulatorn, osv, osv. Dessutom kan man göra vocoderröster av röstsamplingar :-)

- Varför skulle programmet bli så instabilt av att lägga in stöd för Audio in?

Vet inte. Det har vi aldrig påstått. Det enda vi har sagt om stabilitet är att om vi öppnade för VST-pluggar skulle din Reason-session aldrig bli stabilare än din skakigaste vst-plugg. Stabiliteten i Reason är en av de saker som brukar göra Reason-användare till mer produktiva och lyckligare musiker ;-)

Det var väl inget slingrande, eller hur?

Hälsningar

Tage Widsell

leg. Propellerhuvud

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var väl inget slingrande, eller hur?

Jo, faktist så var det de. ( Nu vet inte jag om du är den du utger dig för att vara men det har mindre relevans i sammanhanget. )

Vocoodern kan jag köpa. Jag tyckte mest att liknelsen med fiskpinnar var så skön att jag inte kunde släppa den 😕

Dock så ligger ju fortfarande mitt grundargument kvar obesvarat. Jag vill kunna köra audio genom de effekter som Reason har att erbjuda. Låt oss titta på vad du svarar:

"Nej, det stämmer. Man kan inte göra det, och det är ju smickrande för Reason att så många gärna skulle göra det, alla VST-pluggar till trots. Det är en begränsning."

På stabilitetsfronten svarar du såhär:

"[...] Det har vi aldrig påstått. Det enda vi har sagt om stabilitet är att om vi öppnade för VST-pluggar skulle din Reason-session aldrig bli stabilare än din skakigaste vst-plugg. Stabiliteten i Reason är en av de saker som brukar göra Reason-användare till mer produktiva och lyckligare musiker ;-)"

Som sagt så efterlyser jag inte hårddiskinspelningsfunktion eller liknande i Reason utan bara möjligheten att genom en ny device kunna skicka ljud, från ReWirehoosten, in i Reason, tillbaka till ReWirehoosten.

Det enda som skulle stå emmelan denna utveckling, enligt dina svar, ( enligt min högst subjektiva tolkning ) är någon slags gammal inrotad föreställning att en syntmjukvara inte får kunna hantera saker som denna. Det skulle göra den lite mindre värd. Inte lika speciell, orginell eller uppskattad bland den lilla urkärnan av smått fanatiskt konservativa användarkreten, trots att ingenting egentligen skulle bli annorlunda.

Hmmm...känner mig nästan lite fanatisk själv nu också 😉

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man spela in ljud finns det andra program som är lika bra på det som Reason är bra på att vara Reason.

- Jo, men dessa program är ju inte gratis utan kostar minst lika mkt som Reason (eller mer än det dubbla) såå?

"Det var väl inget slingrande, eller hur?"

- Bortsett ifrån att du undvek själva frågan så... nej!

(Den här bilen är för folk som inte vill ha bagagelucka, vill folk ha bagagelucka finns det andra bilar som är lika bra

på att vara bilar med bagagelucka som Reason är bra på att vara "bil" utan bagagelucka)

- Men varför har Reason ingen "baklucka"? då denna dessutom ju redan finns, är bara för tillfället "fastsvetsad"

Mvh A*( som blifva stolt över o vara Svensk när lilla Sverige utvecklar musikprogram som Reason - bara så ni vet 🙁!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ni vet att "internetSkvallerTanterna" bestämt hävdar sig veta att Propellerhead skrivit ett kontrakt med Steinberg om att inte

implementera audio uti Reason! (... o i kontraktet ingår även att man inte får nämna själva "kontraktets" existens 🙁!) Kul va?

(Tror A*lltså ej på detta men är dylika ting som driva en del hmmmindre sansade individer till o sätta "press" på Propellerhead!)

Mvh A*

Link to comment
Dela på andra sajter

(Tror A*lltså ej på detta men är dylika ting som driva en del hmmmindre sansade individer till o sätta "press" på Propellerhead!)

Lustigt att just Reason / Propellerheads är föremål för så många konspirationsteorier, folk som "bevisar" dålig ljudkvalitet och andra som helt enkelt inte vill tro att programmet faktiskt funkar.

Vad beror det på tror ni?

...för övrigt har jag lite svårt att begripa herr A*udio***s snajdiga internetspråk,

men det kanske är meningen? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lustigt att just Reason / Propellerheads är föremål för så många konspirationsteorier, folk som "bevisar" dålig ljudkvalitet och andra som helt enkelt inte vill tro att programmet faktiskt funkar.

Tråden blir mer och mer OT, men ändå. Reason är inte ensam om ryktesspridningar.

Cubase /Score/Audio/VST var alltid beskyllt för att inte vara lika tajt som Logic. Och det finns fler exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lustigt att just Reason / Propellerheads är föremål för så många konspirationsteorier, ... Vad beror det på tror ni?

- Tror det beror på att Reason (Propellerhead) är A*nnorlunda vilket gör att en del bli stressade o då vill hitta fel för

att därmed kunna avfärda det hela! Propellerhead kommer ju på massa supersimpla samt självklara lösningar**, är

bara det lilla kruxet att ingen annan kommit på dessa "självklara" lösningar innan Prop!!

* Nu börjar ledtrådarna till själva "*" uti A*tt falla på plats 🙂? (o jA*ningen svårbegriplig vara (är dock del i självA*...

... tjusningen!(?)))

** Recycle "uppstyckar-idén", "baksidan" uti Reason, "slumpgeneratorn" i Reason Drum Kits, o.s.v, e.t.c!)

Mvh A*

(vA*?

- A*lternativt: Vad bubblA* om egentligen - vem vet? (Inte A*!))

Redigerat av A*udiomaniker
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...